Nissan Micra 1997 | Autoliitto

Olet täällä

Nissan Micra 1997

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys (%)
sivutörmäys (%)
kaikkiaan (%)
jalankulkijatörmäys (%)

Micra sai etu- ja sivutörmäystesteistä kaksi tähteä. Tulos oli hyvin lähellä kolmea tähteä. Etutörmäystestissä Micra ei saavuttanut uusia kriteereitä vasemman polven ja oikean säären suojalle. Sivutörmäyksessä Micra saavuttanut mahan suojan kriteereitä. Ohjauspyörän liikettä määrittävillä kriteereillä Micra sai kuitenkin hyväksyttävän tuloksen. Etutörmäystestin suurimmat ongelmat ilmenivät rakenteiden sisääntyöntymisessä, vaikka matkustamo säilytti muotonsa suhteellisen hyvin. Polvien suojassa havaittiin parantamisen varaa. Sama todettiin sivutörmäyksessä mahan suojasta, mutta rintakehä ja lantio olivat hyvin suojattuja.
 

Etutörmäys

 

Micran rakenteet rikkoutuivat jonkin verran etutörmäyksessä, mutta matkustamon muoto säilyi. Ohjauspyörän liike taaksepäin oli hallittu, vain 60 mm, mutta suojaa heikensi jalkatilan raju muodonmuutos. Kuljettajan ovi ei ottanut törmäysenergiaa vastaan kunnolla, minkä johdosta oviaukon muoto muuttui ja kojelauta työntyi sisäänpäin. Testin jälkeen kuljettajan ovea ei saatu auki ilman työkaluja. Matkustajan ovi aukeni normaalisti. Kuljettajan niskan suoja oli hyvä ja pään osuma turvatyynyyn hallittu. Turvavöiden aiheuttama kuormitus rintakehään oli riittävä, mutta tulosta heikensi kojelaudan sisääntyöntyminen. Vasen polvi osui voimakkaasti ohjauspylvään koteloon, säätöyksikköön ja kiinnikkeeseen. Oikea polvi osui kojelautaan ja työnsi kojelaudan ohjauspylvästä tukevaa rakennetta vasten. Molempia polvia vaaransivat kovat rakenteet, jotka rajummassa törmäyksessä aiheuttavat suuren loukkaantumisriskin. Oikeaan polveen olisi kohdistunut vielä suurempi rasitus hiukan toisenlaisella osumiskulmalla. Jalkatilan muodonmuutoksen vuoksi oikean säären sekä jalkojen ja nilkkojen suoja arvioitiin heikoksi. Vasemman säären suoja oli erittäin heikko. Matkustajan pään, niskan, reisien, säärien ja jalkojen suoja oli hyvä. Matkustajan turvavyön aiheuttama rintakehän kuormitus oli kohtalainen.
 

Sivutörmäys

 

Mahan alueella oli sivutörmäyksessä suuri loukkaantumisriski suuren kuormituksen vuoksi. Pään suoja oli sitä vastoin hyvä, rintakehän ja lantion suoja riittävä.
 

Lasten turvaistuimet

 

Vaikka Micran vakiovarustukseen ei kuulu matkustajan etuturvatyynyä, autossa on varoitusmerkintä matkustajan turvatyynyn aiheuttamasta vaarasta etuistuimelle selkä menosuuntaan asennettuun turvaistuimeen sijoitetulle lapselle. Testissä käytettiin Nissanin suosittelemaa, takaistuimelle kasvot menosuuntaan asennettua Römer King –turvaistuinta. Turvaistuin liikkui etutörmäyksessä hallitsemattomasti ja lapsen pää liikkui rajusti eteenpäin. Sivutörmäyksessä liike oli niin ikään hallitsematon, ylävartalo heilahti lähes matkustamon keskilinjalle asti. Lapsen pää ei pysynyt sivutörmäyksessä turvaistuimen sisällä.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Reisiin ja sääriin kohdistuvissa iskuissa suoja oli keskimääräistä parempi, päähän kohdistuvissa iskuissa keskinkertainen.
 

Mallin historia ja turvavarustelu

 

Micra esiteltiin vuonna 1992. Vuoden 1996 mallin vakiovarusteisiin kuuluvat turvakaaret, kuljettajan etuturvatyyny, etuturvavöiden esikiristimet ja korkeudensäätö sekä turvaistuinten asennusta helpottavat vetolaitteet takaistuimen reunapaikkojen turvavöissä. ABS-jarrut lisävarusteena, ei käytetty testiautossa.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin