Nissan Almera 1999 | Autoliitto

Olet täällä

Nissan Almera 1999

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 3 (19%)
sivutörmäys 11 (61%)
kaikkiaan 14 (41%)
jalankulkijatörmäys 9 (25%)

Vuoden takaisessa ensimmäisessä testissä Almeran turvavöissä ilmeni suuria ongelmia. Edellisten testien julkistukseen mennessä ongelman syytä ei ehditty saada selville ja Almeran tulosten julkistamista siirrettiin. Tänä aikana Nissan selvitti turvavöiden ongelmat ja Nissan teki korjaukset viallisiin, jo myytyihin autoihin. Nyt julkistettavissa tuloksissa on huomioitu turvavöiden parannukset. Almeran kahden tähden tuloksessa jälkimmäinen on halkaistu johtuen kuljettajan rintakehän suuresta loukkaantumisriskistä etutörmäyksessä. Matkustamon rakenne muuttui etutörmäyksessä epävakaaksi ja kuljettajan rintakehän altistui loukkaantumiselle. Lasten suoja ei ollut hyvä sivutörmäyksessä. Konepelti ja puskuri olivat jalankulkijoille vaarallisia.
 

Etutörmäys

 

Vaikka turvatyyny laukesi, kuljettajan rintakehä osui ohjauspyörän alaosaan hengenvaarallisen voimakkaasti. Kuljettajan sääret, polvet ja reidet olivat heikosti suojattuja kojelaudan rakenteiden osumilta. Myös poljinten raju liike taaksepäin aiheutti loukkaantumisvaaran jaloille.
 

Sivutörmäys

 

Vaikka Almerassa ei ole sivuturvatyynyjä, rintakehän suoja oli hyvä. Kaikki testinuken kolme ”kylkiluuta” saivat kuitenkin osuman ovesta, istuimen pehmusteet ohjasivat törmäysenergian pois kuljettajasta.
 

Lasten turvaistuimet

 

Turvaistuin on kiinnitettävissä takaistuimen turvavöillä. Toinen Nissanin suosittelemista turvaistuimista oli kuitenkin yhteensopimaton turvavöiden kanssa. Turvaistuinten käyttöohje oli epäselvä, osa ohjeista oli näkyvillä vain auton oikealla puolella. Molemmat turvaistuimet suojasivat lapset hyvin etutörmäyksessä, tosin pienemmän lapsen niska oli hieman vaarassa loukkaantua. Sivutörmäyksessä kolmivuotiaan pää oli vaarassa loukkaantua vakavasti.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Suoja jalankulkijoille oli yleisesti ottaen heikko. Konepellin aikuisten päähän kohdistuvat osumat antoivat paremmat tulokset kuin konepellin reuna. Puskurissa ei ollut suojaavia pehmusteita ja suoja oli heikko.
 

Mallin historia ja turvavarustelu

 

Almera esiteltiin Euroopassa lokakuussa 1995. Vuoden 1999 mallin vakiovarusteluun kuuluu kaikissa EU-maissa kuljettajan etuturvatyyny, etuturvavöiden esikiristimet ja ohjaustehostin. Vuoden 1999 malleissa turvatyynyihin ja esikiristinten antureihin on tehty parannuksia allaolevasta VIN-numerosta lähtien.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin