Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Mitsubishi Lancer 1998

etutörmäys 4 (25%)
sivutörmäys 11 (61%)
kaikkiaan 14 (41%)
jalankulkijatörmäys 14 (39%)

Kahden tähden tuloksessa jälkimmäinen on halkaistu merkiksi kuljettajan rintakehän heikosta suojasta sivutörmäystestissä. Lancer ei täyttänyt lokakuussa 1998 voimaantulevia uusien autojen sivutörmäysnormeja. Auton matkustamo muuttui etutörmäyksessä epävakaaksi ja lattia halkesi. Suoja jalankulkijoille oli hiukan keskimääräistä parempi.

Etutörmäys

Kuljettajan oven rakenne ei kestänyt törmäystä. Oven sisä- ja ulkopaneelit ja poikittaispalkki irtosivat. Lattian ja jalkatilan rakenteet halkesivat. Kuljettajan turvatyyny laukesi kuljettajasta vasemmalle ja pää osui turvatyynyyn saavuttaen sen pohjan. Kuljettajan polvia ja reisiä vaaransivat lukuisat kovat rakenteet. Myös kuljettajan oikea sääri oli vaarassa loukkaantua polven kautta välittyvästä törmäysenergiasta. Sekä kuljettajan että etumatkustajan rintakehät olivat vaarassa loukkaantua turvavyön aiheuttaman kuormituksen vuoksi.

Sivutörmäys

Vaikka oven rakenteet työntyivät sisään vain vähän, kuljettajan kylkiluihin kohdistui suuri kuormitus. Kuljettajan pää osui turvavyön koteloon, mutta osuma oli lievä. Mahan ja lantion kuormitus olivat lieviä, todennäköisesti rintakehän kovan kuormituksen takia. Kuljettajan istuin painui oven puolelta alas ja nousi sisätilan puolella ylös.

Lasten turvaistuimet

Takaistuimen reunapaikkojen turvavöissä on lukitusmekanismi turvaistuinta varten ja tästä on ohjeet turvavöissä. Testissä käytettiin Mitsubishin suosittelemia, kasvot menosuuntaan asennettuja turvaistuimia. Nämä osoittautuivat yhteensopimattomiksi turvavöiden kanssa eikä turvaistuinta saatu kiristettyä kunnolla. Luultavasti tämän vuoksi testinuken pää liikkui liiaksi eteenpäin etutörmäyksessä. Vanhemman lapsen rintakehän kuormitus oli korkea. Sivutörmäyksessä vanhemman lapsen pää ei pysynyt istuimen suojassa. Pienemmän lapsen pää oli suojassa, mutta pään kiihtyvyys oli niin suurta, että vakavan loukkaantumisen riski on olemassa.

Törmäys jalankulkijaan

Kaikki paitsi kaksi lapsen päähän kohdistunutta osumakohtaa täytti ehdotetut normit jalankulkijaturvallisuudelle. Konepellin liitoskohdat olivat ankaria. Aikuisten päähän kohdistuvat iskut arvioitiin lähes kauttaaltaan heikoiksi. Konepellin reuna ja puskuri olivta keskimääräistä parempia, mutta näiden osumakohdat olivat parhaimmillaankin kohtalaisia.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Auton tiedot

• Testausvuosi: