Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Mitsubishi Carisma 2001

etutörmäys 10 (63%)
sivutörmäys 14 (78%)
kaikkiaan 24 (71%)
jalankulkijatörmäys 16 (44%)

Carisma ylsi hyvin lähelle neljän tähden tulosta. Neljännen tähden menetys johtuu kuljettajan pään osumisesta ohjauspyörään etutörmäyksessä. Storchenmühle Air Seat Universal –turvaistuin aiheuttaa lapselle suuren loukkaantumisvaaran etutörmäyksessä. Mitsubishi on ilmoittanut paneutuvansa tämän turvaistuimen ongelmiin, mutta toistaiseksi käytettävä istuin on todellinen turvallisuusriski.

Etutörmäys

Kuljettajan pää osui ohjauspyörään turvatyynystä huolimatta, mikä aiheuttaa loukkaantumisriskin rajuissa törmäyksissä. Ohjauspylvään koteloa ympäröivät pehmusteet osoittautuivat riittämättömiksi suojaamaan polvia. Etumatkustajaa kohtasi epätavallinen ongelma; kovien esineiden iskut aiheuttivat polvien loukkaantumisvaaran. Takaistuimen keskipaikan kolmipisteturvavyö suojaa kaksipisteturvavyötä paremmin.

Sivutörmäys

Sivutörmäystestin tulos oli tyydyttävä, mutta ei niin hyvä kuin uusimmissa autoissa yleensä. Carisman vakiovarusteisiin ei kuulu päätä tai rintakehää suojaavia sivuturvatyynyjä, mikä heikensi sivutörmäystestin tulosta. Ovi ja käsinoja osuivat rintakehään ja vatsaan.

Lasten turvaistuin

Etumatkustajan turvatyyny on vakiovaruste. Turvaistuimen sijoittaminen etumatkustajan istuimelle aiheuttaa vaaran, lapsen pää jäisi lähelle turvatyynyä. Tästä vaarasta varoittavat vaikeaselkoiset tekstit kojelaudan matkustajan puoleisessa päässä ja aurinkolipassa. Kumpikaan varoitus ei sisältänyt mainintaa vakavasta loukkaantumis- tai hengenvaarasta. Mitsubishi ottaa kuitenkin tämän ongelman vakavasti ja kehittää parhaillaan kiinteitä ja asiallisia varoitusmerkintöjä aurinkolippoihin. Etutörmäyksessä lapsen pää osui Storchenmühle Air Seat Universal –turvaistuimen suojakaareen niin voimakkaasti, että vakavien kasvovammojen ja aivovaurion riski on suuri. Kyseisen turvaistuimen ongelmat ovat merkittäviä, sillä lapsen pää osuu aina suojakaareen. Sama ilmiö havaittiin jo Mitsubishi Space Starin testissä ja Mitsubishiä kehotetaan painokkaasti ratkaisemaan ongelma. Puolitoistavuotiaan lapsen niskaan kohdistui erittäin kova rasitus, mikä on tyypillistä tämänkokoisella lapsella kasvot menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa.

Törmäys jalankulkijaan

Konepellin tietyt osat suojaavat lapsen päätä törmäyksessä. Auton etupää oli kuitenkin erittäin kova, eikä pisteitä tullut näistä osumista.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    2001
  • Auton valmistaja:

    Mitsubishi
  • Malli:

    Carisma
  • Autoluokat:

    Perheautot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    3/5 tähteä
  • Lasten turvallisuus:

    -
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    2/5 tähteä