Mercedes-Benz C-sarja 2014 | Autoliitto

Olet täällä

Mercedes-Benz C-sarja 2014

TEST 2014
Aikuisten turvallisuus
92
Lasten turvallisuus
84
Jalankulkijoiden turvallisuus
77
Turvallisuus-järjestelmät
70

aikuismatkustajien suoja 35 pistettä (92 %)
lasten suoja 42 pistettä (84 %)
jalankulkijatörmäys 28 pistettä (77 %)
turvavarusteet 9 pistettä (70 %)

Mercedes-Benz C-sarja sai tulokseksi 5 tähteä

Mercedes-Benz C-sarjan varusteluun kuuluvat kuljettajan ja etumatkustajan kaksivaiheiset etuturvatyynyt, päätä suojaavat turvaverhot, sivu- ja lantioturvatyynyt sekä kuljettajan polviturvatyyny. Kuljettajan, etumatkustajan ja takaistuimen reunapaikkojen turvavöissä on esikiristimet ja voimanrajoittimet, ja kaikilla paikoilla on turvavyömuistuttimet. Takaistuimien reunapaikoilla on Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille.

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Testinuket osoittivat, että etupenkeillä istuvien polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Mercedes-Benz osoitti, että erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saavat yhtä hyvän suojan. Sivutörmäystestissä kaikki vartalonosat saivat hyvän suojan ja auto sai täydet pisteet. Sivutörmäystä voimakkaammassa pylvästestissä rintakehä sai vähäisen suojan. Etuistuimet antoivat hyvän suojan peräänajoa seuraavaa piiskaniskuvammaa vastaan, mutta takaistuimien pääntuet suojasivat vain vähäisesti.

Lapsimatkustajien suoja

Testien mukaan C-sarja sai täydet pisteet 1,5-vuotiasta lasta simuloivalle nukelle antamastaan suojasta. Kasvot menosuuntaan asetetussa turvaistuimessa olleen 3-vuotiasta simuloivan nuken pään liike ei ollut liiallista. Rintakehä sai kuitenkin vain vähäisen suojan ja lisäksi niskaan kohdistui voimakas rasitus. Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin turvaistuimissaan, mikä ehkäisee pään osumista auton koviin rakenteisiin.

Matkustajan turvatyyny kytkeytyy automaattisesti pois, kun tälle paikalle asennetaan turvaistuin. Järjestelmä on muuttunut aiemmista Mercedes-Benz-malleista, jotka tunnistivat vain tietyt turvaistuinmallit. Kuljettaja saa selkeän tiedon turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä sai täydet pisteet. Kaikki turvaistuimet, joille auton kiinnikkeet on suunniteltu, saa asennettua kunnolla autoon.

Jalankulkijatörmäys

Lähes kaikki puskurille tehdyt testit antoivat hyvän suojan jalankulkijan jaloille. Sen sijaan konepellin etureunan antama suoja oli huono lähes kauttaaltaan ja sai vain vähän pisteitä. C-sarjassa on aktiivinen konepeitto paremman jalankulkijasuojan saavuttamiseksi. Kun sensorit huomaavat törmäyksen jalankulkijaan, konepeitto kohoaa tehden lisää tilaa sen ja moottorin kovien rakenteiden väliin. Mercedes-Benz osoitti, että järjestelmä havaitsi erikokoiset jalankulkijat ja toimi myös testinopeutta suuremmissa nopeuksissa. Siksi testi tehtiin järjestelmä aktivoituna. Tulokset olivat hyviä lähes kaikissa testatuissa kohdissa.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet ovat Mercedes-Benz C-sarjan vakiovarusteita. Molemmat järjestelmät vastaavat Euro NCAP:n vaatimuksia. Kuljettajan asettaman huippunopeuden säädin on lisävaruste, mutta sen oletetaan tulevan asennetuksi lähes kaikkiin C-sarjan autoihin, joten se huomioitiin arvioinnissa. Järjestelmä vastasi Euro NCAP:n vaatimuksia.

Vakiona oleva Collision Prevention Assist PLUS® -törmäyksenestoavustin jarruttaa automaattisesti estääkseen kolarin sekä kaupunki- että maantienopeuksilla. Järjestelmä ehkäisi tehokkaasti törmäyksiä tiettyyn nopeuteen saakka ja lievensi törmäyksen voimakkuutta sitä kovemmilla nopeuksilla. Kaistavahti ja kaistallapysymysjärjestelmä ovat lisävarusteita, mutta niiden asennusmäärät eivät vastaa Euro NCAP:n asennusmäärävaatimuksia.

Jaa muillekin