Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Mercedes-Benz C 2002

etutörmäys 14 (88)
sivutörmäys 17 (94%)
yhteensä 31 (91%)
jalankulkijatörmäys 12 (33%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 2 lisäpistettä
kaikkiaan 33 pistettä

Mercedes on ensimmäinen valmistaja, joka täyttää EuroNCAP:n kriteerit turvavöiden käytöstä muistuttamisessa. Tämän johdosta Mercedes C-sarjalle on myönnetty 2 lisäpistettä älykkäästä turvavöiden muistutusjärjestelmästä, joka on vakiovarusteena kesäkuun 2002 jälkeen valmistetuissa autoissa. Auton kokonaispistemäärä 33 pistettä oikeuttaa viiden tähden tulokseen.

Uutta kolaritestiä ei ole tehty vaan törmäystulokset pohjautuvat vuosimallin 2001 testiin.

Uusi Mercedes C on suunniteltu suojaamaan törmäyksissä matkustajansa hyvin. Matkustamo säilyi ehjänä kaikissa testeissä ja matkustajat olivat hyvin suojattuina kovien esineiden iskuilta, joskin kuljettajan rintakehään kohdistui kova rasitus. Kuljettajan ovi avautui normaalisti törmäyksen jälkeen ja jalkatila säilytti muotonsa. Päätä suojaava sivuturvatyyny antoi testissä riittävän suojan, mutta ei lauennut täydellisesti, mikä saattaa aiheuttaa ongelmia törmäystilanteissa.

Etutörmäys

Kuljettajan pää ja rintakehä säilyivät turvavyön ja turvatyynyn suojassa. Kuljettajan rintakehään kohdistui kuitenkin suuri rasitus, mikä on tyypillistä jäykkärakenteisissa autoissa. Mercedes on muotoillut kojelaudan alapuoliset rakenteet onnistuneesti, kiinteät rakenteet eivät aiheuttaneet loukkaantumisvaaraa. Erityisesti ohjauspylvään lukko on onnistuneesti sijoitettu polvien suojaamiseksi. Jalkatilan muoto säilyi erittäin hyvin, poljinten liikkeet olivat hyvin pieniä. Takaistuimen keskipaikan kolmipisteturvavyö antaa merkittävästi lantiovyötä paremman suojan.

Sivutörmäys

Sivuturvatyyny on sijoitettu oveen, eikä liiku istuimen mukana. Sivuturvatyyny suojaa rintakehää, vatsaa ja lantiota tyydyttävästi, mutta kädet heilahtivat rajusti ylöspäin. Päätä suojaava sivuturvatyyny suojaa sekä etu- että takamatkustajien päitä. Järjestelmä toimi sivutörmäystestissä, mutta sai arvostelua vajaasta toiminnasta pylvästestissä. On mahdollista, että tositilanteessa päätä suojaava turvatyyny ei toimi oikein.

Lasten turvaistuin

Etumatkustajan turvatyyny on vakiovaruste, mikä aiheuttaa vaaran sijoitettaessa turvaistuin etumatkustajan istuimelle. Vaikeaselkoinen kaavio ja irrotettava tarra tuulilasissa eivät sisältäneet mainintaa vakavasta loukkaantumis- tai hengenvaarasta. Mercedes on ilmoittanut paneutuvansa ongelmaan ja kehittävänsä varoitusmerkintöjä. Kasvot menosuuntaan asennetut Mercedes-merkkinen Römer Prince -turvaistuimet suojasivat hyvin lukuunottamatta puolitoistavuotiaan lapsen niskaa etutörmäyksessä. Turvaistuimen kehikko vaurioitti turvavöitä. Mercedesin ilmoituksen mukaan vyö kestää vaurioituneenakin, mutta testiryhmän näkemyksen mukaan ongelma on syytä ratkaista, jottei vyön katkeamisesta synny vaaraa.

Törmäys jalankulkijaan

Suoja jalankulkijoille oli keskinkertainen, lukuisat osumakohdat ovat hyvin vahingollisia jalankulkijoille.

Katso lisätiedot euroncap.com sivuilta.

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    2002
  • Auton valmistaja:

    Mercedes-Benz
  • Malli:

    C
  • Autoluokat:

    Perheautot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    5/5 tähteä
  • Lasten turvallisuus:

    -
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    2/5 tähteä