Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Mercedes-Benz C 1997

etutörmäys 5 (31%)
sivutörmäys 12 (67%)
kaikkiaan 16 (47%)
jalankulkijatörmäys (%)

Mercedes C sai etu- ja sivutörmäystestistä kaksi tähteä. Etutörmäyksessä jalkatilassa tapahtui huomattavia muodonmuutoksia ja kovat rakenteet vaaransivat kuljettajan polvet, reidet ja lantion. C-sarja uudistuu myöhemmin vuoden 1997 aikana. Nyt testatussa autossa oli vakiovarusteiset kuljettajan ja matkustajan etuturvatyynyt sekä sivuturvatyynyt. Sivuturvatyyny ei kuitenkaan lauennut ennen kuin ovi osui keskimittaisen testinuken rintakehään. Istuimen asennon vaikutus sivuturvatyynyn suojaan jäi epäselväksi.

Etutörmäys

A-pilari siirtyi taaksepäin 154 mm. Matkustamon rakenteet säilyivät ehjinä ja sekä kuljettajan että matkustajan ovet saatiin normaalisti auki testin jälkeen. Ohjauspyörä siirtyi kohtalaisesti: 123 mm taakse- ja 49 mm ylöspäin. Jalkatilassa muodonmuutos oli kuitenkin huomattava, jarrupoljin työntyi taaksepäin 270 mm. Kuljettajan pää oli turvatyynyn hyvin suojaama. Pään suoja lyhyemmille tai pidemmille kuljettajille arvioitiin kuitenkin vain riittäväksi ohjauspylvään taaksepäin siirtymisen vuoksi. Niskan suoja oli hyvä ja turvajärjestelmä esti rintakehän osuman ohjauspyörään. Vaikka vasen polvi osui kojelaudan alapuolisiin rakenteisiin, kuljettajan polvien, reisien ja lantion suoja osoittautui hyväksi. Oikean polven arvostelu oli heikko, sillä osuma ohjauspylvään lukkoon oli hyvin lähellä ja loukkaantumisriski vaarassa kasvaa. Jalkojen ja nilkkojen suoja oli heikko, johtuen jalkatilan merkittävistä muodonmuutoksista. Matkustajan suoja oli yleisesti ottaen hyvä, lukuunottamatta turvavöiden aiheuttamaa kuormitusta rintakehään sekä oikean säären suojaa. Oikea sääri osui keskikonsoliin niin voimakkaasti, että konsoliin jäi selvästi erottuva jälki.

Sivutörmäys

Vakiovarusteinen sivuturvatyyny laukesi ovessa kuljettajan etupuolella ja laajeni kuljettajan ja oven välissä taaksepäin. Ovi kuitenkin osui kuljettajaan ennen kuin tyyny oli täyttynyt kokonaan. Testinukke oli keskimittainen ja istuin säädetty sen mukaisesti. Mikäli kuljettaja olisi huomattavasti lyhyempi tai pidempi, sivuturvatyynyn suoja saattaisi olla hyvin erilainen. Kuljettajan pää ja lantio olivat hyvin suojattuja, mutta rintakehän suoja oli edellä kuvatun osuman johdosta heikko. Mahan suoja arvioitiin erittäin heikoksi.

Lasten turvaistuimet

Ei raportoitu.

Törmäys jalankulkijaan

Päähän kohdistuneissa iskuissa hiukan keskimääräistä paremmat pisteet, osumissa reisiin ja sääriin keskiarvoa huonommat pisteet. Kokonaistulos keskinkertainen.

Mallin historia ja turvavarustelu

Mercedes C esiteltiin kesäkuussa 1993. Vuoden 1997 mallin vakiovarusteisiin kuuluvat turvakaaret, kuljettajan ja matkustajan etuturvatyynyt ja sivuturvatyynyt; etuturvavöiden esikiristimet, turvapysäyttimet ja korkeudensäätö. Uusi C-sarja esitellään syksyllä 1997.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    1997
  • Auton valmistaja:

    Mercedes-Benz
  • Malli:

    C
  • Autoluokat:

    Perheautot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    2/5 tähteä
  • Lasten turvallisuus:

    -
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    2/5 tähteä