Mercedes-Benz A-sarja 1999 | Autoliitto

Olet täällä

Mercedes-Benz A-sarja 1999

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus
-

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 11 (69%)
sivutörmäys 16 (89%)
kaikkiaan 27 (79%)
jalankulkijatörmäys (%) ei arvosteltu

Ainutlaatuisesta muotoilustaan ja koostaan (pieniä autoja pienemmät ulkomitat, perheauton veroiset sisätilat) huolimatta Mercedes A pärjäsi testissä hyvin. Suoja etutörmäyksessä oli hyvä lukuunottamatta matkustajan sääriä. Matkustajat istuvat tavallista korkeammalla, mikä antaa lisäsuojaa sivutörmäyksessä. Törmäyspuolen etu- ja takaovi aukesivat kuitenkin sivutörmäyksessä. Siksi Mercedes A ei täytä lokakuussa 1998 voimaan tulevia uusien autojen sivutörmäysnormeja.

Ensimmäisessä testissä Mercedes A oli varustettu sivuturvatyynyillä Mercedesin ilmoituksen mukaan ne ovat vakiovarusteita kaikissa EU-maissa. Testiauto ostettiin Alankomaista, jossa nämä ovat vakiovarusteita. Samaan aikaan havaittiin että Mercedes A on saatavana ilman sivuturvatyynyjä Portugalissa, Espanjassa, Ranskassa ja Irlannissa. Mercedesille ilmoitettiin ristiriidasta ja yhtiö ilmoitti tehneensä erehdyksen. Tämän jälkeen auto testattiin uudelleen valmistajan kustannuksella. Uusintatestin tulos oli vain 0,14 pistettä ensimmäistä heikompi ja neljän tähden tulos jäi voimaan. Uusintatesti osoitti myös, että rakenteelliset uudistukset estivät ovien aukeamisen. Uudistukset ovat voimassa lähtien VIN-numerosta WDB168J210000.
 

Etutörmäys

 

Kuljettajan pää oli hyvin suojattu, vaikka törmäyksen loppuvaiheessa turvatyynyn pohja tuli vastaan. Matkustajan turvatyyny toimi hyvin. Kuljettajan polviin ei kohdistunut vaarallisia iskuja, mutta eri kokoisilla ja eri asennoissa istuvilla kuljettajilla loukkaantumisriski on olemassa. Rakenteiden sisääntyöntyminen matkustamoon oli hallittua.
 

Sivutörmäys

 

Kuljettajan suoja oli hyvä, vaikka sivuturvatyynyn suojaava vaikutus oli lähes olematon. Kahden oven salvat aukesivat. Useissa A-malleissa (ei testiautossa) ovet lukkiutuvat automaattisesti nopeuden noustessa 8km/h:iin ja Mercedesin mukaan ovien tulisi pysyä lukittuina törmäyksissä. Yhtiö ilmoitti ratkovansa tätä ongelmaa.
 

Lasten turvaistuimet

 

Matkustajan turvatyyny on vakiovaruste. Selkä menosuuntaan asennettu turvaistuin on hengenvaarallinen etumatkustajan paikalle sijoitettaessa. Mercedesiä kehotetaan painokkaasti varustamaan auto paremmilla, pysyvillä varoitusmerkinnöillä. Turvaistuinten kiinnikkeet olivat yhteensopivia takaistuimen turvavöiden kanssa. Takaistuimen reunapaikkojen turvavyöt on varustettu esikiristimillä, mikä on epätavallista. Keskipaikalla on kuitenkin vain lantiovyö, jonka suoja on merkittävästi kolmipistevyötä heikompi. Turvaistuimet suojasivat etutörmäyksessä hyvin, lapsen liike eteenpäin oli hallittu. Sivutörmäyksessä kolmivuotiaan pää oli kuitenkin vaarassa loukkaantua.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Mercedes A:n konepelti on hyvin lyhyt ja siksi aikuisten päähän kohdistuu todennäköisesti tuulilasin tai A-pilarin osuma. EuroNCAP:n kriteerit eivät sisällä lasipintojen osumien arviointia, tämän vuoksi Mercedes A:lle ei ole annettu tavanomaista EuroNCAP:n tähtiluokitusta törmäyksestä jalankulkijaan. Tuulilasin on kuitenkin yleensä havaittu suojaavan jalankulkijat hyvin. Lapsen päähän kohdistuvissa iskuissa konepelti osoittautui hyvin ankaraksi, samoin aikuisten sääriin ja reisiin kohdistuvissa iskuissa.
 

Mallin historia ja turvavarustelu

Mercedes-Benz A esiteltiin lokakuussa 1997. Vuoden 1999 mallin vakiovarusteisiin kuuluvat kaikissa EU-maissa kuljettajan ja matkustajan etu- ja sivuturvatyynyt etuturvavöiden ja takaistuimen reunapaikkojen turvavöiden esikiristimet ja turvapysäyttimet sekä ohjaustehostin.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin