Lexus IS 300h 2013 | Autoliitto

Olet täällä

Lexus IS 300h 2013

TEST 2013
Aikuisten turvallisuus
91
Lasten turvallisuus
85
Jalankulkijoiden turvallisuus
80
Turvallisuus-järjestelmät
66

aikuismatkustajien suoja 33 pistettä (91 %)
lasten suoja 42 pistettä (85 %)
jalankulkijatörmäys 29 pistettä (80 %)
turvavarusteet 6 pistettä (66 %)

Lexus IS 300h sai tulokseksi 5 tähteä

Lexus IS 300h:n varusteluun kuuluvat kuljettajan ja etumatkustajan etuturvatyynyt, päätä suojaavat turvaverhot ja sivuturvatyynyt sekä kuljettajan polviturvatyyny. Kuljettajan ja etumatkustajan turvavöissä on esikiristimet ja voimanrajoittimet. Kaikilla paikoilla on turvavyömuistuttimet. Takaistuimien reunapaikoilla on Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille.

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Testinukkejen lukemien perusteella kuljettajan ja etumatkustajan polvet ja reidet saavat hyvän suojan. Lexus osoitti, että erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat yhtä hyvän suojan. Sivutörmäystestissä kaikki vartalonosat saivat hyvän suojan, ja auto sai täydet pisteet. Jopa sivutörmäystä voimakkaammassa pylvästestissä IS 300h suojasi rintakehää riittävästi ja muita vartalonosia hyvin. Etuistuimet ja pääntuki antoivat hyvän suojan peräänajon aiheuttamaa piiskaniskuvammaa vastaan.

Lasten suoja

Lexus IS 300h sai täydet pisteet 1,5- ja 3-vuotiaalle lapselle antamastaan suojasta. 3-vuotiasta simuloivan nuken pään liike ei ollut liiallista etutörmäystestissä. Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin paikoillaan, mikä ehkäisee tehokkaasti pään osumista auton rakenteisiin. Etumatkustajan turvatyyny voidaan kytkeä pois, jolloin istuimella voidaan käyttää myös selkä menosuuntaan asennettavaa lastenistuinta. Kuljettaja saa hyvän tiedon turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä sai pisteet. Kaikkien painoryhmien turvaistuimet, joita varten auton kiinnikkeet on suunniteltu, voidaan asentaa turvallisesti paikoilleen.

Jalankulkijatörmäys

IS 300h:ssa on aktiivinen konepelti, joka lisää jalankulkijan pään suojaa törmäystilanteessa. Sensorit havaitsevat törmäyksen, minkä seurauksena konepelti nousee ja tekee lisää tilaa sen ja moottorin kovien rakenteiden väliin. Lexus osoitti, että järjestelmä tunnisti erikokoiset jalankulkijat monilla eri nopeuksilla. Niinpä törmäystesti suoritettiin järjestelmä aktivoituna. Konepelti suojasi jalankulkijan päätä hyvin tai riittävästi. Puskuri ja konepellin etureuna antoivat maksimipisteiden arvoisesti hyvän tai riittävän suojan jalankulkijan jaloille ja lantiolle.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä on vakiovarusteena ja vastaa Euro NCAP:n vaatimuksia. Kaikilla paikoilla on turvavyömuistuttimet. IS 300h:ssa ei ole kuljettajan asettaman huippunopeuden säädintä.

Jaa muillekin