Land Rover Discovery Sport 2014 | Autoliitto

Olet täällä

Land Rover Discovery Sport 2014

TEST 2014
Aikuisten turvallisuus
93
Lasten turvallisuus
83
Jalankulkijoiden turvallisuus
69
Turvallisuus-järjestelmät
82

aikuismatkustajien suoja 36 pistettä (93 %)
lasten suoja 41 pistettä (83 %)
jalankulkijan suoja 25 pistettä (69 %)
turvavarusteet 11 pistettä (82 %)

Land Rover Discovery Sport sai tulokseksi 5 tähteä

Land Rover Discovery Sportin varusteluun kuuluvat kuljettajan ja etumatkustajan etuturvatyynyt, päätä suojaavat turvaverhot edessä ja takana, sivuturvatyynyt edessä ja kuljettajan polviturvatyyny. Kuljettajan ja etumatkustajan turvavöissä on esikiristimet. Kaikilla paikoilla on voimanrajoittimet ja turvavyömuistuttimet. Takaistuimien reunapaikoilla on Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille.

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa ja kuljettajaa simuloiva nukke sai hyvän suojan. Testinuket osoittivat, että etupenkeillä istuvien polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Land Rover osoitti, että erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saavat yhtä hyvän suojan polvilleen, jotka voivat osua törmäystilanteessa kojelautaan. Sivutörmäystestissä kaikki vartalonosat saivat hyvän suojan ja Discovery Sport sai täydet pisteet. Sivutörmäystä voimakkaammassa pylvästestissä rintakehä ja vatsan seutu saivat riittävän suojan ja muut vartalonosat hyvän suojan. Peräänajoa seuraavaa piiskaniskuvammaa vastaan etuistuimet antoivat hyvän suojan ja takaistuimet vähäisen suojan.

Discovery Sportissa on vakiona automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, joka jarruttaa automaattisesti, mikäli kolarin uhka on välitön. Järjestelmä toimii taajamanopeuksilla ja auttaa vähentämään loukkaantumisia, myös piiskaniskuvammoja.

Lapsimatkustajien suoja

Discovery Sport sai täydet pisteet selkä menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa istuneelle, 1,5-vuotiasta lasta simuloivalle nukelle antamastaan suojasta. Kasvot menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa olleen, 3-vuotiasta simuloivan nuken pää ei liikkunut liikaa, mutta niskaan kohdistui hieman liian kovia voimia. Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin turvaistuimissaan, mikä ehkäisee pään osumista auton koviin rakenteisiin.

Etumatkustajan turvatyynyn saa kytkettyä pois käytöstä, jolloin istuimella voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa lastenistuinta. Kuljettaja saa turvatyynyn tilasta selkeän tiedon, joten järjestelmä sai pisteet. Autoon saa asennettua kunnolla kaikki turvaistuimet, joille auton kiinnikkeet on suunniteltu. Tämä koskee myös lisävarusteena olevaa kolmatta istuinriviä.

Jalankulkijan suoja

Puskurin jalankulkijan jaloille antama suoja vaihteli hyvän ja riittävän välillä. Konepellin etureuna antoi huonon suojan kaikissa testatuissa kohdissa ja jäi ilman pisteitä.

Discovery Sportin konepellin alla on jalankulkijoille tarkoitettu turvatyyny. Kun sensorit havaitsevat osuman jalankulkijaan, turvatyyny täyttyy, nousee esiin tuulilasin alareunassa olevan paneelin alta ja peittää osan tuulilasista sekä tuulilasin pilarit. Land Rover osoitti, että järjestelmä toimii erikokoisten jalankulkijoiden kanssa eri nopeuksilla. Testi tehtiin järjestelmä aktivoituna. Konepellin antama suoja jalankulkijan päälle oli hyvä tai riittävä ja tuulilasin ja sen pilareiden kohdalla suoja oli lähes kauttaaltaan hyvä.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja etu- sekä takaistuimien turvavyömuistuttimet ovat Discovery Sportissa vakiovarusteita. Vakiovarusteita ovat myös kuljettajan asettaman huippunopeuden säädin ja kaistavahti. Niin ikään vakiovarusteena oleva automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimii 10‒80 kilometrin tuntinopeudella ja osoitti toimivansa hyvin Euro NCAP:n kovanopeuksisissa testeissä.

Jaa muillekin