Kia Sorento 2003 | Autoliitto

Olet täällä

Kia Sorento 2003

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 9 (56%)
sivutörmäys 16 (89%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 0
kaikkiaan 25 pistettä
jalankulkijatörmäys 3 (8%)

Sorenton tuloksia ei julkistettu viime vuonna epäonnistuneen testin vuoksi. Kia on parantanut Sorenton polvien suojaa ja auto testattiin tänä vuonna uudelleen. Sorento ylsi niukasti neljän tähden tulokseen ja sen turvallisuudessa on edelleen merkittäviä puutteita. Etumatkustajan rintakehän kuormitus nousi kuljettajaa korkeammaksi, ja tämä lukema otettiin testituloksissa huomioon. Lasten turvaistuimet suojasivat molempien lasten päät etu- ja sivutörmäyksissä, mutta selkä menosuuntaan matkustaneen puolitoistavuotiaan rintakehän kuormitus nousi korkeaksi. Jalankulkijoiden suoja oli surkea ja Kia on ilmoittanut huomioivansa jalankulkijat paremmin uusien mallien suunnittelussa.
 

Etutörmäys

 

Matkustamon joutui koville mutta arvion mukaan rakenne säilyi hallittuna. Kuljettaja osui ohjauspyörään turvatyynystä huolimatta, vaikka ohjauspyörän liike jäi pieneksi. Jalkatilassa ja B-pilarin alueella tapahtui huomattavia muodonmuutoksia ja metalliosien irtoamisia. Vaikka polvien suojaa on parannettu, sekä kuljettajan että matkustajan polvet olivat vaarassa loukkaantua. Säärten suoja arvioitiin kuitenkin jonkin verran parantuneeksi.
 

Sivutörmäys

 

Vaikka korkeissa autoissa sivutörmäyssuoja on usein hyvä törmäysenergian kohdistuessa kuljettajan alapuolelle, Kia Sorento ansaitsee kehuja täysistä pisteistä sivutörmäystestissä.
 

Lasten turvaistuin

 

Kolmivuotias matkusti yläpuolisilla kiinnikkeillä varustetussa ISOFIX-istuimessa kasvot menosuuntaan ja puolitoistavuotias selkä menosuuntaan universal-turvaistuimessa. Kolmivuotias oli hyvin suojattu sekä etu- että sivutörmäystesteissä ja suoja täytti kaikki EuroNCAP-kriteerit. Pienemmän lapsen rintakehän kuormitus nousi kuitenkin korkeaksi etutörmäyksessä, vaikka lapsi matkusti selkä menosuuntaan. Sivutörmäyksessä suoja oli sitä vastoin hyvä. Turvatyynyn varoitusmerkinnät olivat muuten asianmukaiset, mutta varoitukset ovat irrotettavissa ja näkyvissä ainoastaan matkustajan aurinkolipan kääntöpuolella.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Sorento sai pisteitä vain aikuisten päähän kohdistuneissa iskuissa. Muuten konepelti ja etupää jättivät jalankulkijat täysin vaille suojaa. Tulos oli erittäin heikko ja Kia ilmoitti paneutuvansa ongelmaan uusien mallien suunnittelussa.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin