Kia Picanto 2004 | Autoliitto

Olet täällä

Kia Picanto 2004

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 7 (44%)
sivutörmäys 10 (56%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 0
kaikkiaan 17 pistettä
jalankulkijatörmäys 6 (17%)
Lasten suoja 37 (76%)

Picanton suoritus oli heikko, ja auto sai juuri ja juuri kolme EuroNCAP-tähteä. Tämä on erittäin heikko tulos uuden automallin kohdalla. Muut autovalmistajat ovat tehneet viime vuosina hyvää työtä samassa kokoluokassa. Lasten suoja sen sijaan oli ilahduttava, mutta jalankulkijoiden suoja ei ollut mitenkään erikoinen. Kia maksoi uuden testin, jolloin autossa oli joissakin Euroopan maissa autoon lisävarusteena saatavat sivuturvatyynyt. Tulos oli parempi, mutta ovi aukesi. Kia kertoi, että he ovat tehneet parannuksia, mutta EuroNCAP ei ole vielä pystynyt analysoimaan muutoksia. Siksi EuroNCAP ei voi sanoa, onko Kia pystynyt parantamaan auton turvallisuutta vai ei.
 

Etutörmäys

Autossa on yksivaiheiset etuturvatyynyt, etuturvavöiden esikiristimet ja turvapysäyttimet. Korin hallitusta käytöksestä huolimatta testinukkeihin kohdistunut rasitus oli korkea. Kojelaudan takaiset jäykät rakenteet sekä ratin ja jarrupolkimen siirtyminen törmäyksessä tekivät matkustamosta erityisen ikävän paikan onnettomuushetkellä.
 

Sivutörmäys

 

Tulos sivutörmäyksessä ei vakuuttanut: testinukkejen rintakehään ja alavartaloon kohdistui korkea rasitus. Lisäksi autoa rankaistiin siitä, että törmäysenergia kanavoitui testinuken selkärankaan epärealistisella tavalla.
 

Lasten turvaistuin

 

Etumatkustajan aurinkolipassa on pysyvä varoitus, jossa kerrottiin vakavasta loukkaantumisriskistä, jos etuistuimelle asennetaan turvaistuin selkä menosuuntaan etumatkustajan turvatyynyä vasten. Lasten suojaus oli kokonaisuudessaan hyvä. Vanhempi lapsi istui Britax Römer Duo Plus -istuimessa, joka oli asennettu kasvot menosuuntaan ISOFIX- ja istuinten yläpuolisilla kiinnikkeillä. Pienempi lapsi istui selkä menosuuntaan Britax Römer BabySafe -istuimessa, joka oli kiinnitetty turvavöihin. Pienemmän lapsen niskaan kohdistui etutörmäyksessä hieman tavallista korkeampi rasitus.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Vain konepellin ne osat, joihin sekä aikuisen että lapsen pää mahdollisesti törmäyksessä osuu, olivat kohtalaisesti suojattuja. Näistä aikuisen pään suoja oli parempi. Erityisesti sekä konepellin etureuna että puskurit osoittautuivat epäystävällisiksi jalankulkijoita kohtaan.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin