Jaguar XF 2011 | Autoliitto

Olet täällä

Jaguar XF 2011

TEST 2011
Aikuisten turvallisuus
79
Lasten turvallisuus
73
Jalankulkijoiden turvallisuus
62
Turvallisuus-järjestelmät
71

aikuismatkustajien suoja 28 pistettä (79 %)
lasten suoja 36 pistettä (73 %)
jalankulkijatörmäys 22 pistettä (62 %)
turvavarusteet 5 pistettä (71 %)

Jaguar XF sai tulokseksi 4 tähteä

Jaguar XF:n varusteluun kuuluvat kuljettajan ja etumatkustajan etuturvatyynyt, päätä suojaava turvaverho ja sivuturvatyynyt. Kuljettajan ja etumatkustajan turvavöissä on esikiristimet sekä voimanrajoittimet. Takaistuimen reunapaikoilla on Isofix-kiinnikkeet lastenistuimia varten.

Jagua XF on facelift-versio vuodelle 2012 ja sen myynti alkoi syksyllä 2011. Rakenteeltaan ja sisätiloiltaan auto on identtinen vuoden 2010-mallin kanssa, eikä etu-, sivu- ja pylvästestejä uusittu. Sen sijaan jalankulkijaturvallisuustesti tehtiin uudelleen, sillä keulan rakenteet ovat hieman muuttuneet ja lisäksi Jaguar on parantanut aktiivista konepeittojärjestelmäänsä. Ajonvakautusjärjestelmä testattiin myös, jotta testitulos vastaa vuoden 2011 vaatimuksia.

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Testinuket osoittivat, että kuljettajan ja etumatkustajan polvet ja reidet saivat hyvän suojan.  Kojelaudan rakenteet muodostivat kuitenkin loukkaantumisriskin erikokoisille ja eri asennoissa istuville henkilöille, ja polvien, reisien sekä lantion saama suoja oli vähäinen. Sivutörmäystestissä vartalon kaikki osa-alueet saivat hyvän suojan, ja Jaguar sai testissä täydet pisteet. Sivutörmäystä voimakkaammassa pylvästestissä rintakehän saama suoja oli heikko. Istuin ja pääntuki ovat muuttuneet hieman vuonna 2010 testatusta mallista. Testi tehtiin uudelleen, mutta ne antoivat vähäisen suojan peräänajoa seuraavaa piiskaheilahdusta vastaan.

Lasten suoja

Kasvot menosuuntaan istuneen 3-vuotiasta simuloivan nuken pään liike ei ollut liiallista etutörmäystestissä. Sivutörmäystestissä sekä 3-vuotiasta että 1,5-vuotiasta lasta simuloivat nuket pysyivät hyvin paikoillaan turvaistuimissaan. Etumatkustajan turvatyynyä ei voi kytkeä pois, jotta istuimella voisi käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa lastenistuinta. Varoitukset turvaistuimen käytöstä etuistuimella ilman turvatyynyn pois kytkemistä eivät olleet tarpeeksi selviä. Jaguar on selvittänyt syitä, miksi turvaistuimissa ei ollut pysyvästi kiinnitettyjä varoituksia, kun autoa testattiin vuonna 2010. Jaguar vakuuttaa, että jälleenmyyjät voivat nyt tarjota istuimia, joihin on kiinnitetty pysyvät varoitukset.

Jalankulkijatörmäys

Jaguar on varustettu aktiivisella konepeitolla. Puskurin sensoreiden tunnistaessa jalankulkijasta aiheutuneen osuman, ilmatyynyjärjestelmä nostaa konepeiton kauemmaksi konetilan kovien rakenteiden päältä. Ylimääräinen tila suojaa jalankulkijan päätä paremmin. Kun autoa testattiin vuonna 2010, järjestelmä ei ollut tarpeeksi herkkä eikä se vastannut Euro NCAPin kriteereitä. Jaguar on tehnyt parannuksia järjestelmään ja osoittanut Euro NCAP:lle, että auto havaitsee erikokoiset jalankulkijat ja reagoi laajemmalla nopeusalueella törmäyksiin. Testi tehtiin uudelleen järjestelmän kanssa. Tulokset ovat huomattavasti aiempaa paremmat varsinkin niissä kohdin, joihin lapsen pää todennäköisesti iskeytyisi. Suurin osa testatuista kohdista antoi hyvän suojan. Aikuisen pään iskukohdissa suoja oli pääasiallisesti huono, mutta joillain alueilla hyvä. Puskuri tarjosi hyvän suojan ja sai täydet pisteet. Konepeiton etureuna tarjosi huonon suojan ja sai nolla pistettä.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja kuljettajan sekä etumatkustajan turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Kuljettajan asettaman huippunopeuden säädin on vakiovaruste Jaguarissa. Se ei kuitenkaan vastaa Euro NCAPin vaatimuksia, joten sitä ei arvioitu.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet osoitteesta euroncap.com

Jaa muillekin