Hyundai Accent 1998 | Autoliitto

Olet täällä

Hyundai Accent 1998

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 4 (25%)
sivutörmäys 9 (50%)
kaikkiaan 13 (38%)
jalankulkijatörmäys 14 (39%)

Accentin kahden tähden tuloksessa jälkimmäinen on merkitty halkaistuksi johtuen kuljettajan rintakehän liiallisesta kuormituksesta sivutörmäyksessä. Accent ei täytä lokakuussa 1998 voimaantulevia uusien autojen sivutörmäysnormeja. Accentin puskuri osoittautui kuitenkin harvinaisen suojaavaksi törmäyksessä jalankulkijaan, kaikki puskurin osumakohdat täyttävät ehdotetut normit.
 

Etutörmäys

 

Matkustamo muuttui törmäyksessä epävakaaksi. Kuljettajan oven alempi sarana irtosi kokonaan ja ylempikin oli lähes irti. Ovi kärsi suuria vaurioita, sen etukaari siirtyi sisäänpäin ja jalkatilan saumat ratkesivat. Kuljettajan pää osui turvatyynyyn hallitusti, mutta rintakehä osui turvatyynyyn tämän lauetessa. Kuljettajan jalkojen ja säärien suoja oli heikko.
 

Sivutörmäys

 

Kuljettajan pää osui turvavyön koteloon B-pilarissa ja pään suoja oli vain riittävä. Oven takaosan ja B-pilarin rajut osumat kylkiluihin heikensivät rintakehän suojaa. B-pilari ja oven käsinoja osuivat myös mahaan, jonka suoja arvioitiin heikoksi. Lantion suoja oli kuitenkin hyvä.
 

Lasten turvaistuimet

 

Hyundai ei antanut minkäänlaisia suosituksia turvaistuimesta. Testissä käytettiin kahta paikallisesti hankittua turvaistuinta, jotka osoittautuivat yhteensopimattomiksi turvavöiden kanssa. Etutörmäyksessä kolmivuotiaan pää liikkui liiallisesti eteenpäin, pienemmän lapsen pää liikkui kuitenkin hallitusti. Sivutörmäyksessä kolmivuotiaan istuin vääntyi eikä lapsen pää pysynyt istuimen suojassa.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Accentin puskuri osoittautui kuitenkin harvinaisen suojaavaksi törmäyksessä jalankulkijaan, kaikki puskurin osumakohdat täyttävät ehdotetut normit. Konepellin reunan kaikki osumakohdat arvioitiin kuitenkin heikoiksi, samoin aikuisten pään osumakohdat. Lapsen pään osumat olivat parempia. Kaksi kolmannesta kaikista osumakohdista täyttää ehdotetut normit, muut osoittautuivat heikoiksi.
 

Mallin historia ja turvavarustelu

 

Accentin vakiovarusteisiin kuuluu ohjaustehostin. Testattu auto oli varustettu kuljettajan turvatyynyllä, joka on vakiovarusteena kaikissa EU-maissa kesäkuusta 1998 lähtien. Muissa malleissa ei välttämättä ole samoja varusteita, mikä vaikuttaa turvallisuuteen.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin