Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

DS 3 Crossback (LISÄVARUSTEILLA)

aikuismatkustajien suoja 36,5 pistettä (96%)
lapsimatkustajien suoja 42,4 pistettä (86%)
jalankulkijan suoja 31,0 pistettä (64%)
turvavarusteet 10,0 pistettä (76%)

DS 3 Crossback sai lisävarusteilla tulokseksi 5 tähteä

DS 3 Crossbackin turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kaikilla paikoilla
Lantioturvatyyny: ei saatavilla
Polviturvatyyny: ei saatavilla
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet: etumatkustaja, takaistuimen reunapaikat

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät muotonsa etutörmäyksessä. Nukeista saadut mittausarvot osoittivat hyvää suojausta kuljettajan ja matkustajan polville sekä reisille. DS osoitti, että suojaus on samantasoinen erikokoisille ja eri asennoissa matkustaville matkustajille.

Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettajan ja takamatkustajan kaikkien kriittisten vartalon osien suojaus oli hyvä tai riittävä.

Sekä sivutörmäystestissä että voimakkaammassa pylvästestissä kaikkien kriittisten vartalon osien suojaus oli hyvä ja Crossback sai täydet pisteet tästä testin osasta.

Peräänajotestissä etuistuimien ja pääntukien suoja piiskaniskuvammoilta oli hyvä. Takaistuinten geometrinen arviointi osoitti myös hyvää piiskaniskusuojaa. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on saatavilla lisävarusteena osana ”Active Safety Brake” -varustepakettia. Järjestelmä toimi hyvin kaupunkiajoon tyypillisillä hiljaisemmilla nopeuksilla, joissa piiskaniskuvammat tyypillisimmin syntyvät.

Lapsimatkustajien suoja

Etutörmäystestissä 10-vuotiaan nuken kaikkien kriittisten vartalon osien suojaus oli hyvä tai riittävä. 6-vuotiasta esittävän nuken niskasta saadut mittaustulokset jännityksestä osoittivat vähäistä suojaa niskalle, mutta muiden vartalon osien suojaus oli hyvä tai riittävä.

Etuistuimen turvatyyny on kytkettävissä pois päältä, jolloin tällä paikalla voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta. Kuljettaja sai selvän tiedon järjestelmän tilasta, ja järjestelmä sai pisteet. Kaikki turvaistuimet, jotka DS 3 Crossbackiin sopivat sai asennettua asiallisesti.

Muiden tienkäyttäjien suoja

Konepellin antama suoja jalankulkijan päälle oli pääosin hyvä tai vähäinen, vain tuulilasin alareunan ja jäykkien tukirakenteiden osalta suojaus oli huono. Puskurin suoja jalankulkijan jaloille oli hyvä ja lantion suojaus arvioitiin myös hyväksi.

Lisävarusteena ”Active Safety Brake” -paketissa saatava automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä tunnistaa jalankulkijat, mutta ei pyöräilijöitä. Järjestelmä tunnisti jalankulkijat testeissä hyvin. Pyöräilijät tunnistava järjestelmä on saatavilla erikseen, mutta sitä ei arvioitu testissä.

Turvavarusteet

Lisävarusteena saatava automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi hyvin maantienopeuksilla tehdyissä testeissä. DS 3 Crossbackissa on turvavyömuistuttimet etu- ja takaistuimilla. Kameralla paikallisen nopeusrajoituksen tunnistava nopeusavustin välittää tiedon kuljettajalle, joka voi asettaa nopeusrajoittimen asiallisesti. Kaista-avustin auttaa auton pitämisessä ajoradalla ja tarvittaessa toimii rajummin myös kriittisemmissä tilanteissa.

Kokonaisarvio:

5/5 tähteä

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    2019
  • Auton valmistaja:

    DS
  • Malli:

    3 Crossback (LISÄVARUSTEILLA)
  • Autoluokat:

    Pienet maastoautot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    96 %
  • Lasten turvallisuus:

    86 %
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    64 %
  • Turvallisuusjärjestelmät:

    76 %