Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Citroën Picasso 2001

etutörmäys 11 (69)
sivutörmäys 16 (89%)
kaikkiaan 27 (79%)
jalankulkijatörmäys 12 (33%)

Päätä ja rintakehää suojaava sivuturvatyyny vaikutti pylvästestissä vain olkapään korkeudelle asti. Vaikka sivuturvatyyny tarjosi jonkin verran suojaa tässä testissä, sen suoja tositilanteessa jää epäluotettavaksi. Tämän vuoksi pylvästestin läpäisemisestä normaalisti tulevien kahden pisteen sijasta Picasso sai yhden pisteen.

Etutörmäys

Vahva matkustamo suojaa matkustajat auton ulkopuolisten esineiden iskuilta. Vakiovarusteisiin kuuluvat sekä kuljettajan että matkustajan turvatyynyt. Kuljettajan turvatyyny suojasi heikosti: kuljettajan pää osui ohjauspyörään ja liukui kohti ovea. Onnettomuustilanteessa kuljettajan pään loukkaantumisriski on suuri. Myös testinuken rinta osui ohjauspyörään, mikä lisäsi loukkaantumisriskiä. Kojelaudan alapuoliset kovat rakenteet aiheuttavat lisäksi riskin reisien ja säärien loukkaantumiseksi. Takaistuimen keskipaikan kolmipisteturvavyö suojaa merkittävästi kaksipistevyötä paremmin. Vyön yläosa on kuitenkin helposti kiinnitettävissä väärin. Etuturvavöiden pyrotekniset esikiristimet vähentävät etumatkustajien loukkaantumisriskiä.

Sivutörmäys

Päätä ja rintakehää suojaavat sivuturvatyynyt eivät suojanneet pylvästestissä riittävän korkealta. Lisäksi suoja rintakehälle jäi heikommaksi kuin muissa testatuissa autoissa. Takaluukku aukesi sivutörmäyksessä.

Lasten turvaistuin

Testissä käytettiin Citroënille spesifioituja Römer Peggy -istuimia, jotka oli sijoitettu kasvot menosuuntaan. Kolmevuotiaan päänsuoja oli heikko sekä etu- että sivutörmäyksessä. Puolitoistavuotiaan testinukke oli hyvin suojattu lukuunottamatta suurta rasitusta kaulaan ja niskaan, mikä on tyypillistä kasvot menosuuntaan sijoitetuissa turvaistuimissa. Matkustajan turvatyyny on vakiovarusteena, mikä aiheuttaa vaaran sijoitettaessa turvaistuin etumatkustajan paikalle. Irrotettavissa varoitustarroissa ei ollut mainintaa vakavasta loukkaantumis- tai kuolemanvaarasta.

Törmäys jalankulkijaan

Picasson suoja jalankulkijoille oli heikko. Erityisen vaarallinen oli auton etuosa, jonka osumista Picasso ei saanut pistettäkään. Konepellin suoja oli hiukan parempi, mutta lapsen päähän kohdistui vakavia iskuja.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    2001
  • Auton valmistaja:

    Citroën
  • Malli:

    Picasso
  • Autoluokat:

    Tila-autot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    4/5 tähteä
  • Lasten turvallisuus:

    -
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    2/5 tähteä