Citroën C5 2004 | Autoliitto

Olet täällä

Citroën C5 2004

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 16 (100%)
sivutörmäys 17 (94%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 3
kaikkiaan 36 pistettä
jalankulkijatörmäys 8 (22%)
Lasten suoja 36 (73%)

C5:n turvallisuus on vaikuttava, minkä vuoksi auto sai tulokseksi viisi tähteä. Vakaat korirakenteet tarjoavat hyvän suojan matkustajille. C5 sai melkein täydet pisteet etutörmäyksessä ja täydet pisteet sekä sivu- että pylvästestissä, mutta tulosta heikensi oven aukeaminen sivutörmäyksessä. Autossa on kaksivaiheiset etuturvatyynyt, etuvöiden esikiristimet, turvapysäyttimet kaikissa turvavöissä, kuljettajan polvea suojaava turvatyyny, istuimiin asennetut sivuturvatyynyt ja päätä suojaavat turvaverhot. Kaikissa istuimissa on älykäs turvavöiden käytöstä muistuttava järjestelmä. Lasten suoja oli kohtalainen, mutta jalankulkijoiden suoja oli pettymys.
 

Etutörmäys

 

Korin muodon muutokset olivat vähäisiä, ja kuljettajan ovi pystyttiin avaamaan normaalisti törmäyksen jälkeen. Etuturvatyynyt, kuljettajan polviturvatyyny ja turvavöiden esikiristimet (kaksitoiminen kuljettajalle) yhdessä turvapysäyttimien ja vahvan korirakenteen kanssa pitivät rasitukset matkustajien rintakehille ja jaloille pienenä. Jalkatilan muodonmuutokset olivat vähäisiä. Runsaat toppaukset suojasivat jalkoja, ja myös polkimien liike törmäyksessä oli hallittu.
 

Sivutörmäys

 

C5:n vakuuttava suoja sivutörmäyksen varalle sisältää istuimiin asennetut rintakehää suojaavat sivuturvatyynyt. Turvaverho suojaa myös takamatkustajia. C5 ansaitsikin maksimipisteet sekä sivu- että pylvästestissä, mutta takaovi aukesi törmäyksessä. Citroën tutkii asiaa parhaillaan.
 

Lasten turvaistuin

 

Suositeltu turvaistuin oli 3-vuotiaan kohdalla Britax Römer Duo Plus ja 18 kuukautta vanhan lapsen kohdalla Britax Römer BabySafe Plus. Duo Plus oli asennettu ISOFIX-kiinnikkeisiin kasvot menosuuntaan ja BabySafe oli asennettu turvavöihin selkä menosuuntaan. Molemmat lapset olivat suojattuja. Rasitus vanhemman lapsen rintakehälle oli etutörmäyksessä kuitenkin sen verran suuri, että tässä kohdasta tulokseksi tuli heikko. Etumatkustajan turvatyyny voidaan kytkeä pois päältä. Kytkimen sijainnista kertoivat irrotettava kaavio ja teksti kojelaudan päädyssä. Pysyvät ohjeet etumatkustajan aurinkolipan molemmilla puolilla varoittivat vaarasta, jos lapsi istutetaan turvaistuimeen selkä menosuuntaan ja etumatkustajan turvatyyny on käytössä.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Jalankulkijan suoja ei ole valitettavasti samalla tasolla auton matkustajien suojauksen kanssa. Konepellin alla oli pehmusteita vain lapsen pään törmäyskohdassa. Erityisesti puskuri ja konepellin etureuna vaatisivat parannusta.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin