Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Chevrolet Matiz 2005

etutörmäys 9 (55%)
sivutörmäys 8 (47%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 0
kaikkiaan 17 pistettä
jalankulkijatörmäys 13 (36%)
lasten suoja 30 (62%)

Chervolet Matiz sai kolme tähteä viidestä aikuismatkustajien kolariturvallisuudessa, mutta kolmas tähti on halkaistu sivutörmäystestissä ilmenneen kuljettajan hengenvaarallisen loukkaantumisriskin vuoksi. Matiz sai tähän liittyvän huomautuksen sivutörmäystestistä, missä kuljettajan rintakehä loukkaantui pahoin. Lapsimatkustajien turvallisuuden tähtimäärä jäi kolmeen viidestä, ja jalankulkijaturvallisuudesta autolle annettiin kaksi tähteä neljästä.

Testattu Chervolet Matiz oli varustettu muun muassa kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyillä sekä edessä istuvien turvavöiden esikiristimillä ja voimanrajoittimilla. Takaistuimen reunapaikoilta löytyivät Isofix-kiinnikkeet lastenistuinta varten.

Parannettavaa löytyi erityisesti kuljettajan kolariturvallisuudesta. Kuljettajan rintakehä oli erittäin heikosti suojattu sivutörmäystestissä, ja etutörmäystestissä puolestaan kuljettajan sääret joutuivat törmäystilanteessa kohtuullisen kovalle rasitukselle.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta

Auton tiedot

• Testausvuosi: