BMW i3 2013 | Autoliitto

Olet täällä

BMW i3 2013

TEST 2013
Aikuisten turvallisuus
86
Lasten turvallisuus
81
Jalankulkijoiden turvallisuus
57
Turvallisuus-järjestelmät
55

aikuismatkustajien suoja 31 pistettä (86 %)
lasten suoja 40 pistettä (81 %)
jalankulkijatörmäys 21 pistettä (57 %)
turvavarusteet 5 pistettä (55 %)

BMW i3 sai tulokseksi 4 tähteä

BMW i3:n varusteluun kuuluvat kuljettajan ja etumatkustajan etuturvatyynyt, päätä suojaavat turvaverhot ja sivuturvatyynyt. Kuljettajan ja etumatkustajan turvavöissä on esikiristimet ja voimanrajoittimet, ja etuistuimissa on turvavyömuistuttimet. Takaistuimien reunapaikoilla on Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille.

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Testinuket osoittivat, että etupenkeillä istuvien polvet ja reidet saivat hyvän suojan. BMW osoitti, että erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saavat yhtä hyvän suojan. Sivutörmäystestissä i3 sai täydet pisteet tarjoten hyvän suojan kaikille vartalonosille. Sivutörmäystä voimakkaammassa pylvästestissä rintakehän saama suoja oli vähäistä. Etuistuimet ja pääntuki antoivat vähäisen suojan peräänajoa seuraavaa piiskaniskuvammaa vastaan.

Lapsimatkustajien suoja

BMW:n suosituksen mukaisesti sekä 1,5- että 3-vuotiasta simuloivat nuket istuivat selkämenosuuntaan olevissa istuimissa. Törmäystestissä auto sai maksimipisteet molempien nukkejen suojasta. Sivutörmäystestissä sekä 3-vuotiasta että 1,5-vuotiasta lasta simuloivat nuket pysyivät hyvin paikoillaan turvaistuimissaan, mikä ehkäisee pään osumista auton koviin rakenteisiin. Etumatkustajan turvatyynyn saa kytkettyä pois käytöstä, jolloin istuimella voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa lastenistuinta. Kuljettajalle saatavilla olevat tiedot turvatyynyn tilasta eivät ole riittävän selkeät. Pysyvästi kiinnitetty varoitus varoittaa selvästi turvaistuimen käytöstä etuistuimella silloin, kun turvatyynyä ei ole kytketty pois. Kaikki turvaistuinmallit, joihin auton kiinnikkeet on suunniteltu, saa asennettua kunnolla paikoilleen.

Jalankulkijatörmäys

Puskuri sai täydet pisteet jalankulkijan jaloille antamastaan suojasta, sillä tulokset olivat hyvät kaikilla testatuilla alueilla. Konepellin etureuna suojasi huonosti, eikä saanut pisteitä.

Konepelti suojasi jalankulkijan päätä pääosin riittävästi tai vähäisesti. Tuulilasinpilareiden ja tuulilasin alareunan kohdalla suoja oli huono.

Turvavarusteet

BMW i3:ssa elektroninen ajonvakautusjärjestelmä on vakiovaruste ja vastaa Euro NCAP:n vaatimuksia. Etuistuimet on varustettu turvavyömuistuttimilla, takaistuimet eivät. Lisävarusteena on saatavilla järjestelmä, joka käyttää merkkien tunnistusta ja päivittää kuljettajalle tiedon nopeusrajoituksesta. Kuljettaja voi sen pohjalta asettaa vakionopeuden säätimen oikeaan nopeuteen. Järjestelmän ei kuitenkaan ennusteta yltävän Euro NCAPin minimiosuuteen myytävien autojen määrässä.

Jaa muillekin