BMW 2 Active Tourer 2014 | Autoliitto

Olet täällä

BMW 2 Active Tourer 2014

TEST 2014
Aikuisten turvallisuus
84
Lasten turvallisuus
85
Jalankulkijoiden turvallisuus
60
Turvallisuus-järjestelmät
70

aikuismatkustajien suoja 32 pistettä (84 %)
lasten suoja 42 pistettä (85 %)
jalankulkijatörmäys 22 pistettä (60 %)
turvavarusteet 9 pistettä (70 %)

BMW 2 Active Tourer sai tulokseksi 5 tähteä

BMW 2 Active Tourerin varusteluun kuuluvat kuljettajan ja etumatkustajan etuturvatyynyt, päätä suojaavat turvaverhot edessä ja takana sekä sivuturvatyynyt edessä. Kuljettajan ja etumatkustajan turvavöissä on esikiristimet ja voimanrajoittimet. Kaikilla paikoilla on turvavyömuistuttimet. Takaistuimien reunapaikoilla on Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille.

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Kuljettaja sai hyvän suojan kaikille vartalonosilleen. Testinuket osoittivat, että etupenkeillä istuvien polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saavat yhtä hyvän suojan. Kuljettajan sääret saivat kuitenkin heikon suojan. Sivutörmäystestissä BMW 2 -sarja antoi hyvän suojan kaikille vartalonosille ja sai täydet pisteet.

Auto sai täydet pisteet jopa sivutörmäystä voimakkaammassa pylvästestissä. Suoja oli hyvä kaikille vartalonosille ja erityisesti rintakehälle. Etu- ja takaistuimet ja pääntuet antavat hyvän suojan peräänajoa helposti seuraavaa piiskaniskuvammaa vastaan.

BMW 2 -sarjan Active Tourerissa on lisäksi vakiovarusteena automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, joka toimii taajamanopeuksilla. Euro NCAPin testit osoittivat, että järjestelmä auttoi välttämään kolarit 20 kilometrin tuntivauhtiin asti ja vähentämään kolarin vaikutuksia 50 kilometrin tuntivauhtiin asti.

Lapsimatkustajien suoja

BMW 2 Active Tourer sai täydet pisteet 1,5- ja 3-vuotiasta lasta simuloivalle nukelle antamastaan suojasta. Selkä menosuuntaan asennetuissa turvaistuimissa istuneet nuket saivat etutörmäyksessä parhaan mahdollisen suojan. Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin turvaistuimissaan, mikä ehkäisee pään osumista auton koviin rakenteisiin.

Etumatkustajan turvatyynyn saa kytkettyä pois käytöstä, jolloin istuimella voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa lastenistuinta. Kuljettaja saa selkeän tiedon turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä sai pisteet. Autoon saa asennettua kunnolla kaikki turvaistuimet, joille auton kiinnikkeet on suunniteltu.

Jalankulkijatörmäys

BMW 2 Active Tourerissa on aktiivinen konepelti. Kun sensorit huomaavat osumisen esimerkiksi jalankulkijaan, konepelti kohoaa tehden lisää tilaa sen ja moottorin kovien rakenteiden väliin. Järjestelmä havaitsi erikokoiset jalankulkijat ja toimi myös useilla eri nopeuksilla, joten testi tehtiin järjestelmä aktivoituna. Konepelti suojasi päätä valtaosin hyvin tai riittävästi. Tuulilasin pilareiden kohdalla suoja oli paikoin huono. Konepellin etureunan keskialue suojasi hyvin jalankulkijan jalkoja, mutta muilla alueilla sen suoja oli huono. Puskuri sai täydet pisteet jalankulkijan jaloille antamastaan suojasta.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Myös automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on vakiovaruste ja osoitti Euro NCAPin testeissä toimivansa riittävän hyvin. Kuljettajan asettama huippunopeudensäädin on saatavilla lisävarusteena, mutta sen odotetaan olevan lähes kaikissa myydyissä malleissa. Järjestelmä vastasi Euro NCAPin asettamia vaatimuksia.  Kaistavahti on niin ikään lisävaruste, mutta koska sen asennusmäärien ei odoteta ylittävän Euro NCAPin vaatimuksia, sitä ei huomioitu arvostelussa.

Jaa muillekin