Audi TT 2015 | Autoliitto

Olet täällä

Audi TT 2015

TEST 2015
Aikuisten turvallisuus
81
Lasten turvallisuus
68
Jalankulkijoiden turvallisuus
82
Turvallisuus-järjestelmät
64

aikuismatkustajien suoja 31,2 pistettä (81 %)
lasten suoja 33,6 pistettä (68 %)
jalankulkijan suoja 29,7 pistettä (82 %)
turvavarusteet 8,3 pistettä (64 %)

Audi TT Roadster Sport sai tulokseksi 4 tähteä

Audi TT Roadster Sport turvavarustelu

Etuturvatyynyt: Kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: Edessä
Sivuturvatyynyt: Edessä
Kuljettajan polviturvatyyny: Ei
Turvavöiden esikiristimet: Kuljettajalla ja etumatkustajalla, takana lisävaruste
Turvavöiden voimanrajoittimet: Kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: Kaikilla paikoilla
Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille:Takaistuimen reunapaikoilla

 

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Testinuket osoittivat, että etupenkeillä istuvien polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Audi osoitti, että erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat saman tasoisen suojan. Uudessa, koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettajan paikalla istuneen pienikokoista naista simuloivan testinuken saama suoja oli hyvä kaikille muille vartalonosille paitsi rintakehälle, jonka suoja oli riittävä. Audi osoitti, että saman kokoista ihmistä simuloiva nukke saisi yhtä hyvän suojan myös etumatkustajan istuimella.

Vaikka Audi ei turvallisuussyistä suosittele yli 1,45 metriä pitkien ihmisten matkustamista takapenkillä, Euro NCAP käytti pienikokoista, 1,5 metrin mittaista naista simuloivaa nukkea pitääkseen käytännön samana kuin muissa testeissä. Isosta-Britanniasta hankitussa testiautossa oli takaturvavöiden esikiristimet. Järjestelmä ei ole vakiovaruste kaikkialla Euroopassa. Testinuken pää osui etumatkustajan istuimeen, mutta loukkaantumisriski jäi alhaiseksi. Suoja arvioitiin hyväksi. Niska sai riittävän suojan ja rintakehä vähäisen suojan.

Sivutörmäystestissä TT sai täydet pisteet. Kaikki vartalonosat saivat hyvän suojan. Myös tätä rajummassa pylvästestissä TT antoi hyvän suojan kaikille vartalonosille ja sai siksi täydet pisteet.

Testiautossa oli lisävarusteena saatavat alcantara-istuimet. Etuistuimet antoivat hyvän suojan peräänajoa seuraavaa piiskaniskuvammaa vastaan. Sen sijaan takaistuimet suojasivat huonosti.

TT:ssä ei ole hiljaisilla nopeuksilla toimivaa automaattista hätäjarrutusjärjestelmää.

Lapsimatkustajien suoja

Takaistuimilla ei ole riittävästi tilaa Audin suosittelemille turvaistuimille, kun etuistuin on aikuismatkustajan vaatimassa asennossa. Euro NCAP toteutti erillisen testin, jossa etuistuin siirrettiin riittävän eteen turvaistuinta varten. TT sai täydet pisteet 3-vuotiasta lasta simuloivalle nukelle antamastaan suojasta. Sivutörmäystestissä 1,5- ja 3-vuotiaita lapsia simuloivat nuket pysyivät hyvin turvaistuimissaan, mikä ehkäisee pään osumista auton koviin rakenteisiin.

Etumatkustajan turvatyynyn saa kytkettyä pois käytöstä, jolloin istuimella voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa lastenistuinta. Takaistuimen selkänojan pystystä asennosta johtuen sinne ei voi asentaa riittävän tukevasti kaikkien painoryhmien turvaistuimia.

Jalankulkijan suoja

TT:ssä on aktiivinen konepelti. Kun anturit havaitsevat törmäyksen jalankulkijaan, konepelti kohoaa ja tekee lisää tilaa sen ja alla olevan moottorin väliin. Audi osoitti, että järjestelmä toimii luotettavasti erikokoisten jalankulkijoiden kanssa laajasti eri nopeuksilla. Tämän vuoksi Euro NCAP teki testin konepelti kohotetussa asennossa. Konepellin jalankulkijan päälle antama suoja vaihteli hyvän ja riittävän välillä. Suoja oli huono tai vähäinen vain tuulilasin pilareiden kohdalla. Puskuri suojasi jalankulkijan jalkoja hyvin kaikissa testatuissa kohdissa ja sai täydet pisteet. Myös konepellin etureuna suojasi täysien pisteiden arvoisesti.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Kuljettajan asettaman enimmäisnopeuden säädin on lisävaruste, mutta sen odotetaan olevan riittävän monessa myydyssä autossa, joten se vastaa Euro NCAP:n asennusmäärävaatimuksia. Lisävarusteena saatava kaistavahti oli mukana arvioinnissa, ja se vastasi järjestelmälle asetettuja vaatimuksia. Automaattista hätäjarrutusjärjestelmää ei ole tällä hetkellä saatavilla TT:hen.

Jaa muillekin