Audi A3 1998 | Autoliitto

Olet täällä

Audi A3 1998

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 9 (56%)
sivutörmäys 16 (89%)
kaikkiaan 25 (74%)
jalankulkijatörmäys 12 (33%)

3:n vakiovarusteisiin kuuluu sivuturvatyynyt. A3 pärjäsi hyvin sekä etu- että sivutörmäyksessä. Suurimmat ongelmat etutörmäyksessä olivat säärten suojassa sekä turvavöiden aiheuttamassa rintakehän kuormituksessa. Jalankulkijatörmäyksen tulos oli hajanainen, kokonaistulos oli silti kaksi tähteä. A3:n suunnittelussa on kiinnitetty huomiota lasten ja aikuisten päähän kohdistuneiden iskujen pehmentämiseen, mutta auto on erittäin ankara jalankulkijoiden säärille ja reisille.
 

Etutörmäys

Kuljettajan ovi tuki oviaukkoa ja auttoi pitämään matkustamon ehjänä. Törmäyksen jälkeen matkustamon rakenne oli vakaa ja rakenteet työntyivät sisään vain kohtalaisesti. Etuturvatyynyt suojasivat kuljettajan ja matkustajan hyvin. Turvavyöt kuitenkin kuormittivat rintakehää, erityisesti matkustajalla. Ohjauspylvään lukko ja ohjauspyörän säädin kiinnikkeineen vaaransivat kuljettajan polvet ja reidet.
 

Sivutörmäys

 

Oveen asennettu alumiininen palkki on liitetty kynnykseen, mikä antaa lisäsuojaa. Istuimeen asennetut sivuturvatyynyt suojasivat kuljettajan rintakehän ja mahan hyvin. Törmäyksen jälkeen oven ja turvatyynymodulin väliin jäi 70 mm verran tilaa. Oven rakenteet kuormittivat lantiota.
 

Lasten turvaistuimet

 

Takaistuimen turvavöissä on automaattinen lukitus turvaistuinten käyttöä varten, mutta vöissä ei ollut käyttöohjeita. Aikuisten turvavyö ei ollut täysin yhteensopiva turvaistuimen kiinnikkeen kanssa, eikä vyötä voitu kiristää kunnolla. B-pilariin sijoitettu kaavio ja tuulilasiin kiinnitetty teksti varoittivat sijoittamasta turvaistuinta selkä menosuuntaan etumatkustajan paikalle. Kummassakaan ei mainittu mahdollista vakavan loukkaantumisen- tai hengenvaaraa. Lisäksi tuulilasin tarra oli helposti irrotettavissa.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Audi ei ole kehittänyt puskurin ja konepellin suojaa jalankulkijoille. Näiden osumat jalankulkijoihin olivat vaarallisia. Pään suoja oli merkittävästi parempi, kahdestatoista osumakohdasta vain neljä arvioitiin huonoiksi.
 

Mallin historia ja turvavarustelu

 

Ensiesittely lokakuussa 1996. Kaikissa EU-maissa vuoden 1998 mallin vakiovarusteisiin kuuluvat kuljettajan ja matkustajan etu- ja sivuturvatyynyt, ABS-jarrut, turvavöiden esikiristimet ja ohjaustehostin.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin