Turkki

Automatkailijan Turkki

Turkki kuuluu kahteen maanosaan, Eurooppaan ja Aasiaan. Lähes kokonaan Anatoliasta koostuva Aasian puoleinen Turkki on suuruudeltaan 97 % maan pinta-alasta. Euroopan ja Aasian välissä ovat Bosporinsalmi, Marmaranmeri ja Canakkalensalmi.

Turkki on pohjoiseteläsuunnassa yli 1 600 kilometrin pituinen ja itä-länsisuunnassa yli 800 kilometrin levyinen. Maata ympäröi kolme merta: Egeanmeri lännessä, Mustameri pohjoisessa ja Välimeri etelässä. Marmaranmeri on luoteessa.

Turkin Euroopan puoleisessa osassa on Itä-Traakia, joka rajoittuu Kreikkaan ja Bulgariaan. Anatolia on pääosin korkeaa ylänköä, jolla on kapea rannikkokaistale. Pohjoisessa ovat Köroğlu- ja Ponticvuoristot, ja etelässä on Taurusvuoristo. Itä-Turkki on vuoristoista seutua, ja vuorilta saavat alkunsa monet joet, kuten Eufrat, Tigris ja Aras. Turkin korkein vuori, Ararat (Büyük Ağrı, 5 165 metriä), sijaitsee Keski-Anatoliassa.

Idässä on maan suurin järvi Van. Maan kolmanneksi suurin järvi on Tuzjärvi. Kesällä järvi kuivuu yleensä kokonaan ja pohjalle jää noin 30 cm:n paksuinen suolakerros.

Maassa on mannerlaattojen murtumalinjoja. Viimeisin tuhoisa maanjäristys tapahtui vuonna 1999.

Yleistietoa Turkista

Pinta-ala 780 580 km²
Asukasluku 81,6 milj.
Väestöntiheys 93 as. / km²
Valtakieli turkki
Hallitusmuoto tasavalta
Pääkaupunki Ankara 4,4 milj.
Muita kaupunkeja Istanbul 12,7 milj. Izmir 2,7 milj.

Apua ongelmatilanteissa

Tiepalvelu

Marm Assistance (www.marmassistance.com), puhelinnnumero: +90 216 560 07 24.

Autoliiton Plus- ja Premium-jäsenet sekä ePlus- ja ePremium-jäsenet (sähköautoilijoille):

Soitto Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus- ja Premium-jäseneksi sekä ePlus- ja ePremium-jäseneksi.

Päivitetty 5/2023.

Tärkeät yhteystiedot

• Poliisi 155
  • Ambulanssi 112
  • Palokunta 110
  • Yleinen hätänumero 112
  • Istanbulin turistipoliisi +90 212 527 4503

Moottorin matkavinkit Turkkiin

Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.

Moottori.fi
Automatkailijan Turkki
  • Jos onnettomuudesta aiheutuu henkilövahinko tai huomattava omaisuusvahinko, pitää vahingosta ilmoittaa poliisille. Jos ajoneuvossa on ulospäin näkyviä vaurioita, vahingosta pitää olla poliisin antama raportti, jotta ajoneuvon saisi viedä pois maasta.

ADAC suosittelee täyttämään kansainvälisen/eurooppalaisen vahinkoilmoituksen ja varoittaa, ettei pidä allekirjoittaa mitään papereita, joita ei ymmärrä.

• Turkin vihreän kortin toimisto vaati poliisiraportin (henkilövahingoista) tai kansainvälisen vahinkoilmoituksen (esinevahingoista) vahingonkorvausvaatimusten selvittämistä varten.

Turkin vihreän kortin toimisto:

Turkish Motor Insurers’ Bureau

ADAC neuvoo, että vahingon kärsineen on osoitettava korvausvaatimuksensa suoraan vastapuolen vakuutusyhtiölle. Lisäksi ADAC varoittaa, että vahingonkorvausvaatimukset vahingon aiheuttanutta kuljettajaa kohtaan vanhenevat yhden vuoden kuluessa onnettomuuspäivästä. Sen sijaan ajoneuvon omistajalle tai haltijalle tai vastapuolen vakuutusyhtiölle esitettävät vaatimukset vanhenevat kahden vuoden kuluttua onnettomuuden tapahtumispäivästä.

• Ravintoloissa on tapana antaa 5–10 % juomarahaa tarjoilijalle. Käteinen on paras tapa, sillä korteilla annetut tipit saattavat mennä johtoportaalle. Hotelleissa laukkujen kantajille annetaan 2–3 TRY. Taksien hintoja pyöristetään hieman ylöspäin.

• Tieverkon pituus ja teiden viitoitus

• Teitä yhteensä: 247 399 km
    • Moottoriteitä: 3 060 km
    • Kansallisia pääteitä: 31 066 km
    • Toisen asteen alueellisia teitä: 33 896 km
    • Muita teitä: 182 500 km

Lähde: https://www.statista.com/statistics/449999/turkey-length-of-road-network-by-road-type/

Teiden kunto

Tärkeimpiä kaupunkeja yhdistävät tiet ovat päällystettyjä ja hyväkuntoisia. Keski- ja Itä-Anatoliassa päätiet ovat usein huonokuntoisia, koska teillä on paljon liikennettä ja sääolot ovat ankarat. Teitä voidaan sulkea joulukuun ja maaliskuun välisenä aikana lumisateiden vuoksi.