Matkakohde Tsekki automatkailu

Tsekki

Automatkailijan Tsekki

Maasto on vaihtelevaa. Maan kolme historiallista aluetta ovat Böömi, Määri ja pieni osa Sleesiasta. Lännessä on Böömin alue, joka muodostuu Elben (tšekiksi joen nimi on Labe) ja Moldaun (tšekiksi joen nimi on Vltava) jokilaaksoista. Jokien ympärillä on matalia vuoria, esimerkiksi Sudeettivuoristoon kuuluvat Krkonoševuoret. Tšekin korkein huippu on Sněžka (1 602 m). Maan keski-/itäosassa sijaitseva Määri on myös kumpuilevaa. Määrin suurin joki on Morava, mutta Määrissä ovat myös Oderjoen (tšekiksi Odra) alkulähteet. Määrissä sijaitsevat Jesenik- ja Beskidivuoret.

Tonava virtaa jonkin matkaa Tšekin ja Unkarin rajajokena. Tšekin joet virtaavat Pohjanmereen, Itämereen ja Mustallemerelle. Jotta Tšekillä olisi kauppatavaraväylä valtamerille, on maalla Versailles’n sopimuksen perusteella 30 000 neliömetrin suuruinen alue Hampurin satamassa. Alue palautuu takaisin Saksalle vuonna 2028.
Euroopan vanhin aarniometsä on Boubinvuorella Böömissä.

Matkakohde Tsekki automatkailu

Yleistietoa Tsekistä

Pinta-ala 78 866km²
Asukasluku 10,6 milj.
Väestöntiheys 133 as. / km²
Valtakieli tsekki (94%), myös lukuisia pieniä vähemmistökieliä
Hallitusmuoto tasavalta
Pääkaupunki Praha 1,3 milj.
Muita kaupunkeja Brno 404 300 Ostrava 336 500

Apua ongelmatilanteissa

Tiepalvelu

Puhelin: +420 2 611 04 111 (maan sisällä 1230) / UAMK. Palvelua on saatavilla kellon ympäri. UAMK:n tiepalveluautot ovat keltaisia ja niissä on UAMK:n tunnukset. Palvelu on maksullista. Maassa on myös muita tiepalvelua tarjoavia organisaatioita, esimerkiksi ABA.

Autoliiton Plus- tai Premium-jäsen jäsen

Autoliiton Plus- tai Premium-jäsen soittaa Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus- tai Premium-jäseneksi.

Tärkeät yhteystiedot

  • Poliisi 158 / 112
  • Ambulanssi 155 / 112
  • Palokunta 150 / 112

Moottorin matkavinkit Tsekkiin

Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla. 

Moottori.fi
Matkakohde Tsekki automatkailu
  • Jos onnettomuudesta aiheutuu henkilövahinkoja tai yli 100 000 korunan suuruinen omaisuusvahinko, täytyy poliisi kutsua paikalle. Jos ajoneuvoon tulee näkyviä pintavaurioita, on hyvä kutsua poliisi paikalle. Poliisi kirjoittaa vahinkoraportin, jota voi tarvita vietäessä ajoneuvoa pois maasta.

  • Jos onnettomuudessa on osallisina ulkomailla ja Tšekissä rekisteröityjä ajoneuvoja, pitää tehdä ilmoitus poliisille sekä Tšekin vihreän kortin toimistolle:

    Ceska Kancelar Pojistitelu
    (Czech Insurers’ Bureau)
    Puhelin: +420 221 413 111
    Verkkosivut: www.ckp.cz/en/

    Ilmoituksen voi tehdä myös internetissä: https://ic.ckp.cz/ICwww/servlet?_page=newClaimantReport&lngID=2 (englanniksi)

    Myös kansainvälistä vahinkoilmoituslomaketta voi käyttää.

  • Ravintolat: on tavanomaista antaa Prahassa ja muissa turistikohteissa 5–10 %:a juomarahaa, ellei laskussa ole erikseen mainittu palvelumaksua. Maaseudulla laskua pyöristetään hieman ylöspäin ja juomarahaa annetaan vain, jos palvelu on ollut poikkeuksellisen hyvää. Juomarahaa ei jätetä pöydälle, vaan annetaan henkilökohtaisesti tarjoilijalle.

    Taksit: summaa pyöristetään 20–50 korunaa (esimerkiksi jos matkan hinta on 380, annetaan 400 tai hinta on 660, annetaan 700 korunaa).

  • Tieverkon pituus ja teiden viitoitus

    Yleisiä teitä: 130 687 km
    Moottoriteitä: 1 276 km

    Moottoriteiden tunnus on D-kirjain, jota ei viitoiteta liikennemerkeissä. Opasteissa moottoriteiden tunnukset ovat punaisella taustalla oleva valkoinen numero. Muut tiet jaetaan ensimmäisen, toisen, kolmannen ja neljännen luokan teihin. Moottoriliikennetiet ovat ensimmäisen luokan teitä, niiden opasteissa on valkoinen numero sinisellä taustalla. Toisen luokan teiden väri on sama, mutta tiet ovat kolminumeroisia.

    Teiden kunto

    Teiden kunto on heikentynyt viimeisten vuosien aikana. Maailman talousfoorumin vuoden 2019 teiden paremmuutta kuvaavan vertailun mukaan tiet Tšekeissä ovat sijalla 80 vertailtujen 141 maan joukossa. Sijoitus on EU-maiden neljänneksi huonoin.