Tanska

Automatkailijan Tanska

Tanskalla on 68 kilometriä yhteistä rajaa Saksan kanssa. Muutoin maata ympäröi meri. Tanskalla on 7 314 km rantaviivaa. Maan pohjoisin kohta on Skagen, eteläisin Gedser, läntisin Blåvandshuk ja itäisin Østerskær. Suurin etäisyys idästä länteen on 452 km ja suurin pituus pohjoisesta etelään on 368 km.

Tanska koostuu Jyllannin niemimaasta ja 443 saaresta, joilla on oma nimi. 72 saarella on asutusta. Suurimmat saaret ovat Sjellanti ja Fyn. Bornholmin saari sijaitsee maan itäosassa Itämerellä. Monet suuret saaret yhdistyvät silloilla toisiinsa: Juutinrauman silta yhdistää Sjellannin ja Ruotsin, Ison-Beltin silta yhdistää Fynin ja Sjellannin ja Pikku-Beltin silta yhdistää Jyllannin ja Fynin.

Maasto on alavaa. Keskimäärin maanpinta on 31 metriä merenpinnan yläpuolella. Korkein kohta luonnossa on Møllehøj (170 m). Jyllannin lounaisrannikolla vuorovesi vaihtelee metrin ja kahden metrin välillä.

Färsaaret pohjoisella Atlantilla kuuluvat Tanskalle, mutta saarilla on autonomia. Färsaariin kuuluu 18 saarta. Myös Pohjois-Atlantin ja Pohjoisen Jäämeren välissä sijaitseva maailman suurin saari Grönlanti on Tanskalle kuuluva itsehallintoalue.

Yleistietoa Tanskasta

Pinta-ala 43 098 km²
Asukasluku 5,8 milj.
Väestöntiheys 137, as. / km²
Valtakieli tanska
Hallitusmuoto kuningaskunta
Pääkaupunki Kööpenhamina (pääkaupunkiseutu) 1 370 000, Kööpenhaminan kaupunki 799 033
Muita kaupunkeja Århus 282 910 Odense 180 760 Aalborg 142 937

Apua ongelmatilanteissa

Tiepalvelu

Puhelin: +45 70 10 80 90 /SOS/Dansk Autohjaelp (24 t/vrk). Apu on maksullista. Maassa on myös muita palveluntarjoajia. Moottoriteiden hätäpuhelimet on poistettu vähäisen käytön vuoksi.

Autoliiton Plus-, ePlus-, Premium- ja ePremium-jäsenet soittavat Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Palvelunumero löytyy jäsenkortin kääntöpuolelta ja Autoliitto-sovelluksesta.

Päivitetty 4/2024.

Tärkeät yhteystiedot

• Poliisi 112 (ei kiireellisissä 114)
  • Ambulanssi 112
  • Palokunta 112

Moottorin matkavinkit Tanskaan

Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.

Moottori.fi
Automatkailijan tanska
  • Liikenneonnettomuudesta ei tarvitse ilmoittaa poliisille, jos on aiheutunut vain aineellisia vahinkoja. Onnettomuus pitää ilmoittaa, jos on aiheutunut henkilövahinkoja.

Poliisin verkkosivulla on tarkat ohjeet.

• Liikennevahingon osapuolten tulee täyttää ja allekirjoittaa kansainvälinen vahinkoilmoituslomake. Vahingonkorvausvaatimukset tulee esittää 6 kk kuluessa onnettomuudesta.

• Normaalisti palvelumaksut sisältyvät hotelli-, ravintola- ja taksilaskuihin ja yleensä palkkaus on hoidettu niin, ettei asiakaspalvelu ole riippuvainen juomarahoista. Asiakas voi kuitenkin tyytyväisyyttään osoittaakseen pyöristää laskun summaa hieman ylöspäin. Luottokortilla tipin antaminen ei ole suositeltavaa, koska tarjoilija joutuu tekemään uuden tositteen, eli on paras antaa ylimääräiset kiitokset hienovaraisesti käteisellä. Hotellissa voi antaa siivoojalle 10–20 DKK per yö.

• Tieverkon pituus ja teiden viitoitus

Yleisiä teitä: 74 897 km
    Moottoriteitä: 1 249 km

Seuraavilla teillä on tienumerointi:

• Eurooppatiet (Europaruter): E20, E39, E45, E47 ja E55
    • Ykkösluokan kansalliset tiet (Primærruter): 1 tai 2 numeroa, noin 40 tietä
    • Toisen luokan kansalliset tiet (Sekundærruter): 3 numeroa, noin 150 tietä

Lisätietoa, tilastoja ja karttoja Tanskan teistä.

Teiden kunto

Tiet ovat hyvässä kunnossa. Kaikki tiet ovat päällystettyjä. Maailman talousfoorumin vuoden 2019 raportin mukaan tiet ovat Tanskassa maailman 13. parhaat vertailtujen 141 maan joukossa.

Tanskassa toistuvat vuosittain hirmumyrskytasolle asti nousevat tuulet ja rankkasateet, jotka saattavat vaikeuttaa esimerkiksi julkista liikennettä. Kovien tuulien aikana Juutinrauman silta ja/tai Iso-Beltin silta voidaan joutua sulkemaan väliaikaisesti.