Slovakia matkakohde

Slovakia

Automatkailijan Slovakia

Maa on vuoristoinen. Karpaattien vuoret hallitsevat maan pohjoisosaa. Karpaattien vuoriston korkeita huippuja ovat Tatravuoret. Puolan rajan lähellä ovat Korkean Tatran vuoret, joilla on suosittuja hiihtokohteita. Alueella on myös useita järviä ja kauniita laaksoja. Korkealla Tatralla on myös Slovakian korkein vuori Gerlachovský (2 655 m) sekä Kriváň, jota pidetään maan kauneimpana vuorenhuippuna. Kriváň symboloi maan kansallisuushenkeä ja on suosittu vaeltajien keskuudessa. Maan suurimpia jokia ovat Tonava, Váh ja Hron. Tiszajoki on rajana Slovakian ja Unkarin välillä.

Yleistietoa Slovakiasta

Pinta-ala 40 035 km²
Asukasluku 5,4 milj.
Väestöntiheys 111 as. / km²
Valtakieli slovakki
Hallitusmuoto tasavalta
Pääkaupunki Bratislava 424 207
Muita kaupunkeja Kosice 238 700 Presov 91 600

Apua ongelmatilanteissa

Tiepalvelu

Puhelin: 18112 vain Slovakiassa, +421 2 682 49211 / Autoklub Slovakia Assistance 24 t/vrk. Apu on maksullista. Maassa on myös muita palveluntarjoajia.

Autoliiton Plus- ja Premium-jäsenet sekä ePlus- ja ePremium-jäsenet (sähköautoilijoille):

Soitto Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus- ja Premium-jäseneksi sekä ePlus- ja ePremium-jäseneksi.

Päivitetty 5/2023.

Tärkeät yhteystiedot

• Poliisi 112
  • Ambulanssi 112
  • Palokunta 112

Moottorin matkavinkit Slovakiaan

Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.

Moottori.fi
Slovakia matkakohde
  • Jos onnettomuudesta aiheutuu henkilövahinkoja tai 4 000 euroa ylittävä aineellinen vahinko, pitää poliisille tehdä ilmoitus välittömästi. Ulkomailla rekisteröityjen ajoneuvojen kuljettajia neuvotaan ilmoittamaan kaikki liikenneonnettomuudet poliisille, sillä poliisi antaa raportin, jota voidaan tarvita vietäessä ajoneuvoa pois maasta.

• Jos onnettomuudesta aiheutuu vain pieniä aineellisia vahinkoja, Slovakiassa asuvien henkilöiden pitää täyttää ja allekirjoittaa kansainvälinen vahinkoilmoituslomake sekä antaa toiselle osapuolelle yksi kopio lomakkeesta.

Mikäli liikennevahingossa on yhtenä osapuolena Slovakiassa rekisteröity ajoneuvo, pitää vahinko ilmoittaa 14 päivän kuluessa Slovakian vihreän kortin toimistolle, Slovenská kancelaria poist’ovatel’ov (The Slovak Insureers’ Bureau).

• Ravintoloissa on tapana antaa 5–10 %:a laskun loppusummasta. Hotelleissa voi antaa siivoojalle 2 euroa/vrk.

Takseissa summaa pyöristetään hieman ylöspäin.

• Tieverkon pituus ja teiden viitoitus

Yleisiä teitä: 18 130 km

Moottoriteitä: 521 km

Moottoriliikenneteitä: 297 km
    Lähde: Slovak Road Administration (Slovenska Sprava Ciest) / Cestna Databanka

Moottoritien tunnus on D (dialnica), jota ei ole käytetty vanhoissa liikenneopasteissa.

Moottoriliikennetien tunnus on R (rychlostna cesta).
    Muut maantiet jaetaan tason mukaan luokkiin 1, 2 ja 3. Lisäksi on vielä paikallis- ja kunnallistiet.

Teiden kunto

Etelä-Slovakiasta pohjoiseen ulottuvilla teillä on paljon vuoria. Erittäin ongelmallisia ovat vuoristotiet reiteillä Ruzomberok – Banska Bystrica, Martin – Banska Bystrica sekä Liptovsky Mikulás – Brezno. Näitä reittejä kannattaa välttää talvella, jos mahdollista. Tatra-vuoristossa on kapeita ja mutkaisia teitä. Monilla maanteillä on vain yksi kaista per ajosuunta, joten ohittaminen voi olla vaikeaa.

Yleisesti ottaen päätieverkosto on melko hyvässä kunnossa. Maailman talousfoorumin vuoden 2019 paremmuusluokituksen mukaan Slovakian tiet olivat maailman teistä sijalla 72 (vertailtuja maita 141).