Serbia

Automatkailijan Serbia

Serbia sijaitsee Balkanin niemimaalla ja Pannonian tasangolla. Tonavan koko pituudesta 21 % virtaa maan halki. Tonavan sivujokia Serbiassa ovat Sava ja Tisza. Maan pohjoisosassa on Vojvodinan maakunta, joka sijaitsee kokonaan Pannonian tasangolla. Dinaariset Alpit ovat hallitseva maastomuoto Länsi- ja Keski-Serbiassa. Itäisin osa Serbiaa ulottuu Valakian tasangolle. Maan itärajalla ovat Karpaattien vuoret. Etelä-Karpaattien vuoret vaihtuvat idässä Balkanvuoriksi. Moravajoki virtaa 500 kilometriä Balkanvuorten myötäisesti. Maan korkein huippu on Midžor (2 156 m). Kaakossa Balkanvuorten jälkeen ovat Rhodopevuoret.
Maasta 31 % on metsien peitossa. Koko maan pinta-alasta 10 % on kansallis- tai luonnonpuistoja.

Yleistietoa Serbiasta

Pinta-ala 77 474 km2
Asukasluku 7,0 milj.
Väestöntiheys 107 as. / km²
Valtakieli serbia (83% väestöstä, suurin vähemmistö unkarilaiset 4%)
Hallitusmuoto tasavalta
Pääkaupunki Belgrad, 1,3 milj. as. (ympäristöineen 1,6 milj.)
Muita kaupunkeja Novi Sad 191 400 Niš 173 700 Kragujevac 146 300

Apua ongelmatilanteissa

Tiepalvelu

Puhelin: +381 11 1987 tai +381 11 333 1200. Apu on maksullista. AMSS:n (Serbian autojärjestön) oma ja yhteistyökumppaneiden tarjoama tiepalvelu kattaa koko maan ja toimii 24 t/vrk.

Autoliiton Plus- ja Premium-jäsenet sekä ePlus- ja ePremium-jäsenet (sähköautoilijoille):

Soitto Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus- ja Premium-jäseneksi sekä ePlus- ja ePremium-jäseneksi.

Päivitetty 5/2023.

Tärkeät yhteystiedot

• Poliisi 192
  • Ambulanssi 194
  • Palokunta 193
  • Yleinen hätänumero 112

Moottorin matkavinkit Serbiaan

Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.

Moottori.fi
Automatkailija Serbia
  • Jos liikennevahingosta on aiheutunut loukkaantuminen, kuolema tai merkittävä aineellinen vahinko, tulee tehdä ilmoitus poliisille.

Jos kyse on materiaalivahingoista, saa ulkomainen autoilija tapahtumapaikalla viranomaisen antaman todistuksen, josta ilmenee, että ajoneuvo on vahingoittunut. Poikkeustapauksessa todistuksen voi saada, vaikka viranomainen ei olisi ollut paikalla, jos kuljettaja pystyy uskottavasti todistamaan, että hänen ilmoituksensa ajoneuvonsa vaurioista on todenpitävä.

Mikäli ulkomaisen ajoneuvon kuljettajalla ei ole todistusta vahingoista, kun hän poistuu Serbiasta, ja on syytä epäillä, että ajoneuvo on ollut osallisena liikenneonnettomuudessa, jota ei ole ilmoitettu viranomaisille, tai että ajoneuvo on siirretty pois onnettomuuspaikalta ennen viranomaisen paikalle tuloa, voidaan ajoneuvo takavarikoida ja ryhtyä selvittämään, millaisissa olosuhteissa ajoneuvon vauriot ovat syntyneet.

• Jos liikenneonnettomuudessa on mukana serbialainen osapuoli, tulee täyttää (kansainvälinen) vahinkoilmoituslomake, joka molempien osapuolten on lähetettävä omalle vakuutusyhtiölleen.

• Juomarahaa ei ole pakko antaa ravintoloissa, mutta jos on tyytyväinen palveluun, voi antaa 10 –15 %:a laskun loppusummasta. Baareissa ja takseissa summa pyöristetään yleensä hieman ylöspäin.

• Tieverkon pituus ja teiden viitoitus

• Yleisiä teitä: 40 845 km
    • Maksullisia moottoriteitä: 416 km
    • Maksullisia moottoriliikenneteitä: 246 km

Vuoden 2011 jälkeen teitä luokitellaan seuraavasti:

• Luokka IA: kansainväliset päätiet, useimmilla on E-numero.
    • Luokka IB: suurin osa entisistä M-teistä, mutta myös joitain tärkeimpiä entisiä R-teitä
    • Luokka II: vähemmän tärketä alueelliset tiet, joilla ennen oli R-tunnus. Tienumerot 100 – 181.

Teiden kunto

Kansainväliset kauttakulkureitit ovat pääosin hyvässä kunnossa. Maassa vierailevia autoilijoita kehotetaan käyttämään näitä teitä.

Esimerkkejä pääreiteistä:

– Unkarista Belgradin kautta Kreikkaan: moottoritie E75 Röszke/Horgosin rajanylityspaikalta Novi Sadin kautta Belgradiin, josta Nisiin ja Makedonian rajalle

– Belgradista Adrianmeren rannalle Montenegroon: Belgrad – Gornji Milanovac – Cacak – Nova Varos – Bijelo Polje – Podgorica, josta tie rannikolle

• Bensiini = benzin
    • Diesel = dizel
    • Lyijytön = bezolovni benzin
    • Jarrut = kočnica
    • Jarruneste = tečnost za kočnice
    • Kytkin = kvačilo
    • Tarkistaa = kontrolisati
    • Jäähdytysneste =antifriz
    • Asentaja = mehaničar
    • Öljy = ulje
    • Tyhjä akku = ispražnjena baterija
    • Rengasrikko = puknuta guma
    • Sulake = osigurač
    • Kaasupoljin = pedala za gas
    • Virta = struja
    • Huoltoasema = benzinska pumpa
    • Vaihto = promeniti
    • Vesi = voda
    • Missä voin tyhjentää matkailuajoneuvon WC:n? = Gde se može ispratzniti toalet iz karavana?