Montenegro

Automatkailijan Montenegro

Montenegrossa on sekä Serbian että Albanian vastaisilla rajoilla korkeita vuoria. Läntisellä Balkanin niemimaalla on karstimaata. Rannikolla on kapea kaistale alavaa maastoa. Tasanko päättyy pohjoisessa, jossa Lovćen- ja Orjenvuoret työntyvät kohti Kotorinlahtea. Maan laaja karstimaa-alue on noin kilometrin korkeudella merenpinnasta. Jotkin kohdat kohoavat kahteen kilometriin, esimerkiksi rannikon korkein huippu Orjen (1 894 m). Zetajoen laakso on alueen matalinta. Se sijaitsee 500 metriä merenpinnan yläpuolella.
Maan korkeimpana vuorena on pidetty Durmitorvuorilla sijaitsevaa Bobotov Kuk -vuorta (2 522 m). Korkein vuori on kuitenkin ihan Albanian ja Montenegron rajalla sijaitseva Zla Kolata (2 534 m). Maan pisin uimaranta on Velika Plaža Ulcinjissa (13 km). Suurin järvi on Skadar (391 km2). Montenegron, ja koko Euroopan syvin kanjoni on Tarajoen laaksossa (jyrkimmillään 1 300 metriä pudotusta).

Yleistietoa Montenegrosta

Pinta-ala 13 812 km²
Asukasluku 622 471
Väestöntiheys 45 as./km²
Valtakieli montenegro (45%), muita kieliä: serbia (29%), bosnia (12%) ja albania (5%)
Hallitusmuoto tasavalta
Pääkaupunki Podgorica 180 810 as.
Muita kaupunkeja Nikšić 58 200 Ferizaj 108 610 as. Plevlja 21 300

Apua ongelmatilanteissa

Tiepalvelu

Puhelin: 19807 / AMSCG (24 t/vrk). Käytettävissä on myös AMSCG-sovellus (montenegroksi tai englanniksi).

Autoliiton Plus- ja Premium-jäsenet sekä ePlus- ja ePremium-jäsenet (sähköautoilijoille):

Soitto Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus- ja Premium-jäseneksi sekä ePlus- ja ePremium-jäseneksi.

Päivitetty 5/2023.

Tärkeät yhteystiedot

• Poliisi 122
  • Ambulanssi 124
  • Palokunta 123
  • Yleinen hätänumero 112

Moottorin matkavinkit Montenegroon

Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.

Moottori.fi
Automatkailijan Montenegro
  • Liikenneonnettomuudet, joista on aiheutunut henkilövahinkoja tai merkittäviä aineellisia vahinkoja, tulee ilmoittaa poliisille. Onnettomuudesta tulee vaatia poliisipöytäkirja (Vehicle Damage Certificate, Potvrda o oštecenju vozila). Jos ajoneuvossa on päälle näkyviä ulkoisia vahinkoja, rajalla voidaan vaatia maasta poistuttaessa poliisin antamaa vahinkoraporttia.

• Vahinko tulee ilmoittaa vakuutusyhtiölle viivytyksettä.

• Palvelumaksu voi sisältyä turistikohteissa tasokkaiden ravintoloiden laskuihin, tällöin juomarahaa ei tarvitse pohtia. Kotorin lahdella juomarahan antaminen on erittäin yleinen tapa, yleissääntönä pidetään 10 %:a laskun summasta. Takseissa loppusummaa voi pyöristää sopivaan tasasummaan. Hotellihenkilökunta, erityisesti siistijät, ilahtuvat saadessaan palvelurahaa esimerkiksi pari euroa per hotellissa vietetty vuorokausi.

• Tieverkon pituus ja teiden viitoitu

Yleisiä teitä: 7 762 km
    Moottoriteitä: 41 km (E763) välillä Smokovac-Matesevo

Teiden kunto

Päätiet ovat melko hyväkuntoisia, mutta sisämaassa teiden kunto on usein huono. Tiet ovat kapeita ja mutkaisia. Moraca-kanjonin tiellä on vaarallisen tien maine, ja tiellä on kesäisin paljon liikennettä. Tiellä pitää varoa usein esiintyviä kivivyöryjä.

ADAC neuvoo ulkomaalaisille autoilijoille, että he eivät ajaisi pimeän aikana taajamien ulkopuolella. ADAC kertoo, että onnettomuusriskit ovat suuria seuraavilla tieosuuksilla: Budva – Cetinje – Podgorica, Podgorica – Kolašin – Belgrad ja Podgorica – Danilovgrad – Nikšić.

• Bensiini = benzin
    • Diesel = dizel
    • Lyijytön = bezolovni benzin
    • Jarrut = kočnica
    • Jarruneste = tečnost za kočnice
    • Kytkin = kvačilo
    • Tarkistaa = kontrolisati
    • Jäähdytysneste =antifriz
    • Asentaja = mehaničar
    • Öljy = ulje
    • Tyhjä akku = ispražnjena baterija
    • Rengasrikko = puknuta guma
    • Sulake = osigurač
    • Kaasupoljin = pedala za gas
    • Virta = struja
    • Huoltoasema = benzinska pumpa
    • Vaihto = promeniti
    • Vesi = voda
    • Missä voin tyhjentää matkailuajoneuvon WC:n? = Gde se može ispratzniti toalet iz karavana?