Monaco

Automatkailijan Monaco

Monaco on kooltaan maailman toiseksi pienin valtio, mutta asukasmäärältään se on maailman tiheimmin asuttu valtio. Maalla on rantaviivaa 4,1 km. Maan korkein kohta on 163 metriä merenpinnan yläpuolella Agelvuorella, jonka toinen puoli ja korkeampi huippu (1 109 m) on Ranskan puolella. Maan rajoina ovat etelässä Välimeri ja muualla Ranska.
Maa sijaitsee Ranskan Rivieralla lähellä Italian rajaa Välimeren Alppien juurella. Maassa on neljä kaupunginosapiiriä. Hallitsija asuu Monaco-nimisessä kaupungissa (Monaco Ville), joka sijaitsee vuoriston etureunalla. Satama-aluetta kutsutaan La Condamineksi. Monte Carlo on liike-elämän keskus. Fontviellessä on teollisuutta ja asutusta.

Yleistietoa Monacosta

Pinta-ala 2 km²
Asukasluku 38 695 as.
Väestöntiheys 18 000 as./km²
Valtakieli ranska (vähemmistökieli monegassi)
Hallitusmuoto ruhtinaskunta
Pääkaupunki Monaco Ville 1 000
Muita kaupunkeja Monte Carlo 3 800

Apua ongelmatilanteissa

Tiepalvelu

Monacon autojärjestön yhteistyökumppani Hercule Depannange, puhelin: +377 92 05 26 60, verkko-osoite: https://www.segond.com/en/breakdown-services/. Apu on maksullista.

Autoliiton Plus- ja Premium-jäsenet sekä ePlus- ja ePremium-jäsenet (sähköautoilijoille):

Soitto Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus- ja Premium-jäseneksi sekä ePlus- ja ePremium-jäseneksi.

Päivitetty 5/2023.

Tärkeät yhteystiedot

• Poliisi 17 tai 112
  • Ambulanssi 112
  • Palokunta 18 tai 112

Moottorin matkavinkit Monacoon

Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.

Moottori.fi
Automatkailijan Monaco
  • Henkilövahingoista pitää hankkia lääkärinlausunto. Onnettomuudesta pitää tehdä ilmoitus poliisiasemalle. Onnettomuuden osapuolten henkilötiedot pitää selvittää, poliisiasemalle on tätä varten lomake ”échange d’identité”.

• Vahingonkorvaushakemus pitää tehdä vakuutusyhtiölle viiden vuorokauden kuluessa tapahtuneesta.

Lähde: http://en.service-public-particuliers.gouv.mc/Security-safety-and-prevention/Public-safety/Assistance-for-victims/How-to-proceed-if-you-are-injured-in-a-road-accident

Liikennevakuutuksen korvaussummat määräytyvät Monacon vakuutuslainsäädännön mukaan (eli vahingon tapahtumamaan korvauskäytäntö on määräävä, kuten kaikkialla ETA-maiden ulkopuolella).

• Yleensä ravintolalaskuissa on mukana 15 %:n palvelumaksu. Jos tätä osuutta ei näy laskussa, on hyvä jättää juomarahoina 15 %. Takseissa ei ole tapana antaa muuta ylimääräistä kuin pyöristää summaa lähimpään tasasummaan ylöspäin.

• Tieverkon pituus ja teiden viitoitus

Yleisiä teitä 70 km.

Cannesiin on välimatkaa 50 km ja Nizzaan 18 km.

Teiden kunto

Tiestö on hyvätasoinen.

• Bensiini = essence
    • Diesel = gasoil, diesel
    • Lyijytön = sans plomb
    • Jarrut = feins
    • Jarruneste = liquide de freins
    • Kytkin = embrayage
    • Tarkistaa = contrôler
    • Jäähdytysneste = antigel
    • Asentaja = mécanicien/garagiste
    • Öljy = huile
    • Tyhjä akku = batterie à plat
    • Rengasrikko = crevaison
    • Sulake = plomb
    • Kaasupoljin = accélérateur
    • Virta = courant
    • Huoltoasema = station-service
    • Vaihto = èchange
    • Vesi = eau
    • Missä voin tyhjentää matkailuajoneuvon WC:n? = Où peut-on vider sa toilette chimique?