Luxemburg

Automatkailijan Luxemburg

Maan pohjoisosaa kutsutaan nimellä ”Oesling”, ja alue kuuluu Ardenneihin. Alueella maastoa hallitsevat kukkulat ja matalat vuoret, joista yksi on maan korkein huippu Kneiff (560 m). Muita ”vuoria” ovat Buurgplaaz (559 m) ja Napoléonsgaard (548 m). Alue on harvaan asuttua.
Etelässä olevaa aluetta, joka muodostaa pinta-alaltaan kaksi kolmasosaa koko maan pinta-alasta, kutsutaan nimellä ”Gutland”. Gutlandissa on viittä erityyppistä maastolajia. Gutlandin etelä- ja keskiosassa on tasankoa ja matalia hiekkakivimuodostelmia. Idässä on pienois-Sveitsiksi kutsuttu alue, jossa maasto on jylhää ja metsät tiheitä. Moselin laakso on alavinta aluetta. Mosel virtaa maan kaakkoisrajalla. Punaisiksi maiksi kutsuttu alue on kauimpana lännessä ja lounaassa. Punaisten maiden alueella on eniten teollisuutta ja maan suurimmat kaupungit.
Luxemburgin ja Saksan rajan muodostavat kolme jokea: Mosel, Sauer ja Our. Muita jokia ovat Alzette, Attert, Clerve ja Wiltz.

Yleistietoa Luxemburgista

Pinta-ala 2 586 km²
Asukasluku 590 667
Väestöntiheys 194 as./km²
Valtakieli luxemburg, ranska, saksa
Hallitusmuoto parlamentaarinen demokratia ja perustuslaillinen ruhtinaskunta
Pääkaupunki Luxemburg, 114 303 as.
Muita kaupunkeja Differdange 20 900 Esch-sur-Alzette 28 000

Apua ongelmatilanteissa

Tiepalvelu

Puhelin: +352 26 000 koko maan kattava ACL:n “Service Routier” 24 t/vrk. Apu on maksullista.

Autoliiton Plus-, ePlus-, Premium- ja ePremium-jäsenet soittavat Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Palvelunumero löytyy jäsenkortin kääntöpuolelta ja Autoliitto-sovelluksesta.

Päivitetty 4/2024.

Tärkeät yhteystiedot

• Poliisi 113 tai 112
  • Ambulanssi 112
  • Palokunta 112

Moottorin matkavinkit Luxemburgiin

Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.

Moottori.fi
Automatkailijan Luxemburg
  • Jos onnettomuudesta aiheutuu vain aineellisia vahinkoja, pitää kaikkien osapuolien pysyä paikalla mahdollisten kysymysten varalta. Jos tilanne vaatii, pitää poliisi kutsua paikalle.

Jos onnettomuudesta aiheutuu henkilövammoja tai kuolema, täytyy paikalla olevien antaa uhreille ensiapua ja odottaa, kunnes poliisi on puhutellut kaikkia osapuolia. Ohikulkijoiden täytyy myös auttaa uhreja. On suositeltavaa ottaa ylös kaikkien todistajien nimet ja osoitteet.

Moottoriteiden varsilla on hätäpuhelimia 1,5 km:n välein ja puhelimista on suora yhteys hälytyskeskukseen.

• Kaikkien osapuolien pitää allekirjoittaa kansainvälinen vahinkoilmoitus. Vakuutusyhtiölle tulee tehdä ilmoitus viivytyksettä.

• Yleensä ravintolalaskuissa on palvelumaksu. Normaalisti asiakas antaa hieman ylimääräistä, jos palvelu on ollut erityisen hyvää. Tippi on paras antaa käteisellä, ei luottokorttimaksun lisänä. Rahan voi jättää pöydälle tai antaa suoraan tarjoilijalle.

Hotelleissa on tapana jättää henkilökunnalle hieman juomarahaa osoituksena heidän työnsä arvostamisesta. Taksissa voi pyöristää summaa hieman ylöspäin.

• Tieverkon pituus ja teiden viitoitus

Yleisiä teitä: 2 914 km
    Moottoriteitä: 165 km

Moottoritiet on merkitty tunnuksella A, moottoriliikennetiet tunnuksella B ja alueelliset tiet tunnuksilla N ja CR.

Teiden kunto

Teiden kunnosta huolehditaan hyvin ympäri vuoden. Tiet ovat korkeatasoisia ja hyväpintaisia. Maailman talousfoorumin vuoden 2019 vertailun mukaan tiet Luxemburgissa ovat 15. parhaat koko maailmassa (vertailtuja maita 141).