Liechtenstein

Automatkailijan Liechtenstein

Liechtenstein on 12,4 km leveä ja 24,6 km pitkä. Maa sijaitsee Euroopan Alppialueella Ylä-Reinin laaksossa. Rajavaltioita ovat Itävalta ja Sveitsi. Maan länsirajana on Rein-joki. Liechtensteinin korkein huippu on Grauspitz (2 599 m). Vaikka maa sijaitsee Alppien alueella, ilmasto on melko leuto. Talvisin voi rinteillä harrastaa talviurheilua.

Yleistietoa Liechtensteinista

Pinta-ala 160 km²
Asukasluku 35 236
Valtakieli saksa
Hallitusmuoto ruhtinaskunta
Pääkaupunki Vaduz 5 100

Apua ongelmatilanteissa

Tiepalvelu

+41 (0)44 283 33 77/ACS

Autoliiton Plus- ja Premium-jäsenet sekä ePlus- ja ePremium-jäsenet (sähköautoilijoille):

Soitto Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus- ja Premium-jäseneksi sekä ePlus- ja ePremium-jäseneksi.

Päivitetty 5/2023.

Tärkeät yhteystiedot

• Poliisi 117 tai 112
  • Ambulanssi 144 tai 112
  • Palokunta 118 tai 112

Moottorin matkavinkit Liechtensteiniin

Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.

Moottori.fi
Automatkailijan Liechtenstein
  • Liechtenstein kuuluu Sveitsin vihreän kortin kortin toimiston alaisuuteen, eli Liechtenstein ja Sveitsi tulkitaan liikennevakuutuksen suhteen yhdeksi alueeksi. Tästä syystä vihreässä kortissa ei ole tunnusta ”FL” vaan ”CH” kattaa myös Liechtensteinin.

Jos onnettomuudesta aiheutuu vain omaisuusvahinkoja, voivat osapuolet täyttää kansainvälisen vahinkoilmoituksen. Mutta jos seurauksena on henkilövahinkoja tai tie, liikennemerkit, kaiteet tms. vahingoittuvat, tai jos jompi kumpi osapuoli niin vaatii, pitää poliisi kutsua paikalle. Poliisi on myös pyydettävä paikalle, jos onnettomuudesta on aiheutunut ympäristöä vahingoittavia päästöjä tai vuotoja.

Mikäli kyseessä on vuokra-auto, pitää noudattaa vuokrasopimuksessa olevia ehtoja.

• Korvaukset määräytyvät yksinomaan Liechtensteinin/Sveitsin vakuutuslainsäädännön mukaisesti.

Korvaushakemus vahingoista pitää tehdä suoraan vastapuolen liikennevakuutusyhtiölle. Korvausvaateet vanhenevat Sveitsissä ja Liechtensteinissa kahdessa vuodessa onnettomuuden jälkeen. Paikallisen vakuutusyhtiön velvollisuus on työstää korvaushakemus viimeistään kolmen kuukauden kuluessa tai antaa perusteltu vastaus, miksi käsittely kestää kauemmin.

• Palvelumaksut sisältyvät useimmiten laskuihin, ylimääräistä juomarahaa ei vaadita, mutta kylläkin arvostetaan.

• Tieverkon pituus ja teiden viitoitus

120 km kansallisia pääteitä ja 260 km kunnallisia teitä.

Teiden kunto

Tieverkosto on kattava ja teiden kunto on erinomainen.

• Bensiini = Benzin
    • Diesel = Dieselkraftstoff
    • Lyijytön = Bleifreies Benzin
    • Jarrut = Bremsen
    • Jarruneste = Bremsflüssigkeit
    • Kytkin = Kupplung
    • Tarkistaa = Kontrollieren
    • Jäähdytysneste = Gefrierschutzmittel
    • Asentaja = Mechaniker
    • Öljy = Öl
    • Tyhjä akku = Leere Batterie
    • Rengasrikko = Reifenpanne
    • Sulake = Zünder
    • Kaasupoljin = Gaspedal
    • Virta = Strom
    • Huoltoasema = Tankstelle
    • Vaihto = Auswechseln
    • Vesi = Wasser
    • Missä voin tyhjentää matkailuajoneuvon WC:n? = Wo ist es möglich, das Chemieklosett zu entleeren?