Kypros

Automatkailijan Kypros

Kyproksella on mittaa itä-länsisuunnassa 240 km ja pohjois-eteläsuunnassa 95 km.
Saarella on kaksi vuoristoketjua, Troodos-vuoret ja Kyrenia-vuoret. Maan keskiosassa on Mesaorian tasanko. Etelässä ja lännessä sijaitsevat Troodos-vuoret peittävät lähes puolet koko maan pinta-alasta. Kyproksen korkein kohta on Olympus-vuori (1 952 m). Kyrenia on kapea vuoristoketju pohjoisrannikolla. Kyrenian korkein huippu on 1 024 metrin korkeudella.
Maasto ja kasvisto ovat vaihtelevia, tasangot ovat viljavia, rinteillä on viiniviljelmiä. Laaksoissa kasvaa setripuita. Rannikolla on pitkiä hiekkarantoja. Viljelmillä on oliivi-, sitruuna- ja banaanipuita.
Kyproksen lähellä olevilla merialueilla on mannerlaattojen liitoskohtia. Niiden liikkeiden vuoksi Kyproksella on tilastoitu vuosittain muutamia maanjäristyksiä, joiden voimakkuus on vuodesta 1996 lähtien ollut 3,0–4,5 Richterin asteikolla mitattuna.

Yleistietoa Kyproksesta

Pinta-ala 9 251 km²
Asukasluku 1.141.160 as.
Väestöntiheys 123 as./km²
Valtakieli kreikka ja turkki
Hallitusmuoto tasavalta
Pääkaupunki Nikosia 200 450 as.
Muita kaupunkeja Limassol 101 000 as. Larnaca 64 000 as. Famagusta 41 000 as.

Apua ongelmatilanteissa

Tiepalvelu

+357 2231 3131/Cyprus Automobile Association.

Autoliiton Plus- ja Premium-jäsenet sekä ePlus- ja ePremium-jäsenet (sähköautoilijoille):

Soitto Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus- ja Premium-jäseneksi sekä ePlus- ja ePremium-jäseneksi.

Päivitetty 5/2023.

Tärkeät yhteystiedot

• Poliisi 112 tai 199
  • Ambulanssi 112 tai 199
  • Palokunta 112 tai 199

Moottorin matkavinkit Kyprokselle

Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.

Moottori.fi
Automatkailijan Kypros
  • Jos onnettomuudesta aiheutuu vain aineellisia vahinkoja, riittää kuljettajien allekirjoittama vahinkoilmoitus. Poliisi pitää kutsua paikalle, jos joku on loukkaantunut tai jos kuljettajat ovat erimielisiä tapahtumien kulusta.

• Liikennevahinko pitää ilmoittaa oman vakuutusyhtiön lisäksi Kyproksen liikennevakuutuskeskukselle:

MIF
    23 Zenon Sozos Street
    Nicosia 1075
    Puhelin: +357 22 763 913
    Internet: http://www.mif.org.cy

• Ravintoloissa palvelumaksu on lisätty laskuun. Asiakas voi pyöristää summaa ylöspäin osoittaakseen tyytyväisyyttään. Taksinkuljettajille ja hotellien ovimiehille on tapana antaa hieman juomarahaa.

• Tieverkon pituus ja teiden viitoitus

Saarella on 8 500 km päällystettyjä ensimmäisen luokan teitä ja kakkosluokan teitä on 4 400 km.

Maan moottoritiet:

• A1 Nicosia – Limassol
    • A2 Nikosia – Larnaka
    • A3 Larnakan lentokenttä – Agia Napa
    • A5 Larnaka – Limassol
    • A6 Pafos–Limassol

Teiden kunto

Tiet ovat yleensä melko hyvässä kunnossa. Toisen luokan tiet ovat usein päällystämättömiä, mutta niitäkin hoidetaan.