Kosovo

Automatkailijan Kosovo

Suurin osa maasta on vuoristoa. Korkein huippu on Đeravica (2 656 m). Maassa on kaksi tasankoaluetta, Metohija lännessä ja Kosovo-tasanko idässä. Alueen pääjoet ovat Adrianmereen virtaava Valkoinen Drin, Erenik, Sitnica, Goljakin alueen eteläinen Morava ja Ibar pohjoisessa. Suurimmat järvet ovat Gazivoda, Radonjić, Batlava ja Badovac. Kosovon pinta-alasta 39 % on metsää ja 52 % maanviljelysaluetta.

Yleistietoa Kosovosta

Pinta-ala 10 908 km²
Asukasluku 1,8 milj.
Väestöntiheys 159 as./km²
Valtakieli albania, serbia
Hallitusmuoto tasavalta
Pääkaupunki Pristina 204 721 as.
Muita kaupunkeja Prizren 184 586 as. Ferizaj 108 610 as. Pejë 97 776 as.

Apua ongelmatilanteissa

Hätänumero

Avun saaminen on epävarmaa Pristinan ulkopuolella. Hätätilanteessa voi hakeutua lähimpään sairaalaan, mutta terveydenhoitopalvelujen taso vaihtelee. Vakavissa tapauksissa myös paikalliset asukkaat tukeutuvat naapurimaiden palveluihin.

Tiepalvelu

Puhelin: +383 (38) 600 678/ Auto Moto Club Kosova (AMCK). Apu on maksullista.

Autoliiton Plus- ja Premium-jäsenet sekä ePlus- ja ePremium-jäsenet (sähköautoilijoille):

Autoliiton Plus- tai Premium-jäsenyys ei ole voimassa Kosovossa.

Päivitetty 5/2023.

Tärkeät yhteystiedot

• Poliisi 112
  • Ambulanssi 112
  • Palokunta 112

Moottorin matkavinkit Kosovoon

Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.

Moottori.fi
Automatkailijan Kosovo
  • Liikenneonnettomuus pitää ilmoittaa poliisille. Jos on aiheutunut henkilövahinkoja, pitää lisäksi tehdä ilmoitus pelastuslaitokselle.

Jos onnettomuuden seurauksena on vain pieni aineellinen vahinko, voivat onnettomuuden osapuolet sopia asiasta keskenään, ottaa valokuvia ja täyttää sekä allekirjoittaa eurooppalaisen vahinkoilmoituslomakkeen. Poliisin velvollisuus on tulla, vaikka kyseessä olisi pieni materiaalinen vahinko, jos joku onnettomuuden osapuolista vaatii poliisia paikalle tai jos joku onnettomuudessa olleista ajoneuvoista on rekisteröity ulkomaille.

Lähde: Tieliikennelaki, artiklat 209–217: http://www.kosovopolice.com/repository/docs/LAW_NO._05_L-088__ON_ROAD_TRAFFIC_PROVISIONS.pdf

Jos ajoneuvossa on päällepäin näkyviä ulkoisia vahinkoja, ajoneuvon maastavientiä varten voidaan tarvita poliisin antamaa vahinkoraporttia.

• Suomalainen liikennevakuutus ei ole voimassa Kosovossa. Rajalta pitää ostaa kosovolainen rajavakuutus.

Jos rajavakuutuksen haltija on syytön, pitää ensin tehdä ilmoitus poliisille ja sitten vastapuolen kosovolaiselle vakuutusyhtiölle.
    Jos rajavakuutuksen haltijalle aiheutuu liikennevahinko toisen rajavakuutuksen haltijan toimesta, pitää mennä Kosovon vakuutustoimistoon, ottaa valokuvia ajoneuvon vahingoista sekä täyttää vahingonkorvaushakemus.

Lisätietoa/Kosovo Insurance Bureau: https://bks-ks.org/?module=Page&action=show&id=60

• Juomarahan antaminen ei perinteisesti ole ollut tapana, mutta nykyään ravintoiloissa annetaan yleensä 10 %. Baareissa ja kahviloissa jätetään kolikkovaihtorahat tiskille tai asiakaspalvelijalle. Takseissa juomarahaa ei odoteta.

• Tieverkon pituus ja teiden viitoitu

Teitä on 1 926 km, päällystettyjä teitä on 1 668 km.

Moottoriteiden liikennemerkit ovat vihreitä ja tunnus on R.  Moottoritie albaniaksi on autostrada tai autoudhë, serbiaksi autoput. R7-tie Albaniaan on kokonaan valmis (noin 130 km).

Teiden kunto

Tieverkostoa rakennetaan parhaillaan. Hidastavia tietöitä lukuun ottamatta päätiet ovat enimmäkseen melko hyvässä kunnossa.

• Bensiini = benzin
    • Diesel = dizel
    • Lyijytön = bezolovni benzin
    • Jarrut = kočnica
    • Jarruneste = tečnost za kočnice
    • Kytkin = kvačilo
    • Tarkistaa = kontrolisati
    • Jäähdytysneste =antifriz
    • Asentaja = mehaničar
    • Öljy = ulje
    • Tyhjä akku = ispražnjena baterija
    • Rengasrikko = puknuta guma
    • Sulake = osigurač
    • Kaasupoljin = pedala za gas
    • Virta = struja
    • Huoltoasema = benzinska pumpa
    • Vaihto = promeniti
    • Vesi = voda
    • Missä voin tyhjentää matkailuajoneuvon WC:n? = Gde se može ispratzniti toalet iz karavana?