Irlanti

Automatkailijan Irlanti

Britannian ja Irlannin välillä on Irlanninmeri. Saaren koillisosa (Pohjois-Irlanti) kuuluu Yhdistyneeseen Kuningaskuntaan. Maan keskiosa on tasankoa, kun taas saaren reunat ovat vuoria tai kukkuloita. Rauhalliset hiekkarannat ja jyrkät kalliorinteet vuorottelevat. Rannikkoviivan pituus on yhteensä 5.600 km. Ilmasto on leuto ja sateinen ympäri vuoden. Golf-virran vaikutuksesta lämpötila ei talvellakaan laske yleensä alle 12 asteen.

Yleistietoa Irlannista

Pinta-ala 84 421 km²
Asukasluku 4,7 milj. (Irlannin tasavalta)
Väestöntiheys 73 as./km²
Valtakieli englanti, iiri
Hallitusmuoto tasavalta
Pääkaupunki Dublin 554 554 as.
Muita kaupunkeja Dublin 554 554 as. Limerick 91 400 as.

Apua ongelmatilanteissa

Tiepalvelu

Puhelin +353 1 649 7460 / AA Ireland (apu maksullista). Avun pyyntöön voi käyttää myös AA:n sovellusta AA App.

Moottoriteiden varsille on asennettu hätäpuhelimia, joista on suora yhteys maan liikenneviraston (TII) liikenteen valvontakeskukseen.

Autoliiton Plus-, ePlus-, Premium- tai ePremium-jäsen soittaa Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Puhelinnumero löytyy jäsenkortista.

Päivitetty 4/2024.

Tärkeät yhteystiedot

• Poliisi 112 / 999
  • Ambulanssi 112 / 999
  • Palokunta 112 / 999

Moottorin matkavinkit Unkariin

Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.

Moottori.fi
Automatkailijan Irlanti
  • Jos onnettomuudesta aiheutuu henkilövahinkoja tai vahinkoa julkiselle omaisuudelle, kuljettajan on annettava nimi- ja osoitetietonsa sekä autonsa ja vakuutuksensa tiedot Garda Siochana –poliisille joko onnettomuuspaikalla tai lähimmällä Gardan asemalla. Jos paikalla on puolueettomia todistajia, myös heidän yhteystietonsa pitää kirjata. Onnettomuuteen osallisten ajoneuvojen vahingoista ja sijainnista kannattaa ottaa valokuvia ennen kuin ajoneuvoja siirretään. Gardan edustajan nimi tai numero on myös tallennettava, sillä Gardan raporttia saatetaan tarvita vakuutuskorvauksia varten. Jos onnettomuudesta aiheutuu henkilövahinkoja, ilmoitus Gardalle on tehtävä 24 tunnin kuluessa. Mikäli onnettomuudesta aiheutuu erittäin vakavia vammoja tai kuolonuhreja, seuraa Gardan kuulustelu ja mahdollisesti syyte oikeuteen.

• Kaikki vahingot on ilmoitettava vakuutusyhtiölle seitsemän päivän kuluessa. Jos onnettomuuden vastapuoli jää tuntemattomaksi tai vastapuolella ei ole liikennevakuutusta, pitää ottaa yhteys Irlannin vihreän kortin toimistoon (Motor Insurance Bureau of Ireland, MIBI).

Lisätietoa: www.citizensinformation.ie/en

• Jos palvelumaksu ei sisälly ravintolalaskuun, on tapana antaa noin 10 %:a laskun summasta. Huom. Alalla on työnantajia, jotka ottavat sekä luottokortilla että käteisellä annetut tipit itselleen. Tarjoilijalta voi kysyä suoraan, kenelle tippi menee ja ratkaista sen mukaan, antaako ylimääräistä vai eikö anna. Hotellissa laukunkantajille euro per matkalaukku. Takseille 10 %.

• Tieverkon pituus ja teiden viitoitus

Yleisiä teitä: 96 600 km
    Pääteitä: 5 419 km
    Moottoriteitä: 995 km

Tiet viitoitetaan seuraavasti:

• Moottoritiet: etukirjan M
    • Kansalliset ykkösluokan tiet: etukirjain N ja numerot 1–50
    • Kansalliset kakkosluokan tiet: etukirjain N ja numero suurempi kuin 50
    • Alueelliset tiet: etukirjain R

Teiden kunto

Päätiet pidetään hyvässä kunnossa. Maan länsiosan harvaan asuttujen seutujen tiet ovat alhaisemman tason teitä, usein kapeita ja mutkaisia. Päällysteen kunto vaihtelee. Maailman talousfoorumin vuoden 2019 teiden laatua koskevassa vertailussa (uudempaa ei ole pandemian vuoksi) Irlannin tiet olivat sijalla 54 vertailtujen 141 valtion joukossa. Euroopan maiden vertailussa sijaluku oli 22 (vertailussa mukana 40 maata).