Bulgaria

Automatkailijan Bulgaria

Maasto on vaihtelevaa. Maan keskiosaa hallitsevat Balkanin vuoret ja eteläosaa Rhodopen vuoret. Kumpuilevat maatalousalueet, metsät ja pitkät hiekkarannat sijaitsevat maan itäosassa. Pohjoisessa Tonava-joki muodostaa luonnollisen rajan Romanian suuntaan. Maantieteellisesti ja ilmastollisesti Bulgaria on monimuotoinen. Maasto vaihtelee lumihuippuisista vuorista, kuten Rila, Pirin ja Balkanin vuoret leutoon ja aurinkoiseen Mustanmeren rannikkoon. Pohjoisessa Tonavan alueella on tasankoja. Lännessä on välimerellinen ilmasto Makedonian laaksojen vaikutuksesta.

Yleistietoa Bulgariasta

Pinta-ala 110 879km²
Asukasluku 7,1 milj.
Väestöntiheys 68,6 as./km²
Valtakieli bulgaria
Hallitusmuoto tasavalta
Pääkaupunki Sofia 1,2 milj. as.
Muita kaupunkeja Plovdiv 340 000 as. Durres 115 000 as. Varna 317 500 as. Burgas 199 400 as.

Apua ongelmatilanteissa

Tiepalvelu

Puhelin/UAB: +359 2 911 46. Apu on maksullista. Matkapuhelimesta soitettaessa numero on 146.

Autoliiton Plus- ja Premium-jäsenet sekä ePlus- ja ePremium-jäsenet (sähköautoilijoille):

Soitto Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus- ja Premium-jäseneksi sekä ePlus- ja ePremium-jäseneksi.

Henkilöille, jotka eivät ole Autoliiton jäseniä: Moottoriteiden varsille on asennettu hätäpuhelimia 2 km välein. Hätäpuhelimista on suora yhteys paikalliseen poliisiin, sairaankuljetukseen tai tiepalveluun.

Päivitetty 5/2023.

Tärkeät yhteystiedot

• Poliisi 166
  • Ambulanssi 150
  • Palokunta 160
  • Yleinen hätänumero 112

Moottorin matkavinkit Bulgariaan

Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.

Moottori.fi
Automatkailijan Bulgaria
  • Bulgarialaiset voivat sopia keskenään pienet aineelliset vahingot. Ulkomaalaisen osallisen pitää kutsua pienissäkin vahingoissa poliisi ja pyytää poliisilta kirjallinen raportti. Jos onnettomuudesta aiheutuu suuret esinevahingot tai henkilövammoja, on poliisi aina kutsuttava paikalle.

• Vakavissa onnettomuuksissa poliisiraportti tarvitaan vakuutuskorvausten käsittelyä varten.

Jos syyllisen osapuolen ajoneuvo on rekisteröity EU- tai ETA-valtiossa, vahinko tulee ilmoittaa vahingon aiheuttaneen osapuolen Bulgariassa sijaitsevan liikennevakuutusyhtiön edustajalle. Jos tällaista edustajaa ei ole, vahinko ilmoitetaan Bulgarian vihreän kortin toimistolle (National Bureau of Bulgarian Motor Insurers).

Jos syyllisen osapuolen ajoneuvo on rekisteröity Bulgariassa, vahingon kärsineen osapuolen ajoneuvo on rekisteröity EU-/ETA-maassa, ja vahingon kärsineellä osapuolella on tiedossa vasapuolen vakuutusyhtiö, voi vahingon kärsinyt osapuoli kääntyä suoraan bulgarialaisen vakuutusyhtiön puoleen ja esittää tälle vahingonkorvausvaatimuksensa. Jos vahingon kärsinyt on jo palannut kotimaahansa eikä saa selville vahingon aiheuttajan bulgarialaista vakuutusyhtiötä, voi ottaa yhteyden Bulgarian vihreän kortin toimistoon avun saamiseksi.

Lisätietoa ja ohjeet menettelyistä Bulgarian vihreän kortin toimistolta: https://www.nbbaz.bg/en/?cid=12

• Ravintolat: On epäkohteliasta olla antamatta yhtään ylimääräistä. Tarjoilijoiden palkat ovat pieniä, joten tipit täydentävät ansiotasoa. Vähintään 5 % tulisi antaa, mutta tyytyväinen asiakas antaa yleensä 10 – 15 %:a laskun summasta.

Baarit, kahvilat: On hyvä tapa jättää hieman ylimääräistä.

Taksit: 1 tai 2 levaa.
    Matkaoppaat: Normaalisti juomarahaa annetaan opastuksen päätteeksi.

• Tieverkon pituus ja teiden viitoitus

Yleisiä teitä: 19 925 km
    Moottoriteitä: 806 km
    Lähde: National statistical institute

Teiden nimitykset Bulgariaksi: moottoritie = aвтомагистрала (avtomagistrala) ja moottoriliikennetie cкоростен път (skorosten pat). Moottoriteiden tunnus on A ja numero, Eurooppa-tiet on merkitty E-kirjaimella ja kansallisilla teillä on vain numero, ei mitään kirjaintunnusta.

Teiden kunto

Monet tiet ovat huonokuntoisia. Taajamienkin kaduilla voi olla syviä kuoppia. Tietyömaat ovat huonosti valaistuja ja merkittyjä. Ajo-olosuhteet ovat hankalat marraskuusta huhtikuuhun lumentulon vuoksi. Kesäaikaan maaseututeillä on liikkeellä paljon maatalouskalustoa.
    Maailman talousfoorumin vuoden 2019 raportissa Bulgarian teiden kunto oli sijalla 101 (vertailussa mukana olleista 141 maasta).