Matkustusopas | Autoliitto

Hallitusmuoto tasavalta
Pääkaupunki Riika 641 423

Tiepalvelu

Turistipoliisilla on 24 tunnin palvelunumero (+371) 6718 1818, josta saa apua englannin kielellä.

Puhelinnumero 1888, apu on maksullista. Autoliiton Plus-jäsen soittaa Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus-jäseneksi.

Liikenneonnettomuudesta ilmoittaminen

Jos aiheutuu henkilövahinkoja tai aineellisia vahinkoja kolmansille osapuolille, pitää tehdä ilmoitus poliisille. Ajoneuvoja ei saa siirtää ennen poliisin tuloa. Poliisille voi ilmoittaa onnettomuudesta myös silloin, jos toinen osapuoli ei suostu antamaan henkilötietojaan. Jos onnettomuudesta ei aiheudu henkilövahinkoja eikä aineellisia vahinkoja kolmansille osapuolille, saa ajoneuvot siirtää pois ajoradalta.

Onnettomuuden jälkeen ei saa nauttia alkoholia tai muita päihdyttäviä aineita tai lääkkeitä, koska viranomaiset tarvitsevat aikaa selvittääkseen, onko tällaisilla aineilla ollut vaikutusta onnettomuuden syntyyn.

Lähde: Euroopan liikennepoliisien verkosto Tispol, Latvia: www.tispol.org/content/2015/11/17/15/29/latvia

Vakuutusmuodollisuudet

Jos onnettomuudesta ei aiheudu henkilövahinkoja eikä aineellisia vahinkoja kolmansille osapuolille, ajoneuvot pitää siirtää pois ajoradalta, ja osapuolten pitää täyttää sekä allekirjoittaa kansainvälinen vahinkoilmoituslomake. Jos lomaketta ei ole saatavilla, pitää osapuolten muulla tavoin antaa toisilleen henkilötietonsa sekä tiedot ajoneuvoistaan.

Lähde: Tispol

Maantieteellinen kuvaus

Maa sijaitsee Itämeren rannikolla Itä-Euroopan tasankoalueella. Maaperä on hedelmällistä alavaa maastoa. Metsät peittävät suuren osan maasta. Puut ovat enimmäkseen havupuita. Maan korkein kohta on Gaiziņkalns (311 m). Tärkeimmät joet ovat Daugava (Väinänjoki), Lielupe, Gauja, Venta ja Salaca. Latvialla on 531 km rantaviivaa. Riianlahti on matala.

Tiestö

Yleisiäteitä: 70 244 km (joista kunnallisia teitä tai katuja on 38 379 km ja metsäteitä 11 784 km)
Moottoriteitä: 0 km
Öljysorateitä: 53 916 km
Päällystämättömiä teitä: 3 926 km
A-tunnuksin olevia pääteitä: 1 650 km

Lähde: https://lvceli.lv/en/information-and-facts/#state-road-network / State Road Network (statistics 2017)

Yleiset päätiet on merkitty A-kirjaimella ja yleiset alueelliset tiet P-kirjaimella.
Kansalliset päätiet on merkitty tunnuksella A. Ensimmäisen luokan alueellisilla teillä on tunnus P ja tienumerossa on yhdestä kolmeen numeroa (esim. P1 tai P132). Paikallisteiden tunnus on V.

Riian ruuhkatilanne verkossa: www.balticmaps.eu/traffic. Saatavilla on myös älypuhelinsovellus.

Teiden kunto

Teiden taso vaihtelee.  Via Baltica on melko hyvässä kunnossa, mutta päätiet ovat kohtalaisia tai hyviä. Maaseudulla tiet ovat enimmäkseen sorateitä, jotka saattavat olla todella huonossa kunnossa. Latvian tieviraston mukaan sorateistä 42 % oli huonokuntoisia vuonna 2017. Kaupungeissa katujen kunto on vaihteleva.

Maailman talousfoorumin vuoden 2017 raportin mukaan teiden taso Latviassa oli sijalla 107 (maailman maita oli vertailussa 137). Liettuan tiestö oli sijalla 37 ja Viron sijaluku oli 38 (Suomen 21).

Rahayksikkö

1 euro (EU) = 100 senttiä

Valuuttamääräykset

Ulkomaisen/paikallisen valuutan tuonti ja vienti: rajoituksetta EU-maista tuleville ja EU-maihin lähteville. EU:n ulkopuolelta tulevien ja EU:n ulkopuolelle lähtevien on tehtävä tulliselvitys 10 000 euroa ylittävästä summasta käteistä tai matkasekkejä.

Rajanylityspaikat

Viron ja Liettuan rajoilla ei ole rajatarkastuksia, mutta matkustajilla pitää olla voimassa oleva matkustusasiakirja mukanaan.

Seuraavat rajanylityspaikat ovat avoinna ympäri vuorokauden:

Latvia - Liettua (itä-länsisuunnassa):

• Medumi - Smeline
  • Subate - Obeliai
  • Grenctale - Salociai
  • Meitene - Kalvai
  • Ezere - Buknacai
  • Pludoni - Skuodas
  • Rucava - Butinge

Latvia – Valko-Venäjä (pohjois-eteläsuunnassa):

• Patarnieki - Grigorovscina
  • Silene - Urbani

Latvia – Venäjä (pohjois-eteläsuunnassa):

• Pededze - Brunishevo
  • Grebnevo - Ubylinka
  • Vientuli - Ludonka
  • Terehovo – Sebez

Latvia - Viro (itä-länsisuunnassa):

• Veclaicene - Murati
  • Valka - Valga
  • Ainazi - Ikla

Latvian matkailutoimisto

Latvian Tourism Development Agency
Verkkosivut: www.latvia.travel/fi

Autoliiton sisarjärjestö

Auto-moto Society of Latvia (LAMB)
16 b Raunas Str.
LV-1039 Riga
Puhelin +37 6 756 6222
Sähköposti: lamb@lamb.lv
Verkkosivut: www.lamb.lv

Suomen edustusto

Suomen suurlähetystö (Embassy of Finland)
Kalpaka bulvaris 1
LV-1605 Riga, Latvia
Puhelin: +371 6707 8800
Faksi: +371 6707 8814
Sähköposti: sanomat.rii@formin.fi
Verkkosivut: www.finland.lv
Asiakaspalvelu: ma–pe 9.00–11.30

Hätätapauksissa voi virka-ajan ulkopuolella ottaa yhteyttä ulkoministeriön päivystysnumeroon +358 9 1605 5555.

Verkkolinkkejä

www.latvia.travel/en
www.visitlatvia.lv
www.travellatvia.lv
www.inyourpocket.com/latvia
www.rozentals-seura.fi
www.balticcoast.lv
www.liveriga.com/en/

Liikkeiden aukioloajat

Kaupat ovat usein kiinni iltapäivisin klo 14.00-15.00 ja sulkevat ovensa jo klo 17.00. Lauantaisin monet kaupat ovat auki vain klo 15.00 asti. Maassa on monia 24 tuntia auki olevia pieniä kauppoja, jotka tunnistaa “ visu diennakti”-kyltistä. Riiassa tavaratalo “Galerija Centrs” on auki arkisin klo 20.00 asti ja sunnuntaina klo 17.00 asti.

Puhelut

Suomi-Latvia
00/990/999/994 + 371 + puhelinnumero (Puhelinnumeroissa on 8 numeroa. Suuntanumeroita ei käytetä, mutta lankapuhelinnumeroiden ensimmäisistä numeroista näkee, minkä alueen numero on kyseessä)

Latvia-Suomi
00 + 358 + suuntanro ilman 0:a

Aika

Kellonaika on sama kuin Suomessa.

Turvallisuus

Liikenne on suuri turvallisuusriski. EU:n vuoden 2016 liikenneonnettomuustilastojen mukaan Latviassa oli EU-maista kolmanneksi eniten liikenteessä kuolleita. Lähde: https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/EDN-20171119-1?inheritRedirect=true

Ulkoministeriön matkustustiedotteen mukaan autovarkaudet ovat tavallisia, ja varkaudet lisääntyvät kesäkuukausina, joten auton vakuuttamiseen on syytä kiinnittää huomiota ja autot olisi hyvä varustaa ajonestolaitteella, hälyttimellä ja rattilukolla.

Auto on syytä pysäköidä vartioidulle pysäköintipaikalle. Erityisesti Jurmalassa autoja varastetaan myös vartioiduilta parkkipaikoilta. Arvotavaroita, passeja, luottokortteja ja rekisteriotetta ei tule jättää autoon – eikä muutakaan kiinnostavaa näkyvälle paikalle. Rikostapauksista tulee aina tehdä ilmoitus lähimmällä poliisiasemalla ja ilmoituksesta tulee pyytää itselle kopio.

Latvian poliisin laatimat turvallisuusohjeet suomeksi löytyvät täältä.

Latviaan ei ole erityisiä rokotusvaatimuksia. Puutiaisaivokuumetta esiintyy, joten rokotus on suositeltava. Juomavesi Riiassa täyttää eurooppalaiset standardit, mutta vanhojen putkistojen takia sitä ei suositella juotavaksi keittämättä.

Autoilusanastoa

Suomi Latvia
Bensiini Benzins
Diesel Dizeldegviela
Lyijytön Bez svina piejaukuma
Jarrut Bremzes
Jarruneste Bremžu ella
Kytkin Sajűgs
Tarkistaa Kontrole
Jäähdytysneste Antifrízs
Asentaja Mehãniķis
Öljy El la
Tyhjä akku Izlādējies akmulators
Rengasrikko Caurums riepā
Sulake Drošinãtãjs
Kaasupoljin Akselerators
Virta Strãva
Huoltoasema Degvielas uzpildes stacija
Vaihto Nomainit
Vesi Udens
Missä voin tyhjentää matkailuajoneuvon WC:n? Kur ir iespējams iztukšot vagonina tualeti?

Lisätietoja Autoliiton jäsenille

Kirjaudu sisään Liity jäseneksi
  • Autolauttayhteydet

• Autoliiton suosittelemia käyntikohteita