Matkustusopas | Autoliitto

Matkustusopas

Yleistietoa Norjasta - Päivitämme tiedostoa. Valmis 1.3. mennessä.

Pinta-ala 323 787 km² (sis. Huippuvuoret ja Jan Mayen)
Asukasluku 5,3 milj.
Väestöntiheys 15,8 as./km²
Valtakieli norja (alueellisesti virallinen kieli saami ja suojeltava kieli kveeni)
Hallitusmuoto kuningaskunta
Pääkaupunki Oslo 975 700 as.
Muita kaupunkeja Bergen 247 200 (ympäristöineen)
  Stavanger/Sandnes 197 800
  Trondheim 180 000

Tiepalvelu

Puh. +47 23 21 31 00/NAF 24 t/vrk, (maassa on myös muita avustusorganisaatioita). Apu on maksullista.
NAF:n sisarliittojen, eli FIA:n jäsenjärjestöjen, jäsenet saavat apua alennetuin hinnoin.
Ilman jäsenyyttä tiepalvelu on normaalihintaista.
Autoliiton Plus-jäsen soittaa Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus-jäseneksi.

Älypuhelimeen voi ladata Hjelp 113-GPS-mobiilisovelluksen ilmaiseksi. Sovellus käyttää puhelimen dataverkkoyhteyttä ja GPS paikantaa puhelimen. Puhelimessa tulee olla dataverkkoyhteys ja myös sijaintiasetukset päällä. Sovellusta käytettäessä se näyttää paikannuskoordinaatit ja painamalla ”ring 1-1-3” soittaa puhelin hätäkeskukseen. Sijainnin voi kertoa hätäkeskukselle lukemalla koordinaatit ruudulta. Lisätietoa: https://norskluftambulanse.no/ut-pa-tur-men-vet-du-hvor-du-er/

Liikenneonnettomuudesta ilmoittaminen

Jos liikenneonnettomuudesta aiheutuu henkilövahinkoja, on tehtävä ilmoitus poliisille sekä pelastuslaitokselle. Myös onnettomuudet, joissa villieläin loukkaantuu tai kuolee, on ilmoitettava poliisille. Mikäli on osallisena onnettomuuteen, josta on aiheutunut joko aineellisia tai henkilövahinkoja, ei saa nauttia alkoholia kuuden seuraavan tunnin aikana, koska poliisi voi pyytää onnettomuuden osapuolia verikokeeseen.

Vakuutusmuodollisuudet

Onnettomuuden osapuolten täytyy vaihtaa nimi- ja osoitetietoja sekä antaa tiedot vakuutusyhtiöistään. Jos kaikki osapuolet suostuvat, voidaan täytää kansainvälinen vahinkoilmoituslomake, mutta sen täyttäminen ei ole pakollista.

Maantieteellinen kuvaus

Lähes puolet maan pituudesta on pohjoisen napapiirin pohjoispuolella. Norjalla on yhteistä rajaa Ruotsin kanssa 1 619 km, Suomen kanssa 727 km ja Venäjän kanssa 196 km.

Maan merkittävin tuntomerkki ovat vuonot, jotka ovat syntyneet jääkausien vaikutuksesta. Pisin vuono on Sognefjorden (204 km). Sognefjorden on maailman toiseksi syvin ja kaikkein pisin vuono.

Hornindalsvatnet on Euroopan syvin järvi.

Sää on maantieteellisestä sijainnista huolimatta suhteellisen leuto Golfvirran ansiosta. Lumiraja on 1 000–1 650 metrin korkeudella. Länsirannikko on paikoin hyvin jyrkkää: kallioseinämät voivat kohota jopa 2 400 metriä merenpinnasta. Maan korkein huippu on Opplandissa sijaitseva Galdhøpiggen (2 469 m). Pohjoismaiden 10 korkeinta vuorta ovat kaikki Norjassa.

Tiestö

Moottoriteitä: 514 km (4-kaistaisia)
Moottoriliikenneteitä: 440 km (2-kaistaisia, tunnettiin ennen nimellä ”B-luokan moottoritie”)
Päällystettyjä teitä: 72 033 km
Yleisiä teitä: 92 922  km
Yksityisiä teitä: 126 000 km

Teiden tunnuksina käytetään seuraavia kirjaimia:

E = Eurooppa -tiet (maasta toiseen johtavat tiet)
RV = Riksvei (kansalliset valtatiet), tunnus RV ei näy opasteissa, niissä on vain tien numero
FV = Fylkesvei (alueelliset paikallistiet, "läänien" tiet), tunnus FV ei näy opasteissa, niissä on vain tien numero

Vuoden 2010 jälkeen monet RV -tiet ovat muuttuneet FV -teiksi.

Teiden kunto

Yleiset tiet ovat valtaosin hyvässä kunnossa, vaikka osa tiestöstä on kapeaa erityisesti vuoristoisilla alueilla. Teiden ylläpitoon panostetaan. Päällystämättömillä teillä on keväällä kelirikkovaurioita.

Teiden jyrkkyys ei yleensä ylitä 10 %:a. E68-tiellä on 20 %:n kaltevuus Gudvangenista Stalheimiin. Jyrkimmällä kohdalla on tunneli helpottamassa liikennöintiä.

Tunnetusti vaaralliset tieosuudet on viitoitettu, mutta matkailijan kannattaa myös seurata säätiedotuksia ja viranomaisten ohjeistusta.

Osa teistä ja tunneleista saattaa olla suljettuina sääolosuhteiden vuoksi. Talvisin Norjassa järjestetään ns. kuljetussaattueita (kolonnekjøring) sellaisilla tieosuuksilla, jotka huonon kelin vuoksi ovat muuten suljettuja. Tieosuudet voi tarkistaa Norjan tielaitoksen sivuilta, https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/reiseinformasjon/vinter-pa-vegene. Kuljetussaattueista tiedotetaan etukäteen radiossa. Kuljetussaattueissa ajoneuvot kokoontuvat johonkin tiettyyn paikkaan (esim. pysäköintialue, tunneli), josta lähdetään ajamaan lumiauran perässä hankalan tieosuuden läpi. Mukaan lähtevissä ajoneuvoissa tulee olla riittävä varustus (mm. talvirenkaat, pukeutuminen) ja ajoneuvosta poistuminen on ehdottomasti kielletty koko saattueen ajan. Voimakkaan lumentulon aikaan autoilijan tulee täyttää tankki ennen tunturialueiden ylitystä ja varata lämpimiä vaatteita ja evästä mukaan.

Rahayksikkö

1 krone (NOK)= 100 øre (äyriä)

Tavallisimmat luottokortit (Visa, Amex, Diners ja MasterCard) kelpaavat maksuvälineinä hotelleissa ja liikkeissä. Tavalliset ruokakaupat eivät useimmiten hyväksy luottokorttia maksuvälineenä – ainoastaan norjalainen pankkikortti ja käteinen käyvät. Suurimmat hotellit hyväksyvät myös euroja laskua maksettaessa.

Valuuttamääräykset

Valuutta: krone (NOK)

Huom. Käynnissä on seteliuudistus. Vuonna 2017 tulivat käyttöön uudet 100 ja 200 NOK setelit, vuonna 2018 uudet 50 ja 500 NOK setelit ja syksyllä 2019 tulee uusi 1 000 NOK seteli. Jos setelit ovat vanhentuneet, vain Norjan pankki (Norges Bank) vaihtaa ne uusiin seteleihin.

Tavallisimmat luottokortit (Visa, American Express, Diners ja Master Card) kelpaavat maksuvälineinä hotelleissa ja liikkeissä. Tavalliset ruokakaupat eivät saata hyväksyä luottokorttia maksuvälineenä - ainoastaan norjalainen pankkikortti ja käteinen käyvät.

Paikallisen ja ulkomaisen valuutan tuonti sekä vienti: korkeintaan 25 000 NOK (tai vastaava määrä muuta valuuttaa), suuremmat summat on tullattava. Mikäli rikkoo määräystä eikä ilmoita yli 25 000 kruunua ylittäviä käteisvaroja tullille, on rangaistuksena tullin määräämä maksu, jonka suuruus on 20 % koko tuodusta summasta. Esimerkki: Henkilö tuo maahan 26 000 kruunua eikä tee tuonnista ilmoitusta tullille. Hän saa kiinni jäädessään tullilta 5 200 kruunun suuruisen rangaistusmaksun.

Lisätietoa:

www.toll.no/en/goods/currency/

Rajanylityspaikat

Kaikilla pääteillä on rajanylityspaikkoja. Rajanylityspaikat ovat avoinna ympäri vuorokauden. Myös Norjan ja Venäjän välinen raja on auki matkailijoita varten, mutta Venäjälle tarvitaan Venäjän viisumi.

Koska Norja ja Suomi kuuluvat molemmat Schengen-alueeseen, rajan saa ylittää mistä tahansa, ellei mukana ole tullattavaa tavaraa. Tullattavan tavaran kanssa on kuljettava tullitoimipaikan kautta.

Rajanylityspaikat Suomeen

Rajanylityspaikka Suomessa Rajanylityspaikka Norjassa Sijainti
Kilpisjärvi Helligskogen Suomen luoteiskulmassa, lähellä Norjan, Ruotsin ja Suomen yhtymäkohtaa
Kivilompolo Kautokeino Altaan vievällä tiellä
Karigasniemi Karasjok 4-tiellä Hammerfestiin
Utsjoki/Ochejohka - Mieraslompolo
Nuorgam Polmak Utsjoki-Tana -tiellä

Myös Näätämössä on rajanylityspaikka (avoinna ma-pe 9.00-20.00, la 11.00-20.00 ja su 13.00-21.00 Suomen aikaa).

Rajanylityspaikat Ruotsiin:

Kaikilla Ruotsiin johtavilla pääteillä.

Ruotsin ja Norjan välillä on kymmeniä rajan ylittäviä teitä, mutta varsinaisia tullin tai rajatarkastuksen pisteitä on vähän. Norja on pystyttänyt lähinnä salakuljetuksen hillitsemiseksi tällaisille rajanylityspaikoille valvontakameroita, joissa on automaattinen rekisterikilven tunnistus (ANPR = automatic number plate recognition). Tällöin Norjan tullin mobiilit yksiköt voivat valvoa miehittämättömiä rajanylityspaikkoja. Tavoitteena on, että kaikilla miehittämättömillä rajanylityspaikoilla on ANPR-kamerat vuonna 2019. Lisätietoa: https://www.vegvesen.no/en/professional/roads/automatic-number-plate-recognition

Rajanylityspaikka Venäjälle:

Storskog E105-tiellä (Kirkniemen itäpuolella) on avoinna matkailuliikenteelle joka päivä klo 07.00–21.00. Huom. Venäjälle tarvitaan Venäjän viisumi.

Norjan matkailutoimisto

Faksi: +47 2212 4949
Sähköposti: sanomat.osl@formin.fi
Verkkosivut: www.finland.no

Virka-ajan ulkopuolella ja viikonloppuisin hädänalaiset matkailijat voivat kääntyä Oslon sosiaalipäivystyksen puoleen: Sosial Vakttjeneste, Storgata 40, puh. +47 2348 7090. Viikonloppuisin voi hätätapauksessa soittaa ulkoministeriön päivystysnumeroon +358 9 1605 5555.

Verkkolinkkejä

www.visitnorway.com
www.visitoslo.com
www.hurtigruten.com
www.toll.no
www.regionstavanger.com
www.vegvesen.no (Norjan tielaitoksen sivut, mm. tieinfo, kelikamerat, suljetut tiet/tunnelit jne.)
www.mattigronroos.fi/norjafaq.html
www.olavsrosa.no (historiallisia nähtävyyksiä, kulttuuriperintokohteita)

Liikkeiden aukioloajat

Pankit
ma–pe 08.15–15.00 (talvisin 15.30)
Muutamat pankit ovat auki torstaisin klo 17.00 saakka.

Postit
Varsinaisia postikonttoreita on 30 koko Norjassa.
ma–pe 08.00/08.30–16.00/17.00
la        08.00–13.00

Kaupat
ma–ke, pe 09.00–16.00/17.00
to 09.00–18.00/20.00
la 09.00/10.00–13.00/15.00

Monet supermarketit ja ostoskeskukset ovat auki arkisin klo 20.00 tai 21.00 asti tai jopa myöhempään. Kioskit voivat olla auki 22.00/23.00 saakka.

Puhelut

Suomi–Norja
00/990/999/994 + 47 + nro (Norjassa ei ole aluenumeroita!)

Norja–Suomi
00 358 + aluenro ilman 0:aa

Puhelinautomaateissa on käytössä puhelinkortit. Kortteja voi ostaa lehtikioskeista, posteista ja joistakin supermarketeista. Kolikkopuhelimeen kelpaavat 1, 5, 10 ja 20 NOK:n kolikot. Myös luottokortit kelpaavat joihinkin automaatteihin. Puhelinautomaateissa on englanninkieliset käyttöohjeet.

Matkapuhelin:
Saa tuoda vapaasti maahan ja käyttää. 3G 2100 ‑verkko toimii vain Oslon, Trondheimin ja Narvikin alueilla.

Käyttö ajon aikana sallittu vain handsfree-laitteilla.

Aika

Kellonaika on 1 tunnin vähemmän kuin Suomessa.

Turvallisuus

Norja on melko turvallinen maa. Pikkurikollisuutta esiintyy ja taskuvarkaita pitää varoa vilkkaissa kohteissa, kuten Oslon kävelykaduilla, liikennevälineissä tai rautatieasemalla. Käteisnostoautomaatteihin liittyvää rikollisuutta esiintyy.

Sääolosuhteet voivat muuttua nopeasti. Etenkin keväisin kannattaa varautua lumi-, maa- ja kivivyöryihin. Jäätiköillä suositellaan liikkumista oppaan seurassa. Jäätiköt liikkuvat jatkuvasti, mikä voi aiheuttaa vaaratilanteita.

Lisätietoa ja vinkkejä ulkoministeriön matkustustiedotteesta: www.finland.no/Public/default.aspx?contentid=341694&culture=fi-FI

Muuta huomattavaa

Norjassa on yli 1000 maantietunnelia. Pisin tunneli on Laerdalstunnel, joka on 24,5 km pitkä ja joka sijaitsee E16-tiellä Laerdalin ja Aurlandin välillä. Kyseisen tunnelin läpiajo ei maksa mitään, mutta tunneleissa ja silloilla peritään yleensä tietulleja. Norjan tiehallinto julkaisee raskaalle liikenteelle tarkoitettua esitettä, johon on monen muun tärkeän tiedon lisäksi merkitty alle 4,5 metrin korkuiset tunnelit.

Kartta on ladattavissa internetistä täällä.

Osa teistä ja tunneleista saattaa olla suljettuina sääolosuhteiden vuoksi. Talvisin Norjassa järjestetään ns. kuljetussaattueita (kolonnekjøring) sellaisilla tieosuuksilla, jotka huonon kelin vuoksi ovat muuten suljettuja. Tieosuudet voi tarkistaa Norjan tielaitoksen sivuilta. Kuljetussaattueista tiedotetaan etukäteen radiossa sekä NAF:n ja Norjan tielaitoksen välityksellä.

Kuljetussaattueissa ajoneuvot kokoontuvat johonkin tiettyyn paikkaan (esim. pysäköintialue, tunneli), josta lähdetään ajamaan lumiauran perässä hankalan tieosuuden läpi. Mukaan lähtevissä ajoneuvoissa tulee olla riittävä varustus (mm. talvirenkaat, vaatetus) ja ajoneuvosta poistuminen on ehdottomasti kielletty koko saattueen ajan. Voimakkaan lumentulon aikaan autoilijan tulee täyttää tankki ennen tunturialueiden ylitystä ja varata lämpimiä vaatteita ja evästä mukaan.

Autoilusanastoa

• Liikennesääntöjä ja rangaistuksia

• Liikenteen ruuhkautuminen

• Liikuntaesteisen matkailu