Matkustusopas | Autoliitto

Matkustusopas

Yleistietoa Norjasta

Pinta-ala 323 787 km² (sis. Huippuvuoret ja Jan Mayen)
Asukasluku 5,3 milj.
Väestöntiheys 15,8 as./km²
Valtakieli norja (alueellisesti virallinen kieli saami ja suojeltava kieli kveeni)
Hallitusmuoto kuningaskunta
Pääkaupunki Oslo 975 700 as.
Muita kaupunkeja Bergen 247 200 (ympäristöineen)
  Stavanger/Sandnes 197 800
  Trondheim 180 000

Tiepalvelu

Puhelin: +47 23 21 31 00 /NAF 24 t/vrk, (maassa on myös muita avustusorganisaatioita). Apu on maksullista.

Autoliiton Plus- tai Premium-jäsen jäsen soittaa Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus- tai Premium-jäseneksi.

Älypuhelimeen voi ladata Hjelp 113-mobiilisovelluksen ilmaiseksi. Sovellus käyttää puhelimen dataverkkoyhteyttä ja GPS paikantaa puhelimen. Puhelimessa tulee olla dataverkkoyhteys ja myös sijaintiasetukset päällä. Sovellusta käytettäessä se näyttää paikannuskoordinaatit ja painamalla 110 (palokunta), 113 (ambulanssi) tai 112 (poliisi) soittaa puhelin hätäkeskukseen. Sijainnin voi kertoa hätäkeskukselle lukemalla koordinaatit ruudulta. Lisätietoa: https://norskluftambulanse.no/hjelp113/

Liikenneonnettomuudesta ilmoittaminen

Jos liikenneonnettomuudesta aiheutuu henkilövahinkoja, on tehtävä ilmoitus poliisille sekä pelastuslaitokselle. Myös onnettomuudet, joissa villieläin loukkaantuu tai kuolee, on ilmoitettava poliisille. Mikäli on osallisena onnettomuuteen, josta on aiheutunut joko aineellisia tai henkilövahinkoja, ei saa nauttia alkoholia kuuden seuraavan tunnin aikana, koska poliisi voi pyytää onnettomuuden osapuolia verikokeeseen.

Vakuutusmuodollisuudet

Onnettomuuden osapuolten täytyy vaihtaa nimi- ja osoitetietoja sekä antaa tiedot vakuutusyhtiöistään. Jos kaikki osapuolet suostuvat, voidaan täyttää kansainvälinen vahinkoilmoituslomake, mutta sen täyttäminen ei ole pakollista.

Maantieteellinen kuvaus

Lähes puolet maan pituudesta on pohjoisen napapiirin pohjoispuolella. Norjalla on yhteistä rajaa Ruotsin kanssa 1 619 km, Suomen kanssa 727 km ja Venäjän kanssa 196 km.

Maan merkittävin tuntomerkki ovat vuonot, jotka ovat syntyneet jääkausien vaikutuksesta. Pisin vuono on Sognefjorden (204 km). Sognefjorden on maailman toiseksi syvin ja kaikkein pisin vuono.

Hornindalsvatnet on Euroopan syvin järvi.

Sää on maantieteellisestä sijainnista huolimatta suhteellisen leuto Golfvirran ansiosta. Lumiraja on 1 000–1 650 metrin korkeudella. Länsirannikko on paikoin hyvin jyrkkää: kallioseinämät voivat kohota jopa 2 400 metriä merenpinnasta. Maan korkein huippu on Opplandissa sijaitseva Galdhøpiggen (2 469 m). Pohjoismaiden 10 korkeinta vuorta ovat kaikki Norjassa.

Tiestö

Tieverkon pituus ja teiden viitoitus

Yleisiä teitä: 93 870 km (päällystämättömiä 18 116 km)

Yksityisiä teitä: 97 000 km
Moottoriteitä: 664 km

Teiden tunnuksina käytetään seuraavia kirjaimia:

E = Eurooppa-tiet (maasta toiseen johtavat tiet)

RV = Riksvei (kansalliset valtatiet), tunnus RV ei näy opasteissa, niissä on vain tien numero

FV = Fylkesvei (alueelliset paikallistiet, ”läänien” tiet), tunnus FV ei näy opasteissa, niissä on vain tien numero

Kunta- ja alueliitosten vuoksi monet tiet ovat vaihtaneet tunnusta, eli tiet ovat saaneet uudet numerot. Vuonna 2019 yhteensä 3 00 fylke-tietä on saanut uudet numerot Norjassa. 505 näistä teistä sijaitsee Pohjois-Norjassa.
Luettelot vanhoista ja uusista tienumeroista verkossa osoitteessa:

Norjassa on yli 1 100 maantietunnelia. Pisin tunneli on Laerdalstunnel, joka on 24,5 km pitkä ja joka sijaitsee E16-tiellä Laerdalin ja Aurlandin välillä. Kyseisen tunnelin läpiajo ei maksa mitään.

Teiden kunto

Yleiset tiet ovat valtaosin hyvässä kunnossa, vaikka osa tiestöstä on kapeaa erityisesti vuoristoisilla alueilla. Teiden ylläpitoon panostetaan. Päällystämättömillä teillä on keväällä kelirikkovaurioita.

Teiden jyrkkyys ei yleensä ylitä 10 %:aa. E68-tiellä on 20 %:n kaltevuus Gudvangenista Stalheimiin. Jyrkimmällä kohdalla on tunneli helpottamassa liikennöintiä.

Tunnetusti vaaralliset tieosuudet on viitoitettu, mutta matkailijan kannattaa myös seurata säätiedotuksia ja viranomaisten ohjeistusta.

Osa teistä ja tunneleista saattaa olla suljettuina sääolosuhteiden vuoksi. Talvisin Norjassa järjestetään ns. kuljetussaattueita (kolonnekjøring) sellaisilla tieosuuksilla, jotka huonon kelin vuoksi ovat muuten suljettuja. Tieosuudet voi tarkistaa Norjan tielaitoksen sivuilta, https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon /Trafikkinformasjon/reiseinformasjon. Kuljetussaattueista tiedotetaan etukäteen radiossa. Kuljetussaattueissa ajoneuvot kokoontuvat johonkin tiettyyn paikkaan (esim. pysäköintialue, tunneli), josta lähdetään ajamaan lumiauran perässä hankalan tieosuuden läpi. Mukaan lähtevissä ajoneuvoissa tulee olla riittävä varustus (mm. talvirenkaat, pukeutuminen) ja ajoneuvosta poistuminen on ehdottomasti kielletty koko saattueen ajan. Voimakkaan lumentulon aikaan autoilijan tulee täyttää tankki ennen tunturialueiden ylitystä ja varata lämpimiä vaatteita ja evästä mukaan.

Rajanylityspaikat

Kaikilla pääteillä on rajanylityspaikkoja. Rajanylityspaikat ovat avoinna ympäri vuorokauden. Norjan ja Venäjän välinen raja on myös auki matkailijoita varten, mutta Venäjälle tarvitaan Venäjän viisumi.

Koska Norja ja Suomi kuuluvat molemmat Schengen-alueeseen, rajan saa ylittää mistä tahansa, ellei mukana ole tullattavaa tavaraa. Tullattavan tavaran kanssa on kuljettava tullitoimipaikan kautta.
Euroopan turvallisuustilanteen ja uhkien sekä pandemian vuoksi useat maat ovat ottaneet tilapäiset ja satunnaiset rajatarkastukset uudestaan käyttöön.

Rajatarkastusten voimassaolon ja poikkeukset voi tarkastaa EU:n sivuilta https://ec.europa.eu/home-affairs/what-we-do/policies/borders-and-visas/....

Rajanylityspaikat Suomeen

Rajanylityspaikka Suomessa Rajanylityspaikka Norjassa Sijainti
Kilpisjärvi Helligskogen Suomen luoteiskulmassa, lähellä Norjan, Ruotsin ja Suomen yhtymäkohtaa
Kivilompolo Kautokeino Altaan vievällä tiellä
Karigasniemi Karasjok 4-tiellä Hammerfestiin
Utsjoki/Ochejohka - Mieraslompolo
Nuorgam Polmak Utsjoki-Tana -tiellä

Myös Näätämössä on rajanylityspaikka.

Rajanylityspaikat Ruotsiin:

Kaikilla Ruotsiin johtavilla pääteillä.

Ruotsin ja Norjan välillä on kymmeniä rajan ylittäviä teitä, mutta varsinaisia tullin tai rajatarkastuksen pisteitä on vähän. Norja on pystyttänyt lähinnä salakuljetuksen hillitsemiseksi tällaisille rajanylityspaikoille valvontakameroita, joissa on automaattinen rekisterikilven tunnistus (ANPR = automatic number plate recognition). Tällöin Norjan tullin mobiilit yksiköt voivat valvoa miehittämättömiä rajanylityspaikkoja. Tavoitteena on, että kaikilla miehittämättömillä rajanylityspaikoilla on ANPR-kamerat vuonna 2019. Lisätietoa: https://www.vegvesen.no/en/professional/roads/automatic-number-plate-rec...

Rajanylityspaikka Venäjälle:

Storskog E105-tiellä (Kirkniemen itäpuolella) on avoinna matkailuliikenteelle joka päivä 8.00–15.00. Huom. Venäjälle tarvitaan Venäjän viisumi.

Sähkön verkkojännite ja pistokemalli

Jännite: 230 volttia vaihtovirta, taajuus 50 hertsiä
Pistokemalli: 2 pyöreää pinniä

Aika

Kellonaika on 1 tunnin vähemmän kuin Suomessa.

Turvallisuus

Norja on melko turvallinen maa. Pikkurikollisuutta esiintyy ja taskuvarkaita pitää varoa vilkkaissa kohteissa, kuten Oslon kävelykaduilla, liikennevälineissä tai rautatieasemalla. Käteisnostoautomaatteihin liittyvää rikollisuutta esiintyy.

Sääolosuhteet voivat muuttua nopeasti. Etenkin keväisin kannattaa varautua lumi-, maa- ja kivivyöryihin. Jäätiköillä suositellaan liikkumista oppaan seurassa. Jäätiköt liikkuvat jatkuvasti, mikä voi aiheuttaa vaaratilanteita.

Lisätietoa ja vinkkejä ulkoministeriön matkustustiedotteesta: www.finland.no

Muuta huomattavaa

Norjassa on yli 1000 maantietunnelia. Pisin tunneli on Laerdalstunnel, joka on 24,5 km pitkä ja joka sijaitsee E16-tiellä Laerdalin ja Aurlandin välillä. Kyseisen tunnelin läpiajo ei maksa mitään, mutta tunneleissa ja silloilla peritään yleensä tietulleja. Norjan tiehallinto julkaisee raskaalle liikenteelle tarkoitettua esitettä, johon on monen muun tärkeän tiedon lisäksi merkitty alle 4,5 metrin korkuiset tunnelit.

Kartta on ladattavissa internetistä täällä.

Osa teistä ja tunneleista saattaa olla suljettuina sääolosuhteiden vuoksi. Talvisin Norjassa järjestetään ns. kuljetussaattueita (kolonnekjøring) sellaisilla tieosuuksilla, jotka huonon kelin vuoksi ovat muuten suljettuja. Tieosuudet voi tarkistaa Norjan tielaitoksen sivuilta. Kuljetussaattueista tiedotetaan etukäteen radiossa sekä NAF:n ja Norjan tielaitoksen välityksellä.

Kuljetussaattueissa ajoneuvot kokoontuvat johonkin tiettyyn paikkaan (esim. pysäköintialue, tunneli), josta lähdetään ajamaan lumiauran perässä hankalan tieosuuden läpi. Mukaan lähtevissä ajoneuvoissa tulee olla riittävä varustus (mm. talvirenkaat, vaatetus) ja ajoneuvosta poistuminen on ehdottomasti kielletty koko saattueen ajan. Voimakkaan lumentulon aikaan autoilijan tulee täyttää tankki ennen tunturialueiden ylitystä ja varata lämpimiä vaatteita ja evästä mukaan.

Palvelumaksut

Palvelumaksut ja verot sisältyvät aina ravintola- ja baarilaskuihin. Halutessaan asiakkaat voivat pyöristää summan lähimpään 10 tai 100 kruunuun, jos palvelu on ollut erittäin hyvää.

Takseissa summa pyöristetään lähimpään tasarahaan.

Autoilusanastoa

• Autoliiton suosittelemia käyntikohteita

• Liikennesääntöjä ja rangaistuksia

• Liikenteen ruuhkautuminen