Viro | Autoliitto

Narva 70 000
  Pärnu 44 000

Tiepalvelu

Puhelin: +372 6979 188  tai matkapuhelimesta 1888 (Eesti Autoklubi/Autoabi). Apu on maksullista.
Autoliiton Plus-jäsen soittaa Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus-jäseneksi.

Liikenneonnettomuudesta ilmoittaminen

Jos onnettomuudesta aiheutuu henkilövahinkoja, tai jos onnettomuuden kulusta tai vahinkoilmoituksen tekemisestä syntyy erimielisyyttä, tai jos vahinkoa kärsinyt ei ole lainkaan paikalla (esimerkiksi on törmätty pysäköityyn autoon, lyhtypylvääseen, liikennemerkkiin jne.) pitää tehdä ilmoitus poliisille. Ilmoittamatta jättämisestä voi seurata sakkoa jopa 1 200 euroa sekä ajokieltoa enintään yksi vuosi.

Poliisille pitää myös ilmoittaa eläinten kanssa tapahtuneet vahingot.

Liikenneonnettomuudessa osallisena oleva henkilö ei saa nauttia alkoholia eikä muita päihdyttäviä aineita ennen kuin poliisi on varmistanut tilanteen onnettomuuspaikalla.

Vakuutusmuodollisuudet

Jos kyseessä ovat vain aineelliset vahingot, riittää kansainvälisen vahinkoilmoituslomakkeen täyttäminen, poliisia ei tarvitse kutsua paikalle.

Ilmoitusta poliisille ei myöskään tarvitse tehdä, jos osapuolet ovat yksimielisiä syyllisyyskysymyksestä eikä kukaan osapuolista ole päihdyttävien aineiden alaisena. Tällöinkin riittää vakuutusyhtiölle tehtävä ilmoitus.

Maantieteellinen kuvaus

Viro on pohjoisin Baltian valtioista ja sijaitsee Itämeren itärannalla ja Suomenlahden eteläpuolella. Virossa on noin 1 500 järveä ja 2 000 saarta, ja maa on muodoiltaan tasainen. Suurin järvi on Peipsijärvi. Viron korkein kohta on Suur Munamägi, jonka korkein huippu sijaitsee 317 m merenpinnan yläpuolella. Metsää Viron maa-alueesta on noin 50 %. Metsät ovat havumetsä- ja lehtimetsävyöhykkeen sekoittumisaluetta.

Saarenmaa on Viron isoin saari. Saarella on rikas lintukanta. Muita isoimpia saaria ovat Hiiumaa, Muhu ja Vormsi. Tärkein Viron kansallispuisto on Lahemaan kansallispuisto. Muita kansallispuistoja ovat Soomaa, Matsalu ja Vilsandi. Luonnonsuojelualueita ovat mm. Viidumae, Vilsandi, Endla ja Alam-Pedja.

Viron ilmasto on lauhkea ja vaihteleva. Rannikolla tuulee ja sataa usein. Heinäkuun keskimääräinen lämpötila on +17 °C. Helmikuun keskimääräinen lämpötila on -4,5°C.

Tiestö

Yleisiä teitä: 58 974 km
Kansallisia teitä: 16 605 km
Kansallisista teistä pääteitä: 1 609 km
Kansallisista teistä toisen luokan teitä: 12 481 km

Kansallisten teiden päätiet (põhimaantee): numerointi 1–11, 92
Kansallisten teiden toisen luokan tiet (tugimaantee): numerointi 12–91, 93–95

Maassa ei ole moottoriteitä.

Teiden kunto

Kansallisista teistä 75 % on päällystetty asfaltilla. Kaupunkien alueella tiestö voi olla huonossa kunnossa. Kaupunkien ulkopuolella tiet ovat melko hyvässä kunnossa, mutta osa pienimmistä teistä on päällystetty soralla tai hiekalla. Talvella tiet on jaettu eri tason hoitoluokkiin siten, että vilkkaimmat tiet hoidetaan ensin.

Maailman talousfoorumin vuoden 2017 raportin mukaan teiden taso Virossa oli sijalla 38 (maailman maita oli vertailussa 137). Latvian tiestö oli sijalla 107 ja Liettuan sijaluku oli 37 (Suomen 21).

Julkinen liikenne kaupungeissa

Tallinnassa julkinen liikenne toimii hyvin ja käsittää bussit, johdinautot ja raitiovaunut. Julkiset kulkuneuvot liikennöivät kello 6.00–23.00 (jotkut reitit klo 24:ään asti). Lippu pitää aktivoida/leimata heti matkan alkaessa. Ilmaiseksi matkustavat alle 7-vuotiaat lapset, 3-vuotiaan lapsen kanssa matkustava aikuinen sekä Tallinnassa kirjoilla olevat henkilöt. Kertalippuja voi ostaa kuljettajalta käteisellä (tasarahalla!). Saatavilla on myös QR-lippuja, ladattava matkakortti (Ühiskaart) sekä turistikortti Tallinn Card, joka oikeuttaa myös ilmaiseen sisäänpääsyyn museoihin ja muihin käyntikohteisiin.

Kertalipun voi ostaa lähimaksuominaisuudella varustetulla Mastercard-, Maestro-, Visa- tai Visa Electron -kortilla. Lähimaksuominaisuudella voi ostaa vain aikuisten yhden tunnin ajan voimassa olevan lipun, joka maksaa 1,10 euroa. Lähimaksun hyväksyvän lipunlukijan tunnistaa maksukorttien symboleista ja yleensä ne on sijoitettu etuovelle kuljettajan läheisyyteen.
Lisätietoa: https://www.tallinn.ee/eng/pilet/Ticket-information-for-tourists
Muut liput paitsi kuljettajalta ostettava kertalippu pitää aktivoida/leimata heti matkan alkaessa, myös Tallinn Card.

Koko maan kattavat julkisen liikenteen vaihtoehdot löytyvät matkansuunnitteluohjelmasta Peatus, www.peatus.ee.

Taksit

Maassa on monia taksiyhtiöitä, joilla on jokaisella oma hinnastonsa, eli taksien hinnat vaihtelevat eikä niille ole säädetty ylärajaa. Taksin hinnasto löytyy auton oikeasta takaikkunasta. Hinnaston tulee olla nähtävissä taksin sivuikkunassa auton ulkopuolelta sekä auton sisällä kojelaudalla. Hinnastoon kannattaa tutustua ennen autoon nousemista. Epäselvyyksien välttämiseksi voi taksin kuljettajalta kysyä hinta-arviota haluttuun kohteeseen jo ennen matkan aloittamista. Kuljettajalta kannattaa pyyttää mittarin tulostimesta tulostettu kuitti. Jos mittari on epäkunnossa, kuljettaja ei saisi ajaa taksia ja asiakas voi kieltäytyä maksamasta matkaa.

Virolaisten kehittämä taksisovellus on Taxify. Myös Uber toimii Virossa.

Riksataksien kanssa kannattaa sopia hinta etukäteen ja kysyä, kattaako hinta yhden vai useamman matkustajan.

Rahayksikkö

1 euro = 100 senttiä

Valuuttamääräykset

Ulkomaisen/paikallisen valuutan tuonti ja vienti: rajoituksetta EU-maista tuleville ja EU-maihin lähteville. EU:n ulkopuolelta tulevien ja EU:n ulkopuolelle lähtevien on tehtävä tulliselvitys 10 000 euroa ylittävästä summasta käteistä tai matkasekkejä.

Rajanylityspaikat

Viro ja Latvia ovat mukana Schengenin sopimuksessa, jonka perusteella maiden rajoilla ei ole rajatarkastuksia. Matkustajan on Schengenin sopimuksesta huolimatta pidettävä mukanaan voimassa olevaa matkustusasiakirjaa (passia tai uudenmallista henkilökorttia). EU:n tulliliiton perusteella maiden välillä ei ole myöskään tullitarkastuksia, mutta pistokokeita voidaan tehdä.

Viron ja Venäjän rajalla (pohjoisesta etelään) ovat seuraavat kellon ympäri auki olevat rajanylityspaikat:

• Narva – Ivangorod
  • Luhamaa – Shumilino
  • Koidula – Konochennaja

Internetistä voi katsoa jonotusajat Venäjän rajalla: https://www.estonianborder.eu/yphis/borderQueueInfo.action?t=1481568903065

Turvallisuus

Pahin turvallisuusriski suomalaismatkailijalle on Virossa ja Tallinnassa nykyään liikenne. Viime vuosina on ollut useita vakavia onnettomuuksia, joissa suomalaisia on ollut osallisena.

Taskuvarkaudet ovat vähentyneet. Varovainen on syytä olla satamassa ja juna-asemilla, baareissa, yökerhoissa, vilkkailla toreilla ja kaupungin jalankulkukaduilla.

Asiapaperit kannattaa jättää turvasäilöön ja ottaa kaupungille mukaan vain valokopiot. Puhelinnumerot luotto- ja pankkikorttien kuolettamista varten on syytä pitää jossain helposti saatavilla.
Pimeän aikaan tulisi välttää yksin kuljeskelua puistoissa ja syrjäisillä kaupunkialueilla.
Takseista luotettavimpia ovat puhelimitse tilattavat taksit.

Rikostapauksista tulee aina tehdä ilmoitus paikalliselle poliisiasemalle ja pyytää ilmoituksesta itselleen kopio tai tapauksen käsittelynumero. Tallinnassa on mahdollista saada suomenkielinen tulkki avuksi. Ilmoituksen tekemiseen tulee varata aikaa. Tallinnan keskusta-alueen poliisiasema on auki ma – pe klo 8.00–19.00 ja sijaitsee osoitteessa Kolde puiestee 65, puh. +372 612 3000.

Viroon ei ole erityisiä rokotussuosituksia. Suosituksena on kuitenkin, että kurkkumätä- ja jäykkäkouristusrokote sekä poliorokotus ovat voimassa. Myös puutiaisaivotulehdusrokote voi olla hyödyllinen, koska maassa esiintyy puutiaisten levittämää puutiaisaivotulehdusta. Virossa on paljon HIV-tapauksia.

Viron matkailunedistämiskeskus

Faksi: +372 6103 281
Sähköposti: sanomat.tal@formin.fi
Verkkosivut: www.finland.ee
Hätätapauksissa Suomen kansalaiset voivat soittaa virka-ajan ulkopuolella ulkoministeriön päivystykseen +358 9 1605 5555.

Verkkolinkkejä

www.visitestonia.com/fi
www.inyourpocket.com/estonia
www.viroinfo.com
www.viroweb.com
www.eestimaja.fi
www.hiiumaa.ee
www.saaremaa.ee

Liikkeiden aukioloajat

Pankit ovat auki ma–pe klo 09.00–15.00/16.00. Jotkut postit (Omniva, aiemmin Eesti Post) ovat auki lauantaisinkin klo 15.00 asti. Kaupat ovat avoinna ma–pe klo 9.00–21.00 ja la klo 9.00–20.00.
Isoista kaupungeista löytyy myös sunnuntaisin avoinna olevia kauppoja.

Puhelut

Suomi-Viro
+ 372 + haluttu numero (varsinaisia paikallisia suuntanumeroita ei ole, vaan puhelinnumeron ensimmäiset numerot viittaavat tiettyihin maakuntiin)

Viro-Suomi
00 + 358 + suuntanumero ilman 0:aa

Mittajärjestelmä

Käytössä on metrijärjestelmä.

Sähkön verkkojännite ja pistokemalli

Jännite: 230 volttia vaihtovirta, taajuus 50 hertsiä
Pistokemalli: 2 pyöreää pinniä

Juomarahat

Juomarahan antaminen ei edelleenkään ole kovin yleistä Virossa, mutta ravintoloissa voi antaa noin 10 %:n juomarahaa, jos on tyytyväinen palveluun.

Aika

Kellonaika sama kuin Suomessa.

Autoilusanastoa:

Pitää vaihtaa Peab vahetama
Polttimo Pirn
Vesi Vesi
Missä voin tyhjentää matkailuajoneuvon WC:n? Kus (tai kuhu) võin tühjendada matkaauto reoveepaagi?

Lisätietoja Autoliiton jäsenille

Kirjaudu sisään Liity jäseneksi
  • Autolauttayhteydet

• Autoliiton suosittelemia käyntikohteita