Carnet de Passages en Douane

Autoliitto lopetti Carnet de Passages en Douane-asiapaperin myöntämisen 1.1.2009

CPD (Carnet de Passages en Douane)

CPD (Carnet de Passages en Douane) on tulliasiakirja, joka perustuu YK:n päätöslauselmiin yksityisajoneuvojen tilapäisestä maahantuonnista (Temporary Importation of Private Road Vehicles) vuodelta 1954 sekä kaupallisten ajoneuvojen maahantuonnista (Commercial Road Vehicles) vuodelta 1956. Tämä tarkoittaa sitä, että ajoneuvolla, jolle on myönnetty carnet-tulliasiakirja, saa helpommin ylitettyä valtion rajat sopimukseen liittyneissä maissa tai sellaisissa maissa, jotka hyväksyvät carnet-tulliasiakirjan.

Carnet’n myöntämisen edellytys on, että carnet’n hakija asettaa rahavakuuden, eli palautettavan takuumaksun omassa kotimaassaan (tai – tässä tapauksessa – maassa, joka on lähin carnet’eita myöntävä maa!). Takuumaksusta autojärjestö voi maksaa kuluja, jotka aiheutuvat esimerkiksi siitä, että ajoneuvo jostain syystä jää johonkin vierailumaahan, se varastetaan, särkyy tai sitä kohtaa joku muu vastaava odottamaton seikka. Jos jotain tällaista tapahtuu, sen maan tulliviranomaiset, johon ajoneuvo on jäänyt, saavat periä lakisääteisiä tullimaksuja ja ne maksetaan carnet’n haltijan tallettamasta palautusmaksusta. Tässä tapauksessa palautusmaksua ei makseta takaisin carnet’n haltijalle/auton omistajalle.

Carnets de Passages –tulliasiakirja on pidettävä ajon aikana mukana ajoneuvossa ja siihen pitää ottaa tulo- ja lähtöleimat jokaisesta carnet’ta vaativasta maasta. On tärkeää, että tämä tehdään huolellisesti, sillä monet maat lähettävät nopeasti rahavaatimuksia ajoneuvojen tulli- ja veromaksuista.

Miten Carnet de Passages en Douanea haetaan?

Suomalaiset voivat anoa carnet-tulliasiapaperin Autoliiton sveitsiläisen sisarjärjestön  Touring Club Suisse (TCS) kautta.

Tietoa hakumenettelystä: cpd@tcs.ch

Tietoa hinnoista: cpd@tcs.ch

Mistä Carnet de Passages en Douanen saa?

Touring Club Suisse (TCS)
Chemin de Blandonnet 4
1214 Vernier