Luulot pois autoilusta -podcast | Autoliitto

Luulot pois autoilusta -podcast

podcast-kansikuva_nettiin

Autoliiton Luulot pois pois autoilusta -podcastsarjassa käsitellään autoilua ja liikennettä eri näkökulmista. Podcastin juontaa Elina Koivumäki, joka käsittelee kutakin aihetta kahden asiantuntijavieraan kanssa.

Mikäli selaimesi ei toista alla olevaa podcastia kokonaan, kuuntele jaksot suoraan Spottifyssa.

Jakso 1: Liikenteen käyttövoimat ja niiden tulevaisuus - kuuntele Spotifyssa

Miltä näyttää eri käyttövoimien eli dieselin, bensiinin, biopolttoaineiden, kaasun, sähkön ja vedyn tulevaisuus? Mitkä ovat käyttövoimien mahdollisuudet ja haasteet? Aiheesta keskustelemassa teknillisen fysiikan professori Peter Lund ja Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

Jakso 2: Sähköautoilu talviolosuhteissa - kuuntele Spotifyssa

Mitä asioita tulee ottaa huomioon, kun on käytössä sähköauto talvikaudella? Millä tavoin liikkumisesta saa mahdollisimman tehokasta? Aiheesta keskustelemassa Polestarin PR- ja viestintäpäällikkö Johanna Laune ja Autoliiton kaupallinen johtaja Niila Rajala.

Jakso 3: Polttoaineiden hintojen muodostuminen - kuuntele Spotifyssa

Mistä bensiinin ja dieselin nykyhinnat muodostuvat? Entä mikä hintojen nousuun vaikuttaa? Aiheesta keskustelemassa Afry Management Consultingin johtava konsultti Esa Sipilä ja Autoalan tiedotuskeskuksen liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja. Podcastin kolmas jakso on äänitetty 17.2.2022, jolloin bensiinin ja dieselin litrahinta oli noin kaksi euroa.

Jakso 4: Ikääntyvien autoilu - kuuntele Spotifyssa

Millaisilla tavoilla hyvää ajoterveyttä voi ylläpitää? Entä mikä rooli lähipiirillä on ajotaitojen arvioinnissa? Aiheesta keskustelemassa silmätautien erikoislääkäri ja liikennelääketieteen emeritusprofessori Timo Tervo ja Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Jakso 5: Tieverkon kunto ja korjausvelka

Missä järjestyksessä tiet kunnostetaan ja kenen vastuulla ne ovat? Miksi korjausvelka on kasvusuuntainen? Aiheesta keskustelemassa Väyläviraston Väylänpito-toimialan johtaja Virpi Anttila ja Infra ry:n toimitusjohtaja Paavo Syrjö.

Jakso 6: Liikenteen automaatio ja sen tulevaisuus

Millainen tulevaisuus Suomella on edessään automaation suhteen? Entä miten tieverkostojen kuntoon voidaan vaikuttaa automaatiolla? Aiheesta keskustelemassa tekniikan tohtori sekä VTT:n robottiautoasiantuntija Matti Kutila ja TrafiComin digitalisaation, tieinfran ja tilastojen päällikkö Eetu Pilli-Sihvola.