Lancia Voyager 2011 | Autoliitto

Olet täällä

Lancia Voyager 2011

TEST 2011
Aikuisten turvallisuus
79
Lasten turvallisuus
67
Jalankulkijoiden turvallisuus
47
Turvallisuus-järjestelmät
71

aikuismatkustajien suoja 29 pistettä (79 %)
lasten suoja 33 pistettä (67 %)
jalankulkijatörmäys 17 pistettä (47 %)
turvavarusteet 5 pistettä (71 %)

Lancia Voyager sai tulokseksi 4 tähteä

Lancia Voyagerin varusteluun kuuluvat kuljettajan ja etumatkustajan kaksivaiheiset etuturvatyynyt, päätä suojaava turvaverho ja sivuturvatyynyt. Kuljettajan ja etumatkustajan turvavöissä on esikiristimet sekä voimanrajoittimet. Takaistuimen reunapaikoilla on Isofix-kiinnikkeet lastenistuimia varten.

Aikuismatkustajien suoja

Voyagerin matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Etumatkustajan polvet ja reidet saivat huonon suojan. Ohjauspylväs ja kojelauta aiheuttivat loukkaantumisvaaran kuljettajalle. Voyager sai sivutörmäyksessä täydet pisteet. Sivutörmäystä voimakkaammassa pylvästestissä rintakehän saama suoja oli valtaosin hyvä ja rintakehän osalta riittävä. Etuistuin ja pääntuki antoivat peräänajoa seuraavaa piiskaheilahdusta vastaan vähäisen suojan.

Lasten suoja

Kasvot menosuuntaan istuvan 3-vuotiasta lasta simuloivan nuken liike ei ollut liiallista. Sivutörmäyksessä sekä 3-vuotiasta että 1,5-vuotiasta simuloivat nuket pysyivät hyvin paikoillaan turvaistuimissaan, eikä pää näin ollen altistunut loukkaantumisriskille. Turvaistuimien Isofix-kiinnikkeiden tuki takakontin puolella romahti osittain etutörmäyksessä, kun istuimessa oli 1,5-vuotiasta simuloiva testinukke, eikä Euro NCAP myöntänyt Isofix-sopivuudesta pisteitä. Lancia on kertonut tekevänsä parannuksia, jotta ongelma poistuisi. Etumatkustajan turvatyynyä ei voi kytkeä pois, joten sillä istuimella ei voida käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa lastenistuinta. Selkä menosuuntaan asennettavan lastenistuimen käyttämisestä tällä paikalla varoitetaan aurinkolippaan kiinnitetyllä varoituksella, mutta se ei vastaa Euro NCAPin vaatimuksia.

Jalankulkijatörmäys

Voyagerissa on aktiivinen konepeitto. Kun sensorit huomaavat osumisen jalankulkijaan, konepeitto kohoaa tehden lisää tilaa sen ja moottorin kovien rakenteiden väliin. Lancia osoitti, että järjestelmä havaitsi erikokoiset jalankulkijat ja että se toimi myös testinopeutta suuremmissa nopeuksissa, joten auto testattiin järjestelmän kanssa. Konepeitto antoi jalankulkijan pään todennäköisissä iskukohdissa paikoin hyvän suojan mutta valtaosin huonon suojan. Alueet, joihin jalankulkijan lantio todennäköisesti osuisi, antoivat huonon suojan, eikä auto saanut yhtään pistettä. Puskuri antoi hyvän suojan jalankulkijan jaloille.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä on vakiovarusteena ja se vastaa Euro NCAPin vaatimuksia. Kuljettajan asettaman huippunopeuden säädintä ei ole saatavilla. Vain kuljettajan ja etumatkustajan turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet osoitteesta euroncap.com

Jaa muillekin