Fillarimestari

Fillarimestari eli FIA European Traffic Education Contest on kansainvälisen autoliitto FIA:n (Federation Internationale de I´Automobile) koordinoima liikenneturvallisuuskilpailu. Sen tavoitteena on edistää lasten ja nuorten liikenneturvallisuutta.

Suomessa Fillarimestarin järjestää Autoliitto. Kilpailussa mitataan koululaisten liikennetietoja ja pyöränkäsittelytaitoja.

Suomessa alue- ja mestaruus-kilpailuihin osallistuu vuosittain noin tuhat lasta. Euroopan-laajuisesti Fillarimestari koskettaa yli 2 miljoonaa lasta vuosittain. Kilpailuja on järjestetty  Suomessa vuodesta 2003 alkaen.

Autoliitto tukee suomalaiskoulujen liikennekasvatustyötä Fillarimestari-kilpailuilla: liikennesääntöjen ja turvallisen liikennekäyttäytymisen omaksumiseen tarvitaan kokemusta ja ymmärrystä, joka syntyy käytännön harjoittelun avulla. Tähän Fillarimestari antaa hyvät eväät.

Kilpailu koostuu sekä ajotaitotehtävistä että liikennetietoutta mittaavasta kirjallisesta osuudesta. Joukkueen muodostavat neljä 10−12-vuotiasta lasta (2 tyttöä ja 2 poikaa).

Kilpailukausi alkaa syyskuussa viikolla 37 aluekilpailuilla. Viikko 37 on Opetushallituksen liikenneturvallisuusviikko, jonka tavoitteena on tuoda lasten liikenneturvallisuuden kehittämistä eri tapahtumien kautta esille.

Aluekilpailuiden parhaimmat koulut kutsutaan seuraavan kevään mestaruus-kilpailuihin. Mestaruuskilpailun jälkeen syksyllä pidetään Euroopassa kansainvälinen kilpailu, johon voittaneen joukkueen lapsilla on mahdollista päästä edustamaan Suomea, mikäli Autoliitto kilpailuun osallistuu.

Kouluille toiminta (aluekilpailut, mestaruuskilpailu ja edustusmatka oppilaille) on ilmaista: Autoliitto vastaa joukkueen ja yhden joukkueenjohtajan matkoista, majoituksista ja ruokailuista aluekilpailuissa ja Suomen mestaruuskilpailussa sekä lasten kustannuksista mahdollisessa kansainvälisessä kilpailuissa.

Katso ilmoittautumisohjeet aluekilpailut- sivulta.

Henry Fordin Säätiö on vuosien ajan ollut vahvasti mukana tukemassa Autoliiton organisoimia Fillarimestaritapahtumia. Pitkäaikaisena yhteistyökumppanina mukana on ollut myös Helkama Velox Oy