Joonan kausi 2018

(kuva: Annika Sinivuori)

SM-rallisprint Rovaniemi 10.3.2018

Kilpailumatka alkoi tänä viikonloppuna jo perjantaiaamuna, kun lähdimme lumipyryssä ajelemaan Varkaudesta kohti Rovaniemeä yöpyäksemme siellä
ennen lauantain kilpailua. Kisassa ajoin tällä kertaa serkultani lainaamalla kalustolla, sillä emme ehtineet korjata viime kisassa ilmenneitä ongelmia omassa autossani.
Kilpailu ajettin Mäntyvaarassa, Artic Lapland Rallyn yleisöerikoiskokeella; raviradalla ja lähimaastossa. Rataan oli tehty joitain muutoksia ja ajosuunta vaihdettu, jotta se olisi tasapuolisempi
kaikille kilpailijoille. Itse ajoin täällä ensimmäistä kertaa. Radan pituus oli 4,4km ja ajoimme kaksi kierrosta. Rata oli vaihteleva, oli pitkiä suoria ja loivia mutkia, joissa voi ajaa kaasu pohjassa, mutta myös
hitaita, kiperiä mutkia.
Jos oli rata uusi minulle, niin oli autokin. En ole ajanut kyseisellä autolla kuin pienen  harjoituspätkän, joten kisassa ajo oli tuntuman hakemista tähän ajokkin. Olen kuitenkin tyytyväinen ajooni, en tehnyt suuria virheitä ja
paransin aikaani toisella kierroksella. Sijoitukseni tänä viikonloppuna oli omassa 11 luokassani 2/4 ja juniorit 2-vetoiset- luokassa 12/30.

Seuraava kisani on 5.5 2018 SM-rallisprint Vihdissä. Tässä välissä on  tervetulluthuoltotauko niin autolle kuin kuskillekin, sillä  tämä talvikausi ollut kovin tiivis.

Idän metsäkone sprint Kitee 25.2.2018

Viime viikon aikana vaihdoimme kilpa-autoon uuden perän sekä suorakytkentä vaihdelaatikon, joka mahdollistaa vaihteiden vaihdon ilman kytkintä. Tekninen tieto ja taito sekä vuosikymmenten kokemus
kilpa-auton rakentamisessa on sedälläni, joka isäni sekä minun kanssani osallistui tähänkin projektiin.

Kiteen Aimo- monitoimikeskuksessa olevan radan pituus on hieman yli 4km ja se ajettiin kolme kertaa. Rata oli hyvässä kunnossa ja sopivan haastava ja mielenkiintoinen. Keskinopeudeksini radalla tuli 75km/h. Itse ajaminen
oli nyt luontevampaa ja auton kiihtyvyys parempi tehtyjen muutosten ansiosta. Aikanikin parani joka kierroksella. Pientä jännitystä aiheutti moottorin lämmön nousu korkealle kierrosten lopussa, vaikka olimme
vaihtaneet kannentiivisteen ennen viikonloppua. Iltatöitä on tiedossa, kun selvitämme, mitä asialle pitäisi tehdä ennen seuraavaa kisaa.

Tulospalvelusta jäi epävarma olo tällä kertaa, viralllisiin tuloksiin oli merkitty mm.1sek. kierrosaikoja, mitkä kyllä korjattiin lopulta. Oma sijoituksenikin muuttui monta kertaa, lopullisissa tuloksissa olin 6/12
omassa luokassani.
Tämä oli kuudes kilpailuviikonloppuni peräkkäin, nyt olisi kahden viikon tauko ja SM kilpailut Rovaniemellä 10.3.2018

Laukaan SM Rallisprint 11.2.2018

Laukaan sm rallisprint kilpailtiin osittain Ruuhimäessä Nesterallistakin tutulla erikoiskokeella. Kilpailuun osallistui 154 kilpailijaa, junioreihin 51 kilpailijaa ja luokassani 9 oli 18 osanottajaa.

Tänään ajettin kaksi kierrosta.Pyöräilin radan kertaalleen läpi ennen kilpailua. Rata on vaativa ja nopea, keskinopeus noin 80km tunnissa , sisältäen kolme "hyppyriäkin". Ensimmäiselle kierrokselle lähtöä jouduin odottelemaan kilpurissani noin puolitoista tuntia erään kuljettajan loukatessa itsensä hyppyrin ilmalennossa. Oma kierrokseni sujui suunnitelmien mukaan auton tehojen puitteissa.
Kuvassa (alla) näkyy Starletin n.20metrin hyppäys.
Ennen toista kierrosta jännitimme ehditäänkö sitä ajaa ollenkaan, koska iltapäivä jo pimentyi, eikä rallisprintissä käytetä valoja. Ehdin kuitenkin ajaa toisen kierroksen parantaen aikaani runsaalla 2:lla sekunnilla. Sitten tuli  uusi ulosajo joka keskeytti kilpailun, joten kilpailu lopetettiin kokonaan ja 25 kilpailijaa ei ehtinyt ajaa toista kierrosta ollenkaan. Radan vaativuutta kuvaa, että ulosajoja sattui useita edellämainittujen lisäksi.
Sijoitukseni; kaikki 2-vetoiset(yleiset ja juniorit) 63/114 , juniorit 30/51 ja omassa luokassa 11/18

(kuva: Juuso Kuhanen)

Polaria Sprint 4.2.2018

Sunnuntai 4.2 2018 Polaria sprint Mäntyharju
Herätys oli klo 4.30 ja pakkasta ulkona -19 astetta, kun lähdimme ajamaan kilpailupaikalle.
Perillä tutustuin rataan (3km) sekä pyöräillen että kävellen  ja vaihdoimme myös kuulumisia kilpakumppaneiden kanssa kisan alkua odotellessa. Kisa sujui ongelmitta, aika parani jokaisella kolmella kierroksella.
Sijoitukseni oli 5/9 luokassani, harmittavat 0,05 sekuntia jäin  neljännestä sijasta. Oivalsimme taas hyviä uusia kehitysideoita kilpailukyvyn parantamiseksi, kun vain aika ja varat  riittäisivät.