Jeren kausi 2017

(Kuva; Vesa Rauhala)

Jere Kalliokoski AL-Härmä

Jere on 19-vuotias asevelvollisuuttaan Tikkakoskella vielä kesäkuuhun 2017 saakka suorittava rallicross kuljettaja Autoliiton Härmän osastosta.  Vuonna 2007 autourheilu-uransa kartingilla aloittanut  Jere ajoi 2016 rallicrossin Super Car luokassa heti ensimmäisellä kaudella Suomen mestariksi. Kokemusta Jerellä on myös jäärata-ajosta ja rallista. Edellä mainittujen lisäksi hän ajaa myös jokamiehenluokkaa. "Jokkiksessa" on tullut useampana vuonna nuorten luokan voittoja sekä JM SM liigamestaruuksia kahtena edellisenä vuotena.
Kaudella 2017 Jere ajaa EM-rallicross sarjan englantilaisen Albatec- tallin autolla ja sen lisäksi hän kilpailee rallicrossin Super Car luokassa ja ajaa SM-jäärataa nelivetoluokassa.

Tiedote 18.6.

Kalliokoski seitsemäs Honkajoella

Pistetilanne kiristyi kärjessä.
Rallicrossin SM-sarjan toinen osakilpailu Honkajoella ei tuonut Jere Kalliokoskelle finaalipaikkaa Super Car-luokassa, mutta alkuerien onnistumiset veivät alahärmäläisen lähemmäksi sarjaa johtavaa Atro Määttää.
Perjantain vapaissa harjoituksissa ilmeni Skodassa vaihdelaatikon kanssa ongelmia, mutta Kalliokoski Motorsportin osaava huolto hoiti asiat kuntoon ja kisapäivänä lauantaina auto toimii moitteettomasti. Kalliokoski oli kahden alkuerän nopein ja kolmannessa toinen. Se takasi täydet SM-pisteet.
-Lähdössä pito on niin hyvä, että auton voimansiirto on kovilla. Koko kilpailun ajan onnistuin lähdöissä hyvin. Muutenkin ajo tuntui rennolta, torstaina armeijasta reserviin siirtynyt Kalliokoski sanaili. Semifinaali lähdöstä kolme parasta jatkaisi finaaliin. AL-Härmää edustava Kalliokoski sai sisäreunalta hyvän lähdön, mutta ensimmäisessä mutkassa rytisi. Kalliokoski oli ihanteellisella ajolinjalla, mutta ulkoa kärkeen halunnut Atro Määttä käänsi eteen. Kalliokosken Skodan vasen etukulma osui Määtän ajokin oikeaan takakulmaan. Molemmat pyörähtivät, mutta matka jatkui. Kalliokoski nousi lähdön neljänneksi, mutta finaalipaikka jäi toteutumatta.
-Kaikki kävi äkkiä, kun osuma tuli. Ihan kilpailutilanne se oli. Kyllähän se närästi, mutta juttelin Määtän kanssa tilanteesta ja kaikki on kunnossa, Kalliokoski tuumasi kilpailun jälkeen. Kalliokoski on Honkajoen jälkeen pistetilanteessa neljä pistettä Määttä jäljessä, joten tilanne kiristyi mestaruustaistossa. SM-sarjan seuraava osakilpailu ajetaan Kaanaan radalla 8.7. Sitä ennen Kalliokoski on EM-kilpailussa Ruotsin Höljesissa 1.-2.7.
Teksti & kuva: Vesa Rauhala

Tiedote 11.6.

Kalliokoski EM-kilpailun semifinaalissa

Jere Kalliokosken tavoite rallicrossin Euroopan mestaruussarjan Norjan osakilpailussa täyttyi, kun alahärmäläinen ajoi neljän alkuerän jälkeen semifinaaliin. Hän ajoi semifinaali lähdössä kuudenneksi. Kahdesta semifinaalista kolme jatkoi lopulliseen finaaliin.
Autoliitto Härmää edustava Kalliokoski oli 30-kilpailijan joukosssa ensimmäisen alkuerän kahdeksas, toisessa hän oli 20:s. Kolmas alkuerä oli musertaa tavoitteen semifinaalipaikasta, kun Kalliokoski oli 17:sta. Viimeinen alkuerä toi kuitenkin sijoitukseksi seitsemännen tilan, joka takasi sijoituksella 11 paikan semifinaaliin.
-Yksi tavoite on saavutettu. Sain semifinaalissa hyvän lähdön, mutta autosta hajosi tulppa heti lähdön jälkeen. Olin kuitenkin kolmantena, mutta jatkossa tuli kolarointia. Auto meni rikki ja jouduin keskeyttämään, Kalliokoski kertoi. Hän oli viikonvaihteen antiin kuitenkin tyytyväinen. -Auto tuntui hyvältä. Sateella ajoa pitää parantaa. Kuivalla tuntuu kulkevan ihan hyvin, Kalliokoski tiltti.
Kuva: Toni Ollikainen

Tiedote 29.5.

Kalliokoski viides SM-avauksessa

Jere Kalliokoski sijoittui viidenneksi lauantaina ajetussa rallicrossin SM-avauksessa Hyvinkäällä. Kalliokoski ajoi Super Car-luokassa kahdessa alkuerässä voittoon ja nopeimman ajan. Kolmannessa alkuerässä Skoda jäi viivalle.
-Vaihdelaatikko hajosi. Huoltomme vaihtoi toisen vaihdelaatikon ja auto oli taas kunnossa, Kalliokoski kertoi. Semifinaalin voitolla matka jatkui finaalin kakkosruutuun. Finaalissa hallitseva mestari sai hyvän lähdön ja johti lähtöä neljä kierrosta, kunnes hän spinnasi.
-Ihan omiin nimiin pyörähdin. Rata oli aika huonossa kunnossa ja lähti urasta pois. Vauhti oli kuitenkin koko päivän hyvää, Kalliokoski sanaili. Uudella pistelaskusysteemillä hän on toisena seitsemän pistettä tänään voittanutta Atro Määttä perässä. Kalliokosken seuraava kilpailu on EM-sarjassa 9-10.6. Norjassa.

Kuva: Toni Ollikainen

Tiedote 24.5.

Hallitseva mestari valmiina uusintaan

Jere Kalliokosken rallicross ura on viime vuodet sujuneet suurin harppauksin eteenpäin. Viime vuoden Super Car-luokan Suomen mestaruus ja sopimus EM-sarjan ajamisesta Albatec Racingin kanssa, tekivät Kalliokoskesta huomioon otettavan kuljettajan. Alahärmäläinen on valmiina lauantaina alkavaan rallicrossin SM-sarjaan.
-Skoda on sama, kuin viime vuonna. Auto on kokonaan huollettu ja alustaan on tehty muutoksia. Testejä on ajettu riittävästi. Kyllä tässä kaikki on valmista. Mestaruuden uusiminen on tavoite, Autoliitto Härmää edustava Kalliokoski toteaa. Hän on tällä kaudella AL Sportin kummikuski.
Nelivetoisten Super Car-luokassa sarjaan ilmoittauneita on 14. Joukosta puuttuu kärkipään kuljettajista mm. Aki Karttunen ja Atro Määttä. Uutta sarjassa on MM ja EM-kilpailuissakin käytettävä ajokaavio. Jokaisesta ajetusta lähdöstä saa pisteitä, joten tasaisuuden merkitys korostuu. Kolmen alkuerän jälkeen 12:sta parasta jatkaa semifinaaleihin. Kuusi parasta ajaa finaalin. Kalliokoski tiedostaa, miten menestytään.
-Jokainen lähtö on ajettava sen mitä osaa ja auton on toimittava. Valmistauminen kilpailuihin on tärkeää, Kalliokoski lataa. Vielä hetken varusmiespalvelusta suorittavan Kalliokosken seuraava kilpailu Hyvinkään jälkeen on EM-kilpailu Norjassa 10-11.6.

Kalliokoski kaasutteli Suomen mestariksi jääradalla

Jere Kalliokoski ajoi nelivetoluokan Suomen mestariksi Kuusamossa ajetussa sarjan toisessa osakilpailussa. Autoliitto Härmää edustava Kalliokoski voitti suvereenisti sekä alkuerän, että finaalin.

-Täydellinen päivä. Lunta satoi koko päivän, mutta tilannehan oli sama kaikille. Mitsubishi toimi loistavasti, eikä ajamisessakaan ollut ongelmia, mestari iloitsi.

Kuusamon jäällä kohtasi konkari ja nuori ajomies. Peräti 15:sta SM-mitalia jääradalta saavuttanut Matti Santti onnitteli vilpittömästi Kalliokoskea.

-Matti onnitteli hienosti ja totesi, että nyt tuli kuljettaja, joka katkaisi meikäläisen mestaruusputken, Jere totesi tyytyväisenä.

Kalliokosken matka jatkuu tulevana maanantaina Albatec Racingin testeihin Ranskaan. EM-sarjan avauskilpailu ajetaan Barcelonassa 1.-2.4. Jeren tallikaverina ajaa vuoden 2015 Euroopanmestari norjalainen Tommy Rustad.

(Teksti ja kuva: Vesa Rauhala)

Jere Kalliokoski voittoon SM-jäällä

Jere Kalliokosken kilpailukausi 2017 alkoi voitolla, kun alahärmäläinen oli mukana jääradan SM-sarjan kilpailussa Paltamossa. Nelivetoisten luokallakin oli pitkästä aikaa SM-arvo, kun mukana oli 13:sta kilpailijaa. Viikolla Mitsubishiin tehty vaihdelaatikkoremontti kannatti, sillä Evo4-mallin ajokki toimi loistavasti. Voitto finaalissa irtosi selvästi. Rallicrossista tuttu Ari Perkiönmäki oli toinen.
-Sain hyvän lähdön finaalissa. Eroa tuli pitkin matkaa ja maalissa sitä oli reilusti. Kiva oli ajaa ja auto toimi hienosti koko päivän, Autoliitto Härmän väreissä kisaava Jere sanaili kilpailun jälkeen.
Isä Mika ajoi myös samassa luokassa uudemman mallin Mitsubishilla ollen luokan 11:sta.

Kuva: Tero Lyttinen