Toyota EcoRun - aluekilpailut & loppukilpailu

Toyota-logo

Bridgestone-logo

(Tietoja päivitetty 15.10.2017)

Tämä sivu on EcoRun-harrastajien sivu, jossa kerrotaan enemmän yksityiskohtia Toyota EcoRunista. Toyota EcoRunin kilpailukutsu AL-kilpailukalenterista. Lisätietoa tiekirjoineen on osoitteessa https://www.autoliitto.fi/toyota-ecorun

Kauden 2017 aikana oli kolme cup-kilpailua. Cup-pisteisiin lasketaan niin Modern- kuin Fossil-luokassa kaksi parasta tulosta. Kauden päätti kolmas cup-kilpailu on Toyota EcoRun 14.10.2017 Lahdessa Vesijärven Autossa. Tässä kilpailussa autoja ei tankattu. Kilpailu ajetaan Toyota-autoilla. Kukaan ei osallistu siihen omalla autollaan.

Kilpailuun pääsee mukaan vain kutsusta. Kutsun eli osallistumisoikeuden saa kahdella tapaa:

1. Ajamalla Toyota-liikkeiden aluekilpailuissa kolmen parhaan joukkoon, jolloin heidät kutsutaan loppukilpailuun Lahteen (7x3=21 osallistujaa aluakilpailuiden kautta).

Säännöt on julkaistu 17.8. ja aluekilpailut ajetaan Jyväskylässä, Kuopiossa, Lahdessa, Vantaalla, Espoossa ja Helsingissä. Aluekilpailuaika on 9.- 24.9., mutta osassa liikkeistä se saattaa olla lyhyempi.

Aluekilpailuiden reitit on julkaistu Autoliiton sivuilla (https://www.autoliitto.fi/toyota-ecorun). Reitti kannattaa käydä harjoittelemassa etukäteen omalla autolla.

2. Ajamalla kauden cuppien kahdessa ensimmäisessä kilpailussa (9.7. ja 13.8.) niin hyvin, että on cup-pisteissä viiden parhaan joukossa (5+5=10 osallistujaa aieman cup-menestyksen perusteella):

Tilanne 13.8. Suurajot EcoRunin jälkeen. Paikan saavat seuraavat kuljettajat: Fossil Cupin viisi parasta Tommi Salo, Markku Lehisto, Kari Mäkinen, Kalervo Westerlund ja  Jenni Rossi. Modern Cupin viisi parasta kun yksi on ilmoittanut esteellisyytensä Lahteen: Jari Hannula, Rauli Koivunen, Terho Havumäki, Jukka Johansson ja Ari Makkonen.

3. Toyota Finland osoittaa kolmelle autoalan lehtimiehelle loppukilpailupaikat, joista järjesteään erillinen karsintakilpailu.

4. VIP-paikkoja on kaksi.

Kilpailuautot

Aluekilpailuissa ajetaan autoliikkeen autolla. Kaikki kilpailijat ajavat samalla autoyksilöllä, mutta eri autoliikkeissä autot voivat olla eri automalleja.

Loppukilpailussa 14.10. kukaan ei aja omalla autollaan, vaan kilpailu on Toyota-autoilla.

Aluekilpailut Toyota-liikkeissä

Autoliikkeessä on määräaikana (todennäköisesti 8. - 24.9.2017) varattu yksi koeajoauto Toyota EcoRun-kampanjaan. Auto varataan, minä aikana ajetaan noin 15 - 30 minuutin pituinen, ennalta annettu reitti, mikä osoitetaan tiekirjalla. Pyydä automyyjää käynnistämään Toyota EcoRun-kampanja-ajo tietokoneelta. Kun reitti on ajettu, niin myyjää pyydetään uudestaan päättämään koeajo. Kulutus, ajoaika, ajonopeudet, pakolliset pysähdykset ja ajoreitti tallentuvat Drivecon tietokantaan.

Liikkeen kolme parasta kuljettaja-kartturiparia kutsutaan Lahden kilpailuun. Mukana on seitsemän Toyota-liikettä.

Reitti on julkinen ja sitä saa käydä harjoittelemassa etukäteen omalla autolla.

Aluekilpailun voi ajaa kuka tahansa. Kilpailulisenssiä ei tarvita aluekilpailussa. Loppukilpailussa täytyy olla kuljettajan itse valitsema kartanlukija (ikä vähintään 15-v). Loppukilpailun finaaliin päässeille hankitaan tarvittaessa tutustumislisenssit.

Loppukilpailu Lahdessa 14.10.2017

Loppukilpailuun osallistuu enintään 36 kilpailijaparia lauantaina kello 8 - 15:30. Kaksikymmentäyksi kilpailijaa tulee aluekilpailuiden kautta, kolme parasta kustakin. Kymmenen kilpailijaa tulee EcoRun-cuppien kärkipaikoilta (viisi parasta Fossil- ja Modern-sarjoista. Lisäksi paikat voidaan myöntää julkkikselle).

Loppukilpailussa on ensin alkukarsinnat, jossa ajetaan järjestäjän määräämällä autolla oma suoritus. Parhaimmin suoriutuneet saavat oikeuden finaaliin.

Loppukilpailun finaaliin päässeet (tod.näköisesti 6) ajavat kahdella eri automallilla, antaen näytteen ajotaidostaan niistä molemmilla.

Cup-kilpailijat (aiemmin: Finalistit) saavat cup-pisteitä siihen luokkaan, mistä hän on saanut paikkansa tähän kilpailuun. Tämä kolmas kilpailu voi siis muuttaa molempien cupien kärkipaikkoja. Myös aluekilpailuiden kautta finaaliin päässeet saavat cup-pisteitä, mikä tarkoittaa, että jos he ovat osallistuneet edes yhteen edeltävään kilpailuun (9.7. tai 13.8.), niin he voivat voittaa myös koko kauden cupin! (Kaksi parasta cup-tulosta huomioidaan loppupisteissä.)