Autoliitto mukana Flying Finn 100-hankkeessa

Autoliitto lahjoitti yhteensä kolme kartingautoa Autoliiton Kuopion ja Härmän osastoille AKK:n Flying Finn 100-hankkeen kautta.

Autourheilun kansallinen lajiliitto AKK on vuonna 2016 käynnistänyt Flying Finn 100 –hankkeen, jonka tavoitteena on kerätä yhdessä yhteistyöyritysten ja autourheilutähtien kanssa Suomen valtion 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi sata uutta junior kart -kilpa-autoa autourheiluseurojen nuorisotoimintaan ympäri Suomea.
Autoliitto osallistui myös Flying Finn 100 -hankkeeseen lahjoittamalla kolme autoa.
Autoliiton autourheilutoiminnasta vastaava AL-Sport lahjoitti autoista ensimmäisen Autoliiton Kuopion osaston FK-kerholle kesäkuussa.  Autoliitto lahjoitti  vielä kaksi autoa lisää, joista toinen meni niin ikään Kuopion osaston FK-Kerholle ja toinen Autoliiton Härmän osastolle.

Autoliitto Kuopion osaston FK-kerholla on ollut aktiivista toimintaa Kuopiossa yli 30 vuoden ajan. Kerholla on talkoovoimin rakennettu ja ylläpidetty kartingrata poikkeuksellisella paikalla keskustan kupeessa Neulamäessä.  Radalla on ajettu 41:n vuoden ajan  myös legendaarinen Äitienpäivä-ajo. Neulamäessä  järjestetään kilpailujen lisäksi Autoliiton kanssa yhteistyössä mm. Tartu Rattiin- tapahtuma, jossa esitellään Autoliiton toimintaa ja tarjotaan nuorille kuljettajille mahdollisuus päästä ajamaan kartingautolla.

Kuopiossa järjestetään myös vuosittain peruskurssi kartingista kiinnostuneille nuorille. Nuoret pääsevät ajamaan seuran autoilla ja tutustumaan lajiin. Harjoituskalustolla alkaakin olla jo ikää ja nyt AL- Sportin lahjoittama Flying Finn kartingauto tulee tarpeeseen, kertovat AL-Sportin kilpakuljettajat  Tommi Savolainen ja Veeti Nenonen. Pojat ovat kilpailleet menestyksekkäästi KF6-luokassa ja suuren suosion saaneessa X30 Challenge Finland sarjassa.
Tommi Savolainen oli X30 Challenge Finland KF6 yleisen luokan mestari kaudella 2016. Lisäksi saavutuksista löytyy mm. Savo-Cup mestaruuksia, Itä-Suomen aluemestaruus ja mestareidenkisan voitto niin yleisessä kuin junior luokassakin. Veeti on vuoden 2015 Cadet-luokan mestari ja mestareiden kisan voittaja 2016 KF6 junior- luokassa. Tommi on siirtynyt ns. isoihin autoihin ja ajaa X30 junior luokassa SFN Motorsportin tiimin väreissä. Kilpailu on kovaa ja kauden lopussa menestyneitä palkitaan osallistumisoikeudella Ranskan Le Mans maailman finaaliin.  Veeti jatkaa Mini 60 yleisessä luokassa.
Pojat tietävät sponsoreiden tärkeyden ja tässä AL-Sport on ollut osaltaan tukemassa poikien kilpailu- uraa.
Nyt saatu uusi  Flying Finn kartingauto helpottaa uusien lajista kiinnostuneiden nuorten mukaan tuloa.

(KUVA): AKK:n Driver Academyn fysiikkavalmennuksesta vastaava Tero Puustinen (vas), peruskurssin päättäneet juniorikuljettajat (edessä) Kuopion FK-kerhon kilpakuskit Tommi Savolainen ja Veeti Nenonen sekä Autoliiton Kuopion osaston jäsen Kari Kuokkanen ja AL-Sport –toimikunnan varapuheenjohtaja Markku Aalto Flying Finn 100 –auton luovutustilaisuudessa kesäkuussa Kuopiossa.

Autoliiton Härmän osaston karting auto.
Kuva:Vesa Rauhala