Autojen tyyppiviat – katso oman automallisi vikatiedot

Millaisia tyypillisiä vikoja eri automalleissa esiintyy? Moottori on koonnut yhteen automallien vikatiedot ainutlaatuisen kattavasti useasta eri lähteestä, Suomesta ja muualta Euroopasta.

Automallien tyypilliset viat on koottu neljään ryhmään:

    1. Katsastuksessa havaitut viat
    2. Takaisinkutsuun johtaneet viat
    3. Tielle jättäneet tekniset viat
    4. Autonkäyttäjien ilmoittamat viat

Tutustu vikatietoihin valitsemalla auton merkki ja malli.

Valitse auton merkki

Valitse merkki
Alfa Romeo
Audi
BMW
Chevrolet
Citroën
Dacia
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Kia
Mazda
Mercedes-Benz
Mini
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Seat
Škoda
Subaru
Suzuki
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo

Valitse auton malli

Valitse malli

Autojen tyyppiviat – Moottorin kattava tietopankki

Autojen tyyppiviat on Moottorin kokoama ainutlaatuisen kattava tietopankki. Se kertoo Suomessa suosituimpien automallien luotettavuudesta. Etsi oma automallisi ja saat tietää, kuuluuko autosi vikaherkkiin vai varmatoimisiin automalleihin – tiedon varassa voit arvioida auton todennäköisimpiä huolto- ja korjauskohteita.

Erilaisia tilastoja – erilaisia vikoja

Katsastustilastot eivät yksin kerro koko totuutta autojen laatueroista. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Eri automallien ajosuoritteet poikkeavat merkittävästi toisistaan. Taksi- ja muussa ammattikäytössä suosituilla isoilla autoilla ajetaan paljon, sen sijaan pikkuautoilla ja urheiluautoilla vähemmän. Toisissa raporteissa ajokilometrit on mainittu tai otettu huomioon – toisissa taas ei.

Määräaikaiskatsastuksessa havaitut viat ovat erilaisia kuin esimerkiksi tielle pysäyttävät tekniset viat. Autonkäyttäjien raportoimat viat eivät näy katsastusraporteissa tai tiepalveluraporteissa.

Katsastuksessa havaitut viat

Tyypillisiä katsastuksessa havaittuja vikakohteita ovat etuakseliston ja ohjauslaitteiden nivelvaivat sekä jarruviat käyttöjarrussa ja/tai seisontajarrussa. Katsastuksessa havaitaan usein ongelmia pyöräntuennassa, jousituksessa, tukivarsien kumilaakereissa, iskunvaimennuksessa sekä pakokaasujen päästömittauksessa.

Takaisinkutsut eli korjauskehotukset

Takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kerro heikosta laadusta, vaan asiakkaista huolehtimisesta. Pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkastaa takaisinkutsukampanjoiden avulla.

Suomessa vikojen mahdollisuudesta ilmoitetaan Traficomille entistä säntillisemmin. Vikojen kaunistelu ja suoranainen pimittäminen ovat vähentyneet. Julkistettujen takaisinkutsujen selkeydessä on edelleen toivomisen varaa. Lukijan on vaikea saada selvää, mitä valmistusaikaa ja mallisarjan mallia ko. automallin takaisinkutsu tarkalleen koskee. Toiset maahantuojat ilmaisevat asian selkeästi, toiset monimutkaisesti. Saksassa ja Britanniassa sanotaan selkeästi ja suoraan, mitä vian mahdollisuus toteutuessaan voi pahimmillaan aiheuttaa.

Virallinen takaisinkutsu koskee merkittäviä vikoja

Lain mukaan ajoneuvon valmistajan, valmistajan edustajan tai maahantuojan tulee ilmoittaa Traficomille valmistajan julkaisemasta takaisinkutsukampanjasta, jos ajoneuvomallissa tai osassa ajoneuvoja todetaan virhe tai poikkeama, joka aiheuttaa vakavaa vaaraa liikenneturvallisuudelle tai huomattavaa haittaa ympäristölle tai terveydelle. Tällaisia ovat esimerkiksi turvallisuutta vaarantavat viat ohjauslaitteissa, jarruissa, pyöräntuennassa, moottorissa, vaihteistossa sekä turvatyynyissä, turvavöissä sekä muissa turvalaitteissa. Traficomille ilmoitettujen kampanjoiden viat ja puutteet on korjattava veloituksettomasti.

Pienempiä vikoja korjataan yleensä määräaikaishuoltojen yhteydessä usein asiakkaalle niistä edes ilmoittamatta.

Tielle jättäneet tekniset viat

Saksan tiepalvelutilasto paljastaa, että peräti puolet tielle pysäyttäneistä teknisistä vioista liittyy auton sähkölaitteisiin. Akkuviat muodostavat reilun kolmanneksen kaikista tielle pysäyttävistä teknisistä vioista. Monen nykymallin akut ja laturit ovat alimitoitettuja kasvaneeseen sähkön kulutukseen verrattuna. Kohentunut mukavuus- ja turvallisuusvarustelu on lisännyt sähkölaitteiden määrää.

Tielle jättäneet viat on koottu saksalaisesta ADAC-tiepalveluraportista. Mukana ovat pelkästään tielle pysäyttäneet tekniset viat 2–9 vuotta vanhoista automalleista. Kuskin huolimattomuudesta johtuneet viat kuten polttoaineen loppuminen on jätetty tarkastelun ulkopuolelle.

Autonkäyttäjien ilmoittamat viat

Saksalainen Autobild-lehti ja Saksan Autoliitto ADAC ovat tehneet ansiokasta työtä ja keränneet vuosikymmenien ajan autonkäyttäjien vikailmoituksia. Lisäksi 100 000 kilometrin kestotestit ovat antaneet Autobild-lehden toimittajille runsaasti tietoa uutuusmallien ensimmäisten tuotantoerien autoyksilöiden ongelmista.

Esimerkiksi kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän, moottorin turboahtimen tai jakopään ketjun viat jäävät useimmiten katsastus- ja tiepalveluraporttien ulkopuolelle. Edellä mainitut viat keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä tai tehottomuudella vakavasta viasta.

Edellä mainittujen vikojen korjaaminen voi olla kallista lystiä etenkin ikääntyneessä autossa, jonka takuu on päättynyt. On hyvä tietää, että myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin, etenkin jos kyseessä on ilmiselvä tyyppivika. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu.

Vikatietolistan tietolähteet

Vikatietolistan tietolähteet ovat ainutlaatuisen kattavat.

Kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n ja KBA:n tilastoista. Saksasta on kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Vikatietolistan päivityksessä pääpaino on uudemmissa, pääosin 3–9-vuotiaissa malleissa, joten vanhempia mallisarjoja on poistettu ja uudempia on otettu tilalle.

Jaa artikkeli

Uusimmat koeajot

Valitse merkki
Adria
Alfa Romeo
Aprilia
Audi
Benelli
Bentley
BMW
BYD
Cadillac
Can-Am
Carado
Caterham
CF Moto
Chevrolet
Citroën
CrossCamp
Cupra
Dacia
Dethleffs
Dodge
DS
Ducati
ERA
Ferrari
Fiat
Ford
Harley-Davidson
Hobby
Honda
Hongqi
Husqvarna
Hymer
Hyundai
Indian
Ineos
Isuzu
Iveco
Jaguar
Jeep
Kawasaki
KGM
Kia
Koenigsegg
Kontio
KTM
Lamborghini
Land Rover
Lexus
LMC Element T638
Lotus
Lucid Motors
MAN
Maserati
Maxus
Mazda
McLaren
Mercedes-Benz
MG
Mini
Mitsubishi
Moto Guzzi
MV Agusta
Nio
Nissan
Niu
Opel
Paragan
Peugeot
Polaris
Polestar
Porsche
Ram
Rapido
Renault
Rolls-Royce
Royal Enfield
S 1000 R
Saab
Scania
Sea-Doo
Seat
Sisu
Škoda
Smart
Solifer
SsangYong
Subaru
Sunlight
Super Soco
Suzuki
Suzuki V-Strom
Tesla
Toyota
Triumph
TruckMasters
Vespa
Victory
Volkswagen
Volvo
Voyah
Yamaha
Zero
Valitse malli