Takaisinkutsut

Autoliiton saksalainen sisarjärjestö ADAC julkaisee Saksassa käynnissä olevia autojen, moottoripyörien ja niihin liittyvien tarvikkeiden takaisinkutsukampanjoita. Autoliitto on sopinut ADAC:n kanssa, että se voi julkaista näitä tietoja Suomessa.

Suomeen tuodaan vuosittain runsaasti käytettyjä ajoneuvoja ulkomailta. Näiden ajoneuvojen osalta meillä ei ole mahdollisia takaisinkutsutietoja, mikäli juuri tätä ajoneuvoa vastaavaa tuotetta ei ole virallinen maahantuoja tuonut Suomeen.

Saksassa julkaistaan myös sellaisia tietoja, jotka eivät meidän takaisinkutsuilmoituksia säätelevän lainsäädännön (Ajoneuvolaki 1090/2002, 86 §) mukaan kuulu ilmoitusvelvollisuuden piiriin. Ajoneuvojen omistajien ja ostajien edun mukaista on kuitenkin tietää mahdollisimman laajasti kaikki ajoneuvoa mahdollisesti vaivaavat tai uhkaavat viat. Tiedonsaanti tyypillisistä vioista riittävän ajoissa, mahdollisesti jo ennen vian ilmaantumista, antaa myös mahdollisuuden ajoneuvon valmistajaan tai myyjään kohdistettavien vaatimusten esittämiseen riittävän ajoissa. Toisaalta käytetyn auton omistajalle on myös tärkeää varmistaa se mitä vikoja autossa mahdollisesti on ollut ja että onko ne jo korjattu.

Suomessa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi pitää yllä listaa meillä käynnissä olevista takaisinkutsukampanjoista. Tietoa näistä löytyy Trafin sivuilta .

Autoliitto julkaisee kaikki ADAC:n tietoon vuonna 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014 ja 2015 tulleet takaisinkutsukampanjat kaikille avoimena tietona.
Vuoden 2016 aikana ADAC:n tietoon tulleet kampanjat ovat vain jäsenten luettavissa.Tämä käytäntö vastaa ADAC:n käytäntöä ja antaa etuoikeuden tietoon niille, jotka ovat omalta osaltaan osallistuneet sen hankkimisesta aiheutuneiden kustannusten rahoittamiseen maksamalla jäsenmaksunsa.

Autoliiton julkaisemia takaisinkutsutietoja saa julkaista vain sen luvalla. Tekstit on käännetty asiantuntijan toimesta saksalaisesta tekstistä. Varsinaisen tiedon alkukieli on voinut olla myös joku muu kieli. Autoliitto ei vastaa virheellisestä käännöksestä tai muutenkaan virheellisen tiedon aiheuttamista kustannuksista tai vahingoista miltään osin.

Lisätietoja Autoliiton jäsenille

Kirjaudu sisään Liity jäseneksi