Auton ajokilometrien muuttaminen ei vaadi paljon vaivaa, kun käytössä on tähän tarkoitukseen valmistettu manipulointilaite. Vaikka ajokilometrien väärentäminen on laitonta Saksassa, on palvelun tarjoajia kosolti. Mittari luvataan rukata muutamassa sekunnissa ja palvelun hinnat alkavat 50 eurosta. Näin käytetystä autosta saadaan suurempi myyntivoitto tai voidaan välttää leasingautoille määrättyjä ajokilometrien ylitysmaksuja. Tilannetta ei ole lainkaan parantanut se, että mittareiden manipulointi tuli lain perusteella kielletyksi 17.8.2005.

Miten mittaria rukataan?

Jokainen voi ostaa hieman noin 7.000 euroa maksavan manipulaatiolaitteen, jossa on manipulointiohjelma lähes kaikkiin markkinoilla oleviin automerkkeihin. Laitteen ohjelmiston avulla päästään peukaloimaan useimpien Saksan markkinoilla olevien autojen ajokilometrit halutun mukaisiksi alle puolessa minuutissa. Kun uusia automalleja tulee markkinoille, ilmestyy pian myös manipulointiohjelmiston päivityksiä. Ajokilometrien muuttaminen ei vaadi mittariston irrottamista, vaan manipulointilaite vain liitetään autossa olevaan auton OBD-pistokkeeseen, joka on kaikissa autoissa noin vuodesta 2000 alkaen. Joistain harvoista automerkeistä on irrotettava matkamittari tai muita ohjauslaitteita.

Jos on kiinnostunut manipulointipalvelusta, riittää useimmiten soitto palvelun tarjoajalle, joka tulee sovittuna aikana laitteinensa sovittuun paikkaan. Eräässä Münchenissä tehdyssä poliisiratsiassa saatiin kiinni auto, jonka ajomittari näytti 150.000 kilometriä, mutta jonka todellinen ajosuorite oli jo 700.000 km. Auto oli saatu myytyä mittarirukkauksen ja pienen pintaehostuksen avulla 15.000 eurolla, kun sen myyntiarvo todellisella mittarilukemalla oli noin 5.000 euroa.

Mikä on sallittua Saksassa?

ADAC:n mielestä on erittäin valitettavaa, että Saksan korkeimman perustuslakituomioistuimen päätöksen mukaan sellaisten laitteiden valmistaminen ja myynti, joita voi käyttää myös muihin tarkoituksiin kuin ajomittarin kilometrimäärän muuttamiseen, on sallittua. Sen sijaan mittarin väärentäminen on laitonta 17.8.2005 alkaen. Laiminlyönnistä seuraa enintään vuoden vapausrangaistus. Myös manipulointipalvelun mainostaminen lehdissä tai internetissä on kiellettyä. Tästä huolimatta sekä ilmoituksia että internetsivuja löytää helposti, usein hakusanoilla ”Tacho-Justierung” tai ”Tacho-Anpassung”.

Onko sellaisia autoja, joita ei voi manipuloida?

ADAC-testit osoittavat, ettei mikään nykyään myytävistä autoista ole sellainen, jota ei voisi manipuloida. Mittarin alasrukkaus on niin helppoa ja halpaa, ja autosta saa tuntuvasti paremman myyntivoiton. Manipuloinnin hinta vaihtelee 50 euron ja joiden harvojen autojen kohdalla hieman yli 1.000 euron välillä.

Miten pystyy tunnistamaan rukatut mittarilukemat?

Manipulointi on todella vaikeaa jäljittää. Tässä pari vinkkiä käytetyn auton ostajille:

- kannattaa tarkastaa korjauslaskut, pakokaasu ja TÜV-raportit, huoltokirjan merkinnät, tarrat/kuitit öljynvaihdosta jne. Jos ilmenee, että seuraava öljynvaihto on 180.000 km:n kohdalla, ei mittarissa voi olla vain 100.000 km – sillä useimmiten öljynvaihtoväli on aina 30.000 ajetun kilometrin jälkeen.

- kannattaa ottaa yhteys auton edelliseen omistajaan ja kysyä häneltä huoltokirjamerkintöjen paikkansapitävyydestä. Kysykää häneltä, mikä kilometrilukema autossa oli, kun hän möi auton.

- ei pidä luottaa myyjän ilmoittamiin tietoihin ”kilometrimäärä mittarin näytön mukainen” tai ”ajokilometrit luettu mittarin näytöltä”. Tällaiset ilmoitukset eivät sido mihinkään. Vaatikaa kauppiasta merkitsemään kauppakirjaan ”todellinen ajokilometrimäärä, eli tatsächliche Laufleistung”.

- auto kannattaa tarkistuttaa asiantuntevalla testiasemalla (esim. ADAC:n)

- käytetyn auton kohdalla ei riitä pelkästään ajokilometrien tutkiminen, vaan tarkkailkaa edellisen omistajan teettämiä huoltoja ja sitä, missä käytössä auto on ollut. Auto, jossa on vähän kilometrejä, saattaa olla kuluneempi, koska sillä on ajettu vain lyhyitä matkoja, kuin auto, jossa on paljon ajokilometrejä, mutta jolla on ajettu autoa säästäen pitkiä matkoja.

- luetuttakaa korjaamolla auton vika- ja huoltohistoria testerillä mahdollisten epäjohdonmukaisuuksien paljastamiseksi

- jos yhtään epäilyttää, antakaa korjaamon selvittää nopeusmittarin ja ohjauslaitteiden valmistusaika. On mahdollista, että mittariin on tullut vika manipuloinnin takia ja se on vaihdettu. Usein mittarin alta löytyy sen kotelosta valmistusvuosi joko kaiverrettuna tai tarralla merkittynä. Vuonna 2009 valmistettu matkamittari ei sovi vuoden 2007 autoon, paitsi silloin, jos entinen omistaja pystyy todistamaan, että mittari on vaihdettu siinä olleen vian takia.

ADAC muistuttaa, että todellisen ajokilometrilukeman pimittäminen tai kertomatta jättäminen on rangaistava teko, josta voi seurata sakko tai enintään viiden vuoden vapausrangaistus.