Jos lomamatka on alle kuukauden pituinen, voi harkita mahdollisuutta hankkia liikennevakuutus Suomesta – vaihtoehtona saksalaiselle liikennevakuutukselle. Nimittäin ainakin jotkut vakuutusyhtiöt Suomessa noudattavat EU:n viidennen liikennevakuutusdirektiivin (2005/14/EY) 4. artiklan 4. kohtaa, jossa käsitellään jäsenvaltiosta toiseen toimitettavien ajoneuvojen vakuuttamiseen liittyviä näkökohtia. ”Tämä säännös siirtää riskiä 30 päivällä, sillä kun ajoneuvon toimitus määränpääjäsenvaltioon on hyväksytty, siinä jäsenvaltiossa toimivan vakuutusyhtiön, jossa ostajan kotipaikka on, pitäisi kantaa riski, myös sellaisessa tapauksessa, jossa ajoneuvossa on yhä sen alkuperäjäsenvaltion rekisterikilvet.”

Liikennevakuutuskeskuksen mukaan: ”Laki antaa maahantuotaville ajoneuvoille periaatteessa mahdollisuuden ottaa suomalainen liikennevakuutus jo ennen kuin ajoneuvo rekisteröidään Suomessa. Mutta menettelyä aikovan on syytä etukäteen selvittää, hyväksyvätkö ostomaan viranomaiset suomalaisen liikennevakuutuksen jo ostohetkestä alkaen. Esimerkiksi Saksassa ei toistaiseksi hyväksytä sieltä ostettuun ajoneuvoon vierasmaalaista liikennevakuutusta. Suomalainen liikennevakuutus on mahdollista ottaa maahan tuotavaan ajoneuvoon siten, että sen voimassaolo alkaa vasta ajoneuvon saavuttua Suomeen.” Verkossa: http://liikennevakuutuskeskus.fi/fi/Vakuuttaminen/Liikennevakuuttaminen/...

Verkosta muualta löytyvistä Saksasta autoja Suomeen tuoneiden keskustelijoiden kommenteista voi päätellä, että toisinaan Saksassa on ihan mukisematta hyväksytty Suomesta etukäteen hankittu liikennevakuutus ja vihreä kortti.

Suomalaiselle vakuutusyhtiölle on riittänyt vakuutuksen myöntämistä varten tiedot ostettavan auton merkistä, mallista ja valmistenumerosta.

Jos liikennevakuutusta ei saa Suomesta, voi sen ostaa Saksasta. Esimerkiksi ADAC myy Arisan liikennevakuutusta seuraavin hinnoin vientikilville:
- henkilöauto/matkailuauto 80 euroa/15 vrk ja 160 euroa/29 vrk
- moottoripyörä/perävaunu 40 euroa/15 vrk ja 55 euroa/29 vrk
Arisan vakuutus on otettava vähintään 15 vuorokaudelle, enimmäisaika on yksi vuosi.