Historiikki

Autoliiton edeltäjäjärjestö Autoklubi perustettiin 19.11.1919. Tänään vuonna 2017 Autoliitto on yli 120 000 jäsenen etu-, palvelu- ja harrastusjärjestö.

Autoliitto kiittää menneistä vuosista jäseniään, yhteistyökumppaneitaan, päättäjiä, viranomaisia sekä luottamusmiehiään ja henkilökuntaansa! Jatketaan yhdessä matkaa.

Alla kuvia menneiltä vuosilta.

Klubin kunniapuheenjohtaja Mannerheim (vas.) juttusilla puheenjohtaja Arthur af Forsellesin kanssa. Kuvausaika: 19.2.1922 Kuvauspaikka: Helsinki?

AK suoritti vuodesta 1921 lähtien teiden kuntoa kartoittavia tietarkastuksia, joiden tavoitteena oli herättää viranomaisten huomio teiden kunnossapidon parantamiseksi. Kuvausaika: 1925 Kuvauspaikka: ?

Kansliahuone. Kuvausaika: 1928 Kuvauspaikka: Unioninkatu 23, Helsinki

Ajokilpailu kulki reittiä Helsinki-Hämeenlinna-Tampere-Jyväskylä-Mikkeli-Savonlinna-Viipuri-Helsinki. Kuvassa yksi kilpailijoista saapumassa maaliin Helsingissä. Kuvausaika: 20.–21.10.1934 Kuvauspaikka: Helsinki

Seurueen autokaravaani matkaamassa kohti Tarttoa. Kuvausaika: 29.7.–5.8.1939 Kuvauspaikka: Viro

Kääntymis- ja peruutuskokeessa oli ajettava perä edellä kahden metrin levyisestä portista ympyrään, jonka sisällä auto piti kääntää ja ajaa perä edellä portista ulos. Maksimiaika tehtävän suorittamiseen oli kolme minuuttia. Kalkkiviivan ylittämisestä ja keilojen kaatamisesta sai virhepisteitä. Numerolla 79 ajanut A-luokan voittaja J. Hedenstam suoritti kokeen erinomaisesti: 1,45 minuutissa ja täysin virheettömästi. Kuvausaika: 26.4.1953 Kuvauspaikka: Helsinki

Liikkuva poliisi, Punainen Risti, Suomen Autoklubi ja Suomen Autoliitto turvasivat joulunajan liikenteen sujuvuutta operaatio Lumihiutaleen puitteissa. Kuvassa SAL:n tiepalvelumies korjaamassa tien päälle jäänyttä autoa. Kuvausaika: 1969–1971

Tiepalvelupäivien avajaistapahtumassa (vas.) Otto A. Nurmela, Lauri Lindroos, Utajärven kunnanjohtaja Yrjö Törneblom, Pekka Lavander, Juhani Punkari ja Risto Ripatti. Kuvausaika: 1984 Kuvauspaikka: Rokua, Utajärvi

"Autokansan verorallin" päätepiste, Senaatintori. Mielenosoittajien autot parkkeerattiin torille nokka kohti valtiovarainministeriötä. AL:n lähetystö nousemassa ylös ministeriön portaita tiedotusvälineiden seuratessa tapahtumaa. Kuvausaika: 8.10.1994 Kuvauspaikka: Senaatintori, Helsinki

Pelastusnäytös meneillään. Kolarissa ruhjoutuneen auton katto on saatu irti ja puristuksiin jäänyt kuljettaja päästään irrottamaan paikaltaan. Kuvausaika: 1995 Kuvauspaikka: Valkeakoski

Toimintakilpailussa nuorten sarjalaisten tehtäväksi annettiin autonrenkaan irrottaminen ja kiinnittäminen. Tehtävää suorittamassa Pauliina Osola. Ira Venäläinen seuraa vierestä ja Mikko Haataja valvoo suoritusta. Kuvausaika: 2004 Kuvauspaikka: Kuusamo

Autoliiton tiepalvelun tuorein kalusto kuvattuna elokuussa 2008.

Autoliitto järjestää vuosittain koululaisten polkupyörän hallintataitoja ja liikennesääntöjen tuntemista mittaavan Fillarimestari-kilpailun. Aluekarsinnoissa parhaiten menestyneet joukkueet pääsevät osallistumaan valtakunnalliseen kilpailuun, josta voittaja pääsee syksyisin järjestettävään EM-kilpailuun. Kilpailun kansainvälinen nimi on FIA European Traffic Education Contest. Kuva on otettu vuoden 2009 EM-kilpailussa, joka järjestettiin Turussa 12.9.2009.